2022-08-24, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Också Moretex (februari):

Detta med sanning verkar svårt. För somliga.
Ukraina har redan fallit och det har jag ansett länge. USA och EU håller på med konstgjoprd andning för ett döende land. För lite militär utrustning kvar, de bäst militärt utbildade soldaterna dödade eller skadade och ekonomin är snart helt förstörd och väst har inte råd att upprätthålla dom.

Vad som blir kvar av Ukraina kanske får behålla sin självständighet. Det enda som kan stoppa ryssarna i Ukraina är ett kärnvapenkrig som jag ser det. NATO har inte tillräckligt med soldater att kasta in och folk i EU är för bekväma för att kriga, precis som ni här i tråden som inte åkt ner och dödat ryssar (och ukrainare i Donbas) utan vill att Ukrainaska folket ska göra det åt er.

Visst är det tragiskt för det bästa hade vart att haft Ukriana som land intakt men erkänt Krim som ryskt, sparat liv, genomfört Minskavtalet, förhandlat fram en ny säkerhetslösning för Europa, gett Ukraina fler ekonomiska alternativ med både öst och väst. Väst ville ha krig och fick det.

Smickrande att du har koll på vad jag skriver, fortsätt med det så kanske du till slut förstår.
Citera
2022-08-24, 16:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Nej inget har vänt för Ukraina och dom förstår inte denna "speciella militära operation" helt enkelt. Krig hade varit annorlunda för då hade Kiev och Lviv infrasturktur bombats bort de första veckorna precis som USA gör under sina invasioner. Vad man gjorde då var att låsa fast ukrainska trupper och försöka sig på en snabb förhandlingslösning. Man trodde sig ha åstakommit det i Turkiet och Istanbul under dessa förhandlingar men blev blåsta på det efter att man trog tillbaka trupperna, precis som man blev blåsta på Minskavtalet. Nu anses det inte finnas någon att förhandla med i Kiev och Zelenskyj är förbrukad, det är NATO och USA som man förhandlar med i framtiden efter att Ukraina kaptitulerat eller tagits över helt.

Utanför Kiev och Karkov höll ryssarna i princip bara vägarna dom rullade på men i Donbass och delarna av södra ukraina dom tagit äger dom militärt marken nu. Det är ju därför det går långsamt, man mal ner den Ukrainska militären och det är genom att besegra en arme man vinner ett krig inte som USA som snabbt intar städer och lämnar massor av beväpnade fiender utanför.
Och får civilbefolkningen med sig till förtret för denna engelska journalist (video):

https://twitter.com/johnsweeneyroar/status/1562421929952174081?s=20&t=fO9ge35sj3yPAImRRXAq4Q
Citera
2022-08-24, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Har det vänt?

Vad är det jag har missat? Berätta mer!

Det är du som påstår att Ukraina inte tagit tillbaka något sen dom invaderade Ukraina. Förklara då för oss hur du tänker o tycker ang det.
Citera
2022-08-24, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
De tjurade inte, det var snarare USA som tjurade, när de struntade i Rysslands samtalsförsök. Det är många som har reagerat på USAs dåliga stil och oförmåga att förhandla för att undvika krig och avsluta krig.
Ukraina är inte alls suveränt, det styrs av USA och Nato.

Jaha. Om putains anfallskrig mot Ukraina och strävan att slakta landets befolkning är "USAs fel" så undrar jag om den psykotiske dvärgen i kreml är CIA agent då hen tydligen på CIAs order och initiativ har inlett anfallskriget mot Ukraina för att på oklart sätt gynna USA? Eller är dvärgen bara en narcissistisk megalomanisk psykopat som drömmer om att återupprätta det ondskans imperium hen är en produkt av?

Vore det inte fiffigare av den psykotiske dvärgen i kreml att INTE "understödja" sin nemesis (USA/NATO)?
Citera
Medlem
Citat:
Om du räknar in att ockupera motorvägen från vitryska gränsen till Kiev så kanske.

Hur mycket mark har Ryssland tagit efter den första månaden? Du kan svara i Procent eller i kvadratkilometer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
C: Vad har denna med NATO att göra?

