• 1
  • 2
2022-08-25, 00:15
Medlem
PA-Staffans avatar
Jag försöker bilda mig en uppfattning om hur den så kallade elkrisen uppkommit. Pratar därför ibland med folk om det, men kommer inte framåt.

Svensken verkar mest muttra om Putinpriser och att den skenande elkrisen beror på att vi har uppdelade elzoner i Sverige. Kanske håller man med om att det var lite dumt att stänga ner ett par kärnkraftsverk som ju ändå fungerade. Även om de nog var lite väl farliga och ingen "hållbar" lösning på sikt...

När jag börjar nysta i det här så öppnas en avgrund av misstag och sabotage från vår egen regering. Om det jag hittat bara stämmer till 50% så måste regeringen bort på dagen. Man ska då komma ihåg att det i grunden handlar om att minska utsläpp av koldioxid, livets gas som inte innebär någon som helst risk för vare sig människa eller klimat.

Detta är vad jag hittat påståenden om, bemöt dem gärna en och en i tråden.

1. Sverige har historiskt inga problem med vare sig el eller elnät. Allt fungerar perfekt.
2. Sverige har låga koldioxidutsläpp och har för den omställningen betalat dyrt med bl.a skattemedel.
3. EU uppfinner ett system med utsläppsrätter för att ytterligare tvinga fram omställningen. Det gäller bara inom EU.
4. Regeringen beslutar att stänga ned våra kärnkraftsverk, för att de påstås farliga och inte gå renovera.
5. Sverige satsar istället stort på ineffektiv vindkraft genom att skövla våra skogar och ersätta med betongfundament där gigantiska industrikomplex massdödar insekter och fåglar.
6. Elbrist och obalans uppstår när vindsnurrorna inte levererar.
7. Gamla kolkraftsverk från 50-talet måste tas i bruk för att elnätet över huvud taget inte ska kollapsa.
8. Regelbundna och kontrollerade strömavbrott måste nu aktiveras av samma anledning.
9. Svenskarnas intjänade utsläppsrätter på drygt 50 miljarder varken används eller säljs, utan skänkes istället bort av regeringen till andra länder.
10. Pga saknade utsläppsrätter måste svensken nu betala med böter för de stora kolkraftsverk som nu eldas igång.

Är detta en korrekt bild av läget, och hur känner den fogliga svensken inför det? Det blir ju tydligt att vårt land styrs av människor som knappt klarar av att knyta skorna själva.

Hur f-n ska man ruska liv i svensken innan valet?
Citera
2022-08-25, 00:18
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PA-Staffan
Jag försöker bilda mig en uppfattning om hur den så kallade elkrisen uppkommit. Pratar därför ibland med folk om det, men kommer inte framåt.

Svensken verkar mest muttra om Putinpriser och att den skenande elkrisen beror på att vi har uppdelade elzoner i Sverige. Kanske håller man med om att det var lite dumt att stänga ner ett par kärnkraftsverk som ju ändå fungerade. Även om de nog var lite väl farliga och ingen "hållbar" lösning på sikt...

När jag börjar nysta i det här så öppnas en avgrund av misstag och sabotage från vår egen regering. Om det jag hittat bara stämmer till 50% så måste regeringen bort på dagen. Man ska då komma ihåg att det i grunden handlar om att minska utsläpp av koldioxid, livets gas som inte innebär någon som helst risk för vare sig människa eller klimat.

1. Sverige har historiskt inga problem med vare sig el eller elnät. Allt fungerar perfekt.
2. Sverige har låga koldioxidutsläpp och har för den omställningen betalat dyrt med bl.a skattemedel.
3. EU uppfinner ett system med utsläppsrätter för att ytterligare tvinga fram omställningen. Det gäller bara inom EU.
4. Regeringen beslutar att stänga ned våra kärnkraftsverk, för att de påstås farliga och inte gå renovera.
5. Sverige satsar istället stort på ineffektiv vindkraft genom att skövla våra skogar och ersätta med betongfundament där gigantiska industrikomplex massdödar insekter och fåglar.
7. Gamla kolkraftsverk från 50-talet måste tas i bruk för att elnätet över huvud taget inte ska kollapsa.
8. Regelbundna och kontrollerade strömavbrott måste nu aktiveras av samma anledning.
9. Svenskarnas intjänade utsläppsrätter på drygt 50 miljarder varken används eller säljs, utan skänkes istället bort av regeringen till andra länder.
10. Pga saknade utsläppsrätter måste svensken nu betala med böter för de stora kolkraftsverk som nu eldas igång.

