2022-08-25, 00:00
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Är detta ditt sätt att säga, att Putin har tappat på sin oljehandel sen kriget började ?

(inte så värst precist svar.., men ok !)

Vinst handlar inte bara om vinstmarginal, utan även såld volym. Turkiet har exempelvis ökat sin ryska oljeimport med 100 %. Jo, det har jag styrkt med källa tidigare i tråden.
Citera
2022-08-25, 00:01
Medlem
platyzmas avatar
Bomba ett tåg med civila, så lumpna är RySSnaZisterna alltså.

Slava Ukraini! Ni har det här och vad viktigare är, RySSnaZisterna har det inte.
Citera
2022-08-25, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Snarare du som inte behärskar det svenska språket. Så då förstår du kanske att tolkskolan i St:Petersburg är mycket bättre än den svenska skolan.

https://www.synonymer.se/sv-syn/letal

Skämt åsido, men det där med att "starta kriget" är ungefär på samma intellektuella nivå som barn i sandlådan som säger "Han var dum! Han började!" Du måste ju ändå begripa att USA/NATO gjort landet till en tryckkokare och till ett hot mot Ryssland mellan 2014-2022. Två brutna Minsk-avtal talar sitt tydliga språk.

Javisst det var Rysslands fel 2014 också oavsett vad din husse sagt till dig😉
Citera
2022-08-25, 00:03
Medlem
Svensk media: Om Zelensky säger att det har hänt så är det sant.

Journalistiken är död.
Citera
2022-08-25, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Oj, vad tråkigt…

Jag såg att Stavropol ligger i södra Ryssland ganska nära Svarta Havet. Så helikopterns uppdrag kan ha med kriget att göra. Det verkar vara en transporthelikopter.
Citera
2022-08-25, 00:05
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Känner du till att Ryssland inte ens har mobiliserat? Det borde du göra. Faktum är att de mest motiverade och tränade ukrainska soldaterna tillfångatogs eller tillintetgjordes i slaget om Mariupol.
Det är klart vi alla vet att Ryssland inte har mobiliserat. Det är därför Ukriana högst sannolikt har dubbelt så mycket trupp som Ryssland. PERUN slår fast att Ukraina har 2-2.5 miljoner man i spannet 20-30 och att de nu siktar på 700 000 soldater. Vart vill du komma?

Vad gäller Mariupol så är det ett klent halmstrå för dig. Hur många ukrainska soldater tillföngatogs eller stupade där menar du? Hur är det relevant jämfört med ca 700 000 man?
Citera
2022-08-25, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Jag pekar på en professor i litteraturvetenskap med inriktning på slaviska språken. Som analyserat Dugin. Ett rimligtvis tungt namn Är det något som du irriterar dig på huruvida han är Liberal eller nyligen avliden? Vad har det med saken att göra? Jag vägrar inte att läsa Dugin. Men det bidrar med lika mycket som om jag skulle läsa Karl Marx. Det finns saker som är ofantligt mycket vettigare att lägga ner tid på än navelskådande av mystisister som går igång på en blaning av fascism okult rasteorier och diverse mumbo jumbo och postsovjetisk romantik.
Jag nämnde bara att professorn är avliden i förbifarten. Vad som har betydelse är att professorn är liberal det betydelse för hans trovärdighet. Det har också betydelse att hans text är författad på en ledarsida. Det hade varit mer passande i en peer-review.

Karl Marx är en av de mest framträdande sociologerna - någonsin. Das kapital läses förövrigt av sociologer, socionomer, statsvetare, ekonomer (jag läste också honom när jag läste till civilekonom), filosofer, idéhistoriker, pedagoger, psykologer osv. Med tanke på att Das Kapital ingår som kursbok på så många högskoleutbildningar inom ekonomi, humaniora och samhällsvetenskap framgår det som underligt att du inte läst honom. Vad som är anmärkningsvärt är att du förkastar det du inte har läst. Det är en extremt anti-intellektuell hållning (och ovanlig) som jag inte känner igen. Men som sagt - du befinner dig i den här tråden för att opinionsbilda istället för att bli upplyst. Det är en tråkig och inte särskilt produktiv ingång till egentligen intressant konflikt.
Senast redigerad av Edgerton 2022-08-25 kl. 00:18.
Citera
2022-08-25, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
Hoppsan, det fattas pengar i statskassan.

https://twitter.com/wartranslated/status/1562500038420402183

Russia is looking for funds to cover a 6 trillion ruble deficit in their budget

>>>Stämmer bra. Skrev tidigt i tråden att Ryssland kommer bli fattiga men även att deras industri och samhälle kommer stå inför enorma problem med tiden. Skulle vi i väst var riktigt elaka skulle vi även gå på mat och sanitetsprodukter/läkemedel/sjukhusprodukter i Ryssland. Dessa områden ligger inte inom sanktionerna. Vi får se vad väst gör med tiden.

Själv ser jag att vi inte skall gå på dessa områden. Men som jag tidigare har skrivit skulle vi kunna gå på vissa läkemedel (höja priserna) som subventioneras av den Ryska staten detta för att ytterligare sätta press på deras statskassa.
Citera
2022-08-25, 00:08
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Vinst handlar inte bara om vinstmarginal, utan även såld volym. Turkiet har exempelvis ökat sin ryska oljeimport med 100 %. Jo, det har jag styrkt med källa tidigare i tråden.

Ja, det tror jag på. Även Pakistan och Indien passar på när det säljs rabatterat. Om volymen skulle ha ökat så skulle priset även ha fallit. Vidare har jag inte läst på någon "oljetanker brist" som skulle ha uppstått om Ryssarna hade volymmässigt hade kapat marknaden.

Så, Ryssland får sämre betalt för sin olja, än innan kriget. Volymmässigt kan man inte heller ha kunnat kompensera för det.
Citera
2022-08-25, 00:09
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av platyzma

Slava Ukraini! Ni har det här och vad viktigare är, RySSnaZisterna har det inte.

Ja, de är verkligen modiga…. Den tragiska sanningen är att orcherna inte vet var ukrainska militären befinner sig och dels för att RyZZland systematiskt förråat sina lågintelligenta soldater för att kunna slå mot skyddslös civilbefolkning. Vi har ju bevittnat hur de agerade i Tjetjenien Grozny och senare i Syrien Aleppo.
Citera
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av platyzma

Vet vi om det var civila ombord?

Hur transporteras trupper till fronten?
Citera
Medlem
Citat:
Känner du till att Ryssland inte ens har mobiliserat? Det borde du göra. Faktum är att de mest motiverade och tränade ukrainska soldaterna tillfångatogs eller tillintetgjordes i slaget om Mariupol.

Inte konstigt att dom fick ge upp till slut. Dom fick brist på ammunition och mat. Ukraina lyckades inte föra in tillräckligt med helikoptrar för att försörja mannarna.

Men många av dom är fria eftersom man utväxlat fångar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in