2022-08-24, 17:17
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Något annat intressant är att SD verkar gynnas av att driva rationell klimatpolitik där man tydliggör att svenskar inte ska lida på klimatpanikens altare. Många är nog trötta på att Sverige ska vara något slags världssamvete med extra miljöskatter, världens dyraste diesel mm.

SD är tydliga med att kärnkraft och teknikutveckling borde vara Sveriges bidrag, inte straffbeskattning av svenskar. Många tycker nog att det är rätt uppfriskande med någon som är tydlig med att det inte råder något existentiellt klimathot och att befolkningen mår inte bra av att konstant itutas att jorden snart går under om inte vi i Sverige blir veganer som cyklar elcyklar.

Inte heller verkar SDs hållning skrämma bort väljare från M och KD till tex S eller C.

Ovanstående hänger ihop med statistiken som visar att klimatfrågan bara är väljarnas 7-8 viktigaste fråga (bara media som får det att framstå som att det är den viktigaste).

Exakt det du skriver här är varför jag anser att SD har bättre politik i klimat och miljö samt energifrågan än M.

Förövrigt är hotet överdrivet, jorden har alltid haft cykler. Men nu passar media och politikerna på att försöka samla på sig makt med detta, samtidigt som man har något ”vettigt” att straffbeskatta folket med medan oligarkerna ser grönt.

Om man verkligen ansåg att det var ett hot hade man levt som man lär, vilket man inte gör. Istället för att åka privatjet till dyra möten kan man ju ha möte på Zoom. Inga rika lider av dessa skatter, det gör vanliga knegare och Svensson med familj.
Senast redigerad av Haddock93 2022-08-24 kl. 17:20.
Citera
2022-08-24, 17:20
Medlem
Durgas avatar
Sakpolitiken, vad kommer den att vara värd om SD blir större än M
och kräver en ministerpost (justitieminister)

Blir för M att bekänna färg eller var allt bara en läpparnas bekännelse ?
Citera
2022-08-24, 17:25
Avslutad
Personligen hade jag helst av allt önskat att det inte vore valår i år, med tanke på risken för valfusk och att man därför tvingas må dåligt i fyra år till.

Min högsta personliga önskan är därför att Annie Lööf försvinner ur politiken för gott. Det finns inget parti jag hatar mer än centerpartiet just nu, deras förbannade opinionssiffror och deras egotrippade väljare.
Citera
2022-08-24, 17:28
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durga
Sakpolitiken, vad kommer den att vara värd om SD blir större än M
och kräver en ministerpost (justitieminister)

Blir för M att bekänna färg eller var allt bara en läpparnas bekännelse ?
Jag förstår inte vad du menar nu. Ulf har hela tiden varit tydlig med att han vägrar samregera med SD.
Citera
2022-08-24, 17:51
Medlem
Durgas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag förstår inte vad du menar nu. Ulf har hela tiden varit tydlig med att han vägrar samregera med SD.

Ulf, K motiverar sitt närmande till SD med att det är sakpolitiken som är det viktigaste.
Det samma säger SD.
Men vad händer med "sakpolitiken" om SD kräver en ministerpost på grund
av att dom är större än M, kommer snacket om sakpolitik då fortfarande att
gälla för M ? det återstå att se !
Lägger inte till tänkbara förvecklingar, det gör sig självt !
Citera
2022-08-24, 17:53
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durga
Ulf, K motiverar sitt närmande till SD med att det är sakpolitiken som är det viktigaste.
Det samma säger SD.
Men vad händer med "sakpolitiken" om SD kräver en ministerpost på grund
av att dom är större än M, kommer snacket om sakpolitik då fortfarande att
gälla för M ? det återstå att se !
Lägger inte till tänkbara förvecklingar, det gör sig självt !
Ah, du menar så.
Citera
2022-08-24, 17:56
Medlem
I SIFOS undersökning idag skiljer det bara 0,6% mellan SD och M.... .... 19,2% för SD och 18,6% för M.

SD går ändå starkt just nu.
Citera
2022-08-24, 17:57
Avslutad
Jag undrar om inte centerns väljare är vårt största hot. För det enda de bryr sig om är deras förbannade egon. De är mer eller mindre helt omedvetna om att de är sossarnas nyttiga idioter. Deras väljarkår består huvudsakligen av influencers, som ändå har så pass mycket pengar så att de egentligen har råd att lämna landet när de själva vill. Centern är och förblir riksdagens onödigaste parti, precis som deras väljare.
Citera
2022-08-24, 18:06
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Vindkraftverk är inte tillräckligt effektiv och väldigt opålitlig källa av energi. Plus att de förstör för fåglar, något MP kanske borde tänka på!

Sen är de fula som fan.

KÄRNKRAFT.
Jo, men nu tänkte jag mest på att hon sa att om Sverige minskar utsläppen vänder klimatkrisen.
Citera
2022-08-24, 18:08
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Förtroendet för regeringen minskar – och för Liberalernas partiledare Johan Pehrson.

Det sticker ut i den senaste förtroendemätningen från Expressen/Sifo.

– Det finns väl en gyllene regel för alla partier. Starta inte interna bråk i en valrörelse, säger opinionschefen Toivo Sjörén om veckans ”bussbråk” inom L.

Både i opinion för partiet L som för Pehrson avsevärd minskning alltså. Smekmånaden verkar vara över för honom.

Det känns som L och han fick lite hybris där och trodde det var klart och de skulle kunna bli som det gamla L, ställa krav och bråka.

Om nu alla stödröster från speciellt M går tillbaka och L hamnar på knappa 2% så kanske det inte vore en alltför dålig sak. 2% och L borta kan man kanske ändå skapa egen majoritet på för M, KD och SD.

Jag menar L går ju inte att lita på för fem öre. Om de nu får 3-4% i stödröster och klarar sig för de som röstar vill ha en borgerlig regering så kan ju politikerna i L lika gärna gå till sängs med S igen. Välja bort Pehrson för det första.
Citera
2022-08-24, 18:33
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrDagSedel
Svt Novus 24/8:

S: 28.2 (-0.3)
V: 8.5 (-1)
C: 6.9 (-0.3)
MP: 4.8 (-0.1)

Totalt: 48.4 procent

SD: 22 (+0.6)
M: 17.5 (+0.1)
KD: 5.1 (-0.1)
L: 6.1 (+1.2)

Totalt: 50.7 procent.

Bästa undersökningen för högern på år och dag.

Bara jag som får en sån där obehaglig känsla från 2018?

Alltså där SD ökar i mätningar, för att sedan underprestera på valdagen?

Frågan är om inte alla dessa mätningar utnyttjas psykologiskt.
Citera
2022-08-24, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Bara jag som får en sån där obehaglig känsla från 2018?

Alltså där SD ökar i mätningar, för att sedan underprestera på valdagen?

Frågan är om inte alla dessa mätningar utnyttjas psykologiskt.
Jag har svårt att köpa en sådan plötslig ökning för SD.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in