2022-08-24, 18:44
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Bara jag som får en sån där obehaglig känsla från 2018?

Alltså där SD ökar i mätningar, för att sedan underprestera på valdagen?

Frågan är om inte alla dessa mätningar utnyttjas psykologiskt.
Jodå den känslan infinner sig. Skillnaden då var att Sentio som tidigare varit pålitligt, fallerade.
Citera
2022-08-24, 18:55
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Bara jag som får en sån där obehaglig känsla från 2018?

Alltså där SD ökar i mätningar, för att sedan underprestera på valdagen?

Frågan är om inte alla dessa mätningar utnyttjas psykologiskt.

Jag vet inte, möjligtvis för att ge vänstern en kick i baken ”rösta annars kommer SD bli över 20%”. En morot till sin väljarbas att ni MÅSTE rösta.

Men samtidigt ett starkt SD ger ju många väljare hopp och kanske gör att man överväger att rösta istället för att ”skit samma, de får ändå så dåligt”. Eller ett form av OK att rösta på partiet eftersom de är större än M.

Eller så är de så enkelt att SD gjort en hyfsad valkampanj.
Senast redigerad av Haddock93 2022-08-24 kl. 19:00.
Citera
2022-08-24, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Jag har svårt att köpa en sådan plötslig ökning för SD.

Jag hade hållit med dig om det bara gällde en mätning. Nu är det samtliga som värderar SD mellan 19-22%. Något har uppenbarligen hänt sista 2 veckorna i opinionen. Inte alls konstigt, personligen hade jag trott att uppsvinget skulle komma tidigare men det är ganska logiskt att det kommer nu så nära inpå valet- Magda visar sig grå och osympatisk, kriminaliteten fortsätter att leverera osv. Många sossar som gick tillbaka till S under senaste covid-åren som nu kommer tillbaka till SD.
Citera
2022-08-24, 19:06
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleochchokladfabriken
Jag hade hållit med dig om det bara gällde en mätning. Nu är det samtliga som värderar SD mellan 19-22%. Något har uppenbarligen hänt sista 2 veckorna i opinionen. Inte alls konstigt, personligen hade jag trott att uppsvinget skulle komma tidigare men det är ganska logiskt att det kommer nu så nära inpå valet- Magda visar sig grå och osympatisk, kriminaliteten fortsätter att leverera osv. Många sossar som gick tillbaka till S under senaste covid-åren som nu kommer tillbaka till SD.

Ja SD ska vara glad över att inte S räddas av en kris till valet. Först räddades man av Covid, sen kom kriget. Utan en kris så vinner SD i längden eftersom narrativet då sätts på frågor SD är starka i såsom energi, invandring och lag/ordning.

Nu är det inte lika mycket fokus på det i media.
Senast redigerad av Haddock93 2022-08-24 kl. 19:12.
Citera
2022-08-24, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Ja SD ska vara glad över att inte S räddas av en kris till valet. Först räddades man av Covid, sen kom kriget. Utan en kris så vinner SD i längden eftersom narrativet då sätts på frågor SD är starka i såsom energi, invandring och lag/ordning.

Nu är det inte lika mycket fokus på det i media.
Det värsta som kan hända är att alla regeringsbildningar misslyckas och vi får ett extra-val. Inte helt otroligt om V håller sitt löfte om att rösta emot regeringar där de inte har någon plats i regeringen.
Senast redigerad av Heymid 2022-08-24 kl. 19:10.
Citera
2022-08-24, 20:05
Medlem
hurvardetnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
I SIFOS undersökning idag skiljer det bara 0,6% mellan SD och M.... .... 19,2% för SD och 18,6% för M.

SD går ändå starkt just nu.

Vi får se vad David på sexpressen hittat för skandal till i morgon då det är SD dag i partiutfrågning på SVT.
Den mannen gräver bara efter skit hos ett parti, han är helt rabiat.
Tänk om denna man grävt lika mycket i andra partier hade opinionen sett helt annorlunda ut och vi inte haft dessa jämna opinionsmätningar som är idag.
Citera
2022-08-24, 20:09
Medlem
BIB3ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Valresultat som detta leder ju till en intressant situation. Kan högersidan fortsätta att undandra sig regeringsansvar? Ett första delikat problem som man inte kan ducka för är ju vem som skall bli talman. Blir SD större än M, så skall det ju enligt borgerlig praxis vara SD.
Högern vill nog inte regera, enkom kassera in pengarna.

Jag röstade idag. Gissa på vad.
Citera
2022-08-24, 20:32
Medlem
Ett tips till alla som misstror förtidsröstning är att just förtidsrösta och på valdagen också gå och rösta, då ska ni få tillbaka er förtidsröst. Bra sätt att kolla så allt gått rätt till i förtidsröstningen.
Citera
2022-08-24, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hurvardetnu
Vi får se vad David på sexpressen hittat för skandal till i morgon då det är SD dag i partiutfrågning på SVT.
Den mannen gräver bara efter skit hos ett parti, han är helt rabiat.
Tänk om denna man grävt lika mycket i andra partier hade opinionen sett helt annorlunda ut och vi inte haft dessa jämna opinionsmätningar som är idag.

David Baas triumfkort biter allt sämre. Han håller på att tröttna. Och SD verkar ha blivit bättre på att stötdämpa eller skademinimera.

Jag tycker faktiskt att SD kan bli hårdare och ta ut svängarna mer som Tobias Andersson gjorde för två veckor sedan. Det är bra att väcka uppmärksamhet. Men naturligtvis får man inte avslöjas med penningfusk typ dubbla bostäder och traktementen---bidragsmissbruk. Ekonomiska oegentligheter slår hårdare mot SD än att stå på Sergels Torg och skrika: "UT MED PACKET".... ....

SD skall höja tonen nu!
Citera
2022-08-24, 20:53
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Vad är det med sd-anhängare och foliehattsteorier? Sluta tro att allt handlar om er!
Hahahahahaha! He he huhumhum...du har alltså inte följt den inrikespolitiska debatten sedan 2010 ser jag🤔
Citera
2022-08-24, 21:04
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweZionist
Ett tips till alla som misstror förtidsröstning är att just förtidsrösta och på valdagen också gå och rösta, då ska ni få tillbaka er förtidsröst. Bra sätt att kolla så allt gått rätt till i förtidsröstningen.

Tack, visste jag faktiskt inte! Ska jag garantera testa
Citera
2022-08-24, 21:43
Medlem
hurvardetnus avatar
Är det någon som vet när Senito kommer med nästa mätning?
Förra valet var de långt i från, men valet 2014 var de närmast.
2018 var det stora svängningar sista veckan med många turer i några partier som inte Senito hann snappa upp.

Allt kommer säkert bli som 2018 med stora rörelser sista veckan även detta valåret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in