2022-08-25, 15:42
Medlem
BavarianBeetles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Samtliga globala indexfonder i hela världen har exakt urvalet nedan.

Nej. Var har du fått det från?
Citera
2022-08-25, 15:58
Medlem
Citat:
Jag killgissar att du inte har några pengar.
Då behöver vi inte killgissa oss till varför du är misslyckad.
Citera
2022-08-25, 16:05
Medlem
Citat:
Men framåt i två år kan jag utan vidare se att pengar på banken slår aktier
Tror du att den här enorma uppfattningen om din intelligens hjälper dig i livet?

Det finns folk med grova diagnoser som kan få för sig saker som att de kan styra molnen på himlen. Galet, eller hur, så tänker ju inte vi friska människor?

Problemet är att den här övertron på att man - helt utan legitim anledning - kan tradea börsindex är exakt samma sak. Ilussionen uppstår rent av via samma anledning (kortsiktiga korrelationer och oförmåga att parera slutsatserna av dessa).
Citera
2022-08-25, 16:09
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Jag. Michael Burry, och hela min youtube-bear-bubbla anser att det kommer en andra bear-våg med minimum minus 30% till i USA. Den kommer att vara i minst 18 månader. Sverige kommer att följa efter. Den kommer troligen i höst och triggas av något katastrofalt som att Kinas största bolag går i konkurs, apple säljer 50% färre mobiler, inflationen i England blir 18%, eller liknande.

Om USD bibehåller sitt rekordhöga värde och vete- olje- och el-priserna ligger kvar så kommer ca 50 länder på jorden att gå i konkurs inom ett år. Kanske kan påverka börsen vad tror du.

Jo Burry ropar ju ständigt att vargen kommer så när den väl gör det så är det inte så märkligt om han lyckats föritspå det! Oftast har han dock fel.
Citera
2022-08-25, 16:21
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Jo Burry ropar ju ständigt att vargen kommer så när den väl gör det så är det inte så märkligt om han lyckats föritspå det! Oftast har han dock fel.
Han är miljardär så oftast har han nog rätt. Men visst är det svårt att förutspå när bubblor spricker.
Citera
2022-08-25, 16:22
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Tror du att den här enorma uppfattningen om din intelligens hjälper dig i livet?

Det finns folk med grova diagnoser som kan få för sig saker som att de kan styra molnen på himlen. Galet, eller hur, så tänker ju inte vi friska människor?

Problemet är att den här övertron på att man - helt utan legitim anledning - kan tradea börsindex är exakt samma sak. Ilussionen uppstår rent av via samma anledning (kortsiktiga korrelationer och oförmåga att parera slutsatserna av dessa).
Jag har närmar 100Mkr på min avanza-depå. Kanske att det är din övertro på dina egna åsikter som du borde kommentera.
Citera
2022-08-25, 16:24
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BavarianBeetle
Nej. Var har du fått det från?
Jag är matematiker och klarar logiskt tänkande. Alla globala indexfonder är identiska med identiska aktier, eller strävar efter det. Annars är de inte globala indexfonder. Gör en uppslagning på ägandet hos 5 fonder jorden runt och du finner "apple 4.9%" eller i närheten. Eftersom apples aktievärde är 4.9% av jordens alla aktier.

I själva verket är indexfonder största ägare i massor av USA-företag, bra som dåliga, bara aktien har ett högt värde, som indexfonden själv pumpat upp genom att köpa oavsett pris eftersom en indexfond aldrig tänker på vad den köper eller betalar. Kan det bli ett problem tror du när indexfonder är ute och alla vill sälja sina andelar? Googla Ponzi.

Indexfonder betalar som mest för en aktie när den är som dyrast och som minst när den är som billigast. Indexfonder köper helst aktier som stigit mycket och säljer helst aktier som sjunkit. Det är definitionen av en indexfond.
Senast redigerad av Barents 2022-08-25 kl. 16:30.
Citera
2022-08-25, 17:26
Medlem
TestarNyttNamns avatar
Citat:
Jag har närmar 100Mkr på min avanza-depå. Kanske att det är din övertro på dina egna åsikter som du borde kommentera.

Haha, varför är alla på Flashback alltid så extremt rika?
Citera
2022-08-25, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Har mina "fiat"-SEK (som alla backslicks föraktfullt säger) på sparcertifikat sedan april förra året. På det har jag tappat kanske 10 procent, samtidigt som den genomsnittlige börsspekulanten tappat 35...

...de som snackar "köpläge" nu talar i nattmössan, börsen kommer har minst 20 % kvar till botten, sanna mina ord.

Fastigheter, ädelmetaller, ja allt faller - de enda som realt tjänat pengar senaste året är folk som köpt XactBear och liknande instrument, och all lycka till dem, själv alldeles för feg/riskavers för det. Var inte alls säker på att börsfallet skulle komma så tidigt. Men glöm att det är över och tid för vändning.
20% räcker inte... Vi talar mycket mer än så.
Edit: ursäkta, du skrev "minst 20%", missade det.
Citera
2022-08-25, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Exponering för börsindex är approximativt exponering för samhällets ökade värde. Exponering för ett sparkonto är däremot bara exponering för den normerande enhet vars värde staten lovar att urholka . Och sedan utholkas den alltid mer att än utlovat, men poängen är att det spelar ju ingen roll: staten ger ett löfte till dig om att kronans värde ska gå nedåt - just i förhållande till det börsindex approximerar. Finns alltså ingen mening att tro att något annat ska hända.

Sedan går det inte att nå fullständig exponering för samhällets ökade värde via börsindex (inte minst för att staten - suck, igen - stoppar dig från att delta innan marknaden redan roffat åt sig profit), men detta innebär knappast en större risk än att staten med eller utan flit kan göra dina SEK värdelösa.

Det var alltså precis så självklart som folk beskriver det, och du råkar bara vara dum i huvudet (något du såklart kan åtgärda genom att läsa sådana här texter).

Alltså, inte för att jag hoppas på någon seriös deflation men i teorin så kan det ju ske och då gäller det omvända till fetmarkerat?
Citera
2022-08-25, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BavarianBeetle
De flesta som sparar långsiktigt köper för samma belopp varje månad, oavsett nedgång eller uppgång. På så sätt förlorar man ibland men vinner i längden eftersom börsen alltid ökar under en 10-årsperiod eller längre.

Det här. Kan du/någon ge mig den matematiska/logiska förklaringen till hur denna garanti kan existera?
Citera
2022-08-25, 17:46
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Han är miljardär så oftast har han nog rätt. Men visst är det svårt att förutspå när bubblor spricker.

Visst gör det ont när bubblor brister...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in