Är detta en korrekt bild av läget, och hur känner den fogliga svensken inför det? Det blir ju tydligt att vårt land styrs av människor som knappt klarar av att knyta skorna själva.

Det fattas viktiga pusselbitar, så som att Tyskland stängde ner sin kärnkraft, gjorde sig beroende av gas från Putin, som stängde av kranen, och då började dom köpa el från oss, och då blir det dyrt i södra Sverige.
Citera
2022-08-25, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det fattas viktiga pusselbitar, så som att Tyskland stängde ner sin kärnkraft, gjorde sig beroende av gas från Putin, som stängde av kranen, och då började dom köpa el från oss, och då blir det dyrt i södra Sverige.

Elproduktionen i södra Sverige hade förut en mycket högre stabil nivå p.g.a kärnkraftverken som är/var placerade där. nu har man stäng 6 av 12 kärnkraftverk. Basnivån är mycket lägre. Vind och sol fluktuerar och när det inte räcker så tänder man oljekraftverken.

Tysklands import bidrar till eländet men inte så mycket som man tror. Hade vi haft 9 i stället för 6 kärnkraftverk i gång hade vi inte varit i denna situation.

(Mp) lyckades få in folk i styrelsen för vattenfall som lade ner Ringhals, de är dokumenterat en stor orsak till eländet i dag.

denna intervju är intressant
https://petterssonsblogg.se/2022/01/...-pa-karnkraft/

Hade Ringhals inte stängts hade vi var it i en betydligt bättre situation... ( enligt tekniker på Ringhals var det inte alls utslitet,man hade precis gått igenom kärnkraftverket för att driva det 10 år till, men locket lades på)
Senast redigerad av obisvenkanobi 2022-08-25 kl. 00:37.
Citera
2022-08-25, 00:36
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obisvenkanobi
Elproduktionen i södra Sverige hade förut en mycket högre stabil nivå p.g.a kärnkraftverken som är placerade där. nu har man stäng 6 av 12. Basnivån är mycket lägre. Vind och sol fluktuerar och när det inte räcker så tänder man oljekraftverken.

Tsklands import bidrar till eländet men inte så mycket som man tror. Hade vi haft 9 i stället för 6 kärnkraftverk i gång hade vi inte varit i denna situation.

(Mp) lyckades få in folk i styrelsen för vattenfall som lade ner Ringhals, de är dokumenterat en stor orsak till eländet i dag.

denna intervju är intressant
https://petterssonsblogg.se/2022/01/...-pa-karnkraft/

Jag påstår inte att det bara är tyskarna som är problemet, utan bara att den faktorn saknades i det TS listade. Den är den är av betydelse.
Citera
2022-08-25, 00:38
Medlem
Citat:
Jag påstår inte att det bara är tyskarna som är problemet, utan bara att den faktorn saknades i det TS listade. Den är den är av betydelse.

visst, förstår, jag hävdar att vi hade fixat detta om 3 reaktorer till varit igång
Citera
2022-08-25, 00:40
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obisvenkanobi
visst, förstår, jag hävdar att vi hade fixat detta om 3 reaktorer till varit igång

Det hade gått väldigt mycket bättre, men priserna hade gått upp ändå. Inte lika mycket såklart.
Citera
2022-08-25, 00:46
Medlem
Det är konstigt att det kallas för Putin-priser med tanke på vad priset är i Putin-land.
Citera
2022-08-25, 00:48
Medlem
shutis avatar
Citat:

1. Så har jag också förstått det. Vattenkraft, kärnkraften förut och vindkraften har gjort att elförsörjningen är stabil. Dock minskar kärnkraften och elinfrastrukturen är eftersatt.

