Citat:
Ursprungligen postat av
raskens
Jag pekar på en professor i litteraturvetenskap med inriktning på slaviska språken. Som analyserat Dugin. Ett rimligtvis tungt namn Är det något som du irriterar dig på huruvida han är Liberal eller nyligen avliden? Vad har det med saken att göra? Jag vägrar inte att läsa Dugin. Men det bidrar med lika mycket som om jag skulle läsa Karl Marx. Det finns saker som är ofantligt mycket vettigare att lägga ner tid på än navelskådande av mystisister som går igång på en blaning av fascism okult rasteorier och diverse mumbo jumbo och postsovjetisk romantik.
Jag nämnde bara att professorn är avliden i förbifarten. Vad som har betydelse är att professorn är liberal det betydelse för hans trovärdighet. Det har också betydelse att hans text är författad på en ledarsida. Det hade varit mer passande i en peer-review.
Karl Marx är en av de mest framträdande sociologerna - någonsin. Das kapital läses förövrigt av sociologer, socionomer, statsvetare, ekonomer (jag läste också honom när jag läste till civilekonom), filosofer, idéhistoriker, pedagoger, psykologer osv. Med tanke på att Das Kapital ingår som kursbok på så många högskoleutbildningar inom ekonomi, humaniora och samhällsvetenskap framgår det som underligt att du inte läst honom. Vad som är anmärkningsvärt är att du förkastar det du inte har läst. Det är en extremt anti-intellektuell hållning (och ovanlig) som jag inte känner igen. Men som sagt - du befinner dig i den här tråden för att opinionsbilda istället för att bli upplyst. Det är en tråkig och inte särskilt produktiv ingång till egentligen intressant konflikt.