Citat:
Ursprungligen postat av
Adonis.
Så du tror alltså inte att negativa upplevelser i uppväxten kan forma en individ? Du väljer alltså att gå emot det faktum att barn som blir slagna i regel oxå hyser en större tendens till att slå? Vilken värld lever DU i, vän? Vem är det som egentligen trollar?
Solomon ÄR ett offer, plötslig aggressivitet som försvar mot verbala överträdelser brukar i regel bottna i negativa erfarenheter under uppväxten. Övergrepp gör så att Solomon inte hyser förmågan att vända ryggen till den som verbalt eller fysiskt angriper honom för likt ett skadat djur väljer han instinktivt istället att gå till attack. Ren självbevarelsedrift.
Därför är även Salomom ett offer för omständigheterna. Tillsammans med Melina läker han nu sina sår. Han har funnit en tvillingsjäl som förstår honom, mycket pga att hon har en egen bakgrund med missbruk & psykisk ohälsa. Hon är skör & omtänksam. Han är stabil men ändå vilsen. Hon behöver honom. Han behöver henne. Tillsammans tar dom sig igenom en mörk period i sina liv. Tillsammans kan dom se ljuset i tunneln, trots förtal & smutskastning. Tillsammans är dom på väg tillbaka.
Allt är inte black&white liksom. Det.viktiga är nu att dom tillsammans kan få läka genom sitt kreativa skapande.
Det är iaf min bedömning & åsikt.

Jag går inte emot det du säger. Jag har själv en trasslig uppväxt i en dysfunktionell/missbruksfamilj och ett ganska tungt bagage.
Du anar inte hur många gånger jag velat slå nån på käften eller slå sönder mitt ex.
Men det löser inte situationen. Hur skadad jag än varit psykiskt så har jag inte gått till attack, jag har istället vänt ryggen för att behålla den lilla självrespekten jag hade för att bygga upp mig starkare.
Trots min bakgrund och bagage har jag aldrig sett mig som ett offer, jag hade dåliga förutsättningar, men mina dåliga beteenden ska aldrig ursäktas med min bakgrund, det är JAG själv som väljer hur jag vill vara som människa.
Så jag håller inte med dig, Solomon kanske var ett offer som liten utav diverse anledningar, men som vuxen väljer man själv om man vill agera likadant mot andra och göra dom till offer istället för att hamna "över" dom eller att behandla andra med respekt, den respekten man själv aldrig fick 🙃
Håller med om att dom säkert passar ihop, men något förtal och smutskastning är det inte tal om. Bättre att Solomon står upp för sina handlingar där han agerat fel, och visar att han tar ansvar & mognar och blir en bättre person.
Nu använder han sig bara av flyktbeteenden för att fly sitt förflutna..