2. I det totala ja, men har även hört argument om att vi släpper ut mest per capita.

3. Det systemet har funnits sedan flera år.

4. Det argumentet har förts ja, men även andra argument. Vissa säger att ingen vill investera i det av olika anledningar. Staten har satt en massa skatter och avgifter på det i kombination med försvårande regler vilket gör att investerare inte anser det vara värt är ena argumentet som förs av just investerare. Partierna säger att kärnkraft inte har en framtid när inte ens investerare vill investera, just pga att kärnkraften är gamla och behöver rustas upp osv.

5. Ja men ändå inte. Förvisso satsas det men ett antal faktorer sätter stopp för det i många håll. Ett av dessa faktorer är SD och M-styrda kommuner som sätter stopp för allt vad vindkraft heter. Inte bara på land sätter man stopp utan även för vindkraft till havs, vilket försvårar omställningen. Förståeligt att man inte vill ha det i land då det låter och eventuella delar som flyger ner kan landa på folk, men till havs är riskerna mindre.

6. Antar det, samt att deras el inte kan lagras utan behöver slösas direkt?

7. Ja, oljeverket i Karlshamn.

8. Ja, men detta vad jag förstår det som ska vara som sista utväg och sker under lugnare delar av dagen. Enstaka timme i mitten av dan när folk är på jobbet exempelvis.

9. Ingen aning.

10. Ingen aning.

Helt ärligt så vill jag också veta mer. Själv försöker jag ta reda på mer men man får läsa så vitt skilda grejer om detta. Att Putin utpressar EU kan jag köpa, men tyvärr har EU satt sig i skiten genom att göra sig beroende av Ryssland. Väldigt dumt av Tyskland att lägga ner kärnkraften och inte utveckla sin elförsörjningsförmåga ännu mer. Istället öppnar de kolkraftverk och kolgruvor som är mycket smutsigare.

EDIT: 5. Dessutom är det natura 2000-regelverk som sätter stopp för detta också. Miljörelaterade regler.
Senast redigerad av shuti 2022-08-25 kl. 00:52.
Citera
2022-08-25, 04:52
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Det hade gått väldigt mycket bättre, men priserna hade gått upp ändå. Inte lika mycket såklart.
Ja men vi hade haft priser mer likt än Norrland om södra Sverige hade kunnat säkra sin egen elförsörjning.
Citera
2022-08-25, 05:48
Är det inte så att våra kära politiker inte såg något behov av att dra kraftledningar mellan norr och söder..för syd har ju kärnkraften. Så där står vi nu med olika elområden där man ej kan föra över kraft.
Citera
2022-08-25, 06:00
Medlem
Citat:

Bra sammanfattning men jag saknar punkter om införandet av ett idiotiskt prissättningssystem (där priserna på en timme kan svänga tiotusentals procent) och artificiella "elprisområden" med absurda prisskillnader.

Regeringen har också underlåtit att bygga ut överföringskapaciteten trots att experterna varnat gång på gång om att detta behövs.

Regeringen håller på att lägga ned en massa vattenkraft av "miljöskäl".

De har mer eller mindre skänkt bort svensk el till en massa serverhallar som ger noll intäkter till Sverige. Som resultat har företag som ger en massa jobb och exportinkomster lagts ned, fått dra ned eller inte kunnat expandera.

De har infört skatt på kraftvärme (där man eldar sopor eller biomassa för el och värme) så även dessa lägga ned. Bl.a. ett helt nytt verk i Malmö som nu håller på att nedmonteras och säljas till utlandet.

Skulle säga att regeringen gjort nästan allt i deras makt för att medvetet förstöra vårt tidigare extremt väl fungerande elsystem.

Finns hur mycket som helst, sett utifrån så ser det ut som det finns en extremt dedikerad grupp människor vars enda mål är att helt förstöra hela grunden till vårt välstånd.
Citera
2022-08-25, 06:03
Medlem
Citat:
vad menar du, koper tyskarna det mesta av skanes vindkraftsel ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in