2022-08-24, 21:50
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleochchokladfabriken
Jag hade hållit med dig om det bara gällde en mätning. Nu är det samtliga som värderar SD mellan 19-22%. Något har uppenbarligen hänt sista 2 veckorna i opinionen. Inte alls konstigt, personligen hade jag trott att uppsvinget skulle komma tidigare men det är ganska logiskt att det kommer nu så nära inpå valet- Magda visar sig grå och osympatisk, kriminaliteten fortsätter att leverera osv. Många sossar som gick tillbaka till S under senaste covid-åren som nu kommer tillbaka till SD.

Kan väl tilläggas att när folk kommer tillbaks från semestern och talar med kollegor så ändras sympatierna. Argumenten från kollegor börjar väga tyngre. Det är lätt att rösta rött med ett glas rosé under semester än när man befinner sig i ett stressigt jobb och barnen klagar på kaos i skolan.
Citera
2022-08-24, 21:51
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hurvardetnu
Är det någon som vet när Senito kommer med nästa mätning?
Förra valet var de långt i från, men valet 2014 var de närmast.
2018 var det stora svängningar sista veckan med många turer i några partier som inte Senito hann snappa upp.

Allt kommer säkert bli som 2018 med stora rörelser sista veckan även detta valåret.
Förmodligen efter valet. Förra valet hängde de inte med alls.
Senast redigerad av Yatsy 2022-08-24 kl. 22:06.
Citera
2022-08-24, 22:39
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Förmodligen efter valet. Förra valet hängde de inte med alls.

2014 var Sentio närmast på 12,7% mot 12,87 i valresultat.
Deras mätperiod var då 2-8e och släpptes 9e sept.
Dvs 5 dagar innan valet.

2018 hölls valet 9e sept.
Sentios sista mätning mättes 20-28e och släpptes 31a augusti.
Dvs 10 dagar innan valet.

Det hände mycket sista veckan. MSM lyckades t.ex måla upp SD som abortmotståndare fast så inte var eller är fallet.

Sentio precis som andra mätinstitut gör inte dessa undersökningar för att de tycker det är kul.
De gör dom på beställning från en uppdragsgivare.
Beställer de ingen,,,kommer det ingen.
Senast redigerad av Kolgrill-ftw 2022-08-24 kl. 23:13.
Citera
2022-08-24, 22:48
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
2014 var Sentio närmast på 12,7% mot 12,87 i valresultat.
Deras märperiod var då 2-8e och släpptes 9e sept.
Dvs 5 dagar innan valet.

2018 hölls valet 9e sept.
Sentios sista mätning mättes 20-28e och släpptes 31a augusti.
Dvs 10 dagar innan valet.

Det hände mycket sista veckan. MSM lyckades t.ex måla upp SD som abortmotståndare fast så inte var eller är fallet.

Sentio precis som andra mätinstitut gör inte dessa undersökningar för att de tycker det är kul.
De gör dom på beställning från en uppdragsgivare.
Beställer de ingen,,,kommer det ingen.
Sentio blev väl lite kritiserade för deras sävlighet och få mätningar månaden innan valet 2018 och att mätningen 10 dagar innan valet var helt missvisande.
Citera
2022-08-24, 23:10
Avslutad
Det Blågula Sverigeblocket leder i nästan alla mätningar som kommer nu i dagarna.

Sverigedemokraterna har gått starkt framåt i nästan alla mätningar som kommit senaste dagarna.

Mycket bra och lyckat på alla sätt när det ser ut så
Citera
2022-08-24, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Det värsta som kan hända är att alla regeringsbildningar misslyckas och vi får ett extra-val. Inte helt otroligt om V håller sitt löfte om att rösta emot regeringar där de inte har någon plats i regeringen.
Kommer inte att ske. Det finns noll poäng med extra val direkt efter ordinarie val. Politikerna måste lösa låsningarna och ta ansvar för landet. Jag tror det kommer bli ett nytt slags januariavtal och att det blir någon slags mittkonstellation kring C, L och antingen S eller M. Blir SD större än M blir det ingen Kristerssonregering även om blocket får majoritet. Hela premissen bygger på SD som borgerlighetens dörrmatta men det förutsätter att M>SD.
Citera
2022-08-24, 23:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AnsvaravsnA
Kommer inte att ske. Det finns noll poäng med extra val direkt efter ordinarie val. Politikerna måste lösa låsningarna och ta ansvar för landet. Jag tror det kommer bli ett nytt slags januariavtal och att det blir någon slags mittkonstellation kring C, L och antingen S eller M. Blir SD större än M blir det ingen Kristerssonregering även om blocket får majoritet. Hela premissen bygger på SD som borgerlighetens dörrmatta men det förutsätter att M>SD.

Det kan naturligtvis bli en M-ledd-regering även om SD blir största parti, men intressant blir det. SD kommer i mångt och mycket att dominera det blågula blocket isf även om de inte sitter i regering.
SD kan säkert få igenom en del sociala reformer också via riksdagen. Tandvårdsreformen kan man kanske få igenom med (S) och V t ex.
Citera
2022-08-25, 06:14
Medlem
Klockan tre på julafton är det Kalle Anka och samma dag som det är dags för Åkessons partiledarintervju i SVT gräver Baas fram något ur gottispåsen:

https://www.expressen.se/nyheter/har-syns-sd-politikerns-marsch-med-nazisterna/

Återstår att se hur lättmanipulerade väljarna är den här gången.
Senast redigerad av UrgleGru 2022-08-25 kl. 06:17.
Citera
2022-08-25, 06:39
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Klockan tre på julafton är det Kalle Anka och samma dag som det är dags för Åkessons partiledarintervju i SVT gräver Baas fram något ur gottispåsen:

Där kom den väntade attacken från David Baas. Jag gissar att han har fler på lager.

Innan den här dagen är förbi så har alla andra medier hakat på. Inte minst SVT.

Mediesfären kommer bete sig minst lika äckligt som de gjorde veckorna innan förra valet.
Senast redigerad av Jiren 2022-08-25 kl. 06:44.
Citera
2022-08-25, 06:49
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Där kom den väntade attacken från David Baas. Jag gissar att han har fler på lager.

Innan den här dagen är förbi så har alla andra medier hakat på. Inte minst SVT.

Mediesfären kommer bete sig minst lika äckligt som de gjorde veckorna innan förra valet.

Jag visste att något sånt här skulle komma från David Baas. Jag har skrivit flera inlägg i den här tråden om den saken.
David Baas är anställd på Expressen enkom för att bevaka SD. David Baas har mer på lager, var så säker.
Citera
2022-08-25, 07:00
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Jag visste att något sånt här skulle komma från David Baas. Jag har skrivit flera inlägg i den här tråden om den saken.
David Baas är anställd på Expressen enkom för att bevaka SD. David Baas har mer på lager, var så säker.
Nu verkar det som att grävet utförts av ett företag som heter Acta Publica.

EDIT:
Aha. Robert Aschbergs företag. Skräll
Senast redigerad av Jiren 2022-08-25 kl. 07:07.
Citera
2022-08-25, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru

Ja nu är dom igång
Lagom till SVTs utfrågning ikväll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in