NATO flyger inte in och försvarar om någon sida inte bryter mot internationella lagar och begår folkmord. Men börjar en sida att begå folkmord, som Serberna i Kroatien så finns det risk för det ja.

PS: Nej. Men jag tror inte Ryssland är hotat av det. Jag tror deras största skräckscenarie (hotbild) är:

1) Intern oro i Ryssland. Tjetjenien försöker bryta sig ut, östra Sibirien försöker bryta sig ut, eller att det blir som i ryska inbördeskriget med två stora militärer som kämpar inbördes.
Vad har denna med NATO att göra?

Citat:
2) Inbördeskrig i Vitryssland, där NATO bestämmer sig för att flyga in och "försvara".
NATO flyger inte in och försvarar om någon sida inte bryter mot internationella lagar och begår folkmord. Men börjar en sida att begå folkmord, som Serberna i Kroatien så finns det risk för det ja.
PS: Ja precis. Eller så tycker ryssarna att NATO hittar svepskäl. Notera att trygghet och säkerhet är inget objektivt. Men du vet inte vad för snubbar som leder NATO om 20-50 år.

Citat:
2) något teknologi-leap (enorma drönarsvärmar eller vad för djävulskap mänskligheten nu uppfinner härnäst), som gör det enormt frestande att angripa för en "adversary" (motståndare?).

C: Vilka har det? NATO?
Så bara för de har högre teknologi på sina vapen så blir de sugna att anfalla Ryssland?
PS: Antag att där kommer något leap om 50 år. Tänk hur svårt det är att se allt som kan hända 50 år framåt. Se det som ett exempel för att de planerar för abstrakta hot. Precis som jag såg någon gång att USA har haft en utarbetad plan för hur de skulle anfalla Kanada. Det ska man inte ta som bevis för att de tänker göra det. Men militärer och försvarsanalytiker tänker i termer av scenarier och sannolikheter.
Synd att USA då är med i NATO för då hade det blivit många flygningar och sanktioner eller hur?
Citera
2022-08-24, 16:12
Medlem
Citat:
De ser ju samma sak. Rika västländer som successivt utökar sin gräns österut. Frivilligt visserligen, men även Österrike anslöt frivilligt. Nu är inte NATO Hitler men man kan alltid hitta likheter om man vill. Försök hitta skillnader istället. Det är när man inte kan det, som man ska vara orolig.

För mig ser världskartan likadan ut nu som den gjorde för 30 år sedan, kan du upplysa mig om vilka eller vilken gräns som förflyttats, enda gränsen är väl den Putin gör allt i sin makt att flytta, mot alla internationella överenskommelser.
Citera
2022-08-24, 16:14
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Men de håller ju på att ta slut nu.

Knappt något kvar att leverera till Ukraina.
Eh USA är på väg att leverera sina största paket någonsin. Västvärlden håller knappast på att få slut på annat än utdaterat materiel.

Problemen är tre:
1. Logistiken att få in material.

2. Utbilda Ukraina på systemen, den processen har ökats radikalt på sistone. Där ingår även underhåll vilket är flaskhalsen för stridsvagnar och flyg.

3. Balansgången att inte reta upp Putin för mycket genom att ge Ukraina "för bra" prylar. Strategin verkar vara att blöda ut Ryssland tillräckligt för att de ska avsätta Putin, men inte för mycket så att de känner sig så hotade att de tar till biologiska eller kemiska stridsmedel.
Citera
2022-08-24, 16:14
Medlem
Citat:
Men de håller ju på att ta slut nu.

Knappt något kvar att leverera till Ukraina.

Varför ljuger du, käre RetardTodo?
Citera
2022-08-24, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Ukraina har redan fallit och det har jag ansett länge. USA och EU håller på med konstgjoprd andning för ett döende land. För lite militär utrustning kvar, de bäst militärt utbildade soldaterna dödade eller skadade och ekonomin är snart helt förstörd och väst har inte råd att upprätthålla dom.

Vad som blir kvar av Ukraina kanske får behålla sin självständighet. Det enda som kan stoppa ryssarna i Ukraina är ett kärnvapenkrig som jag ser det. NATO har inte tillräckligt med soldater att kasta in och folk i EU är för bekväma för att kriga, precis som ni här i tråden som inte åkt ner och dödat ryssar (och ukrainare i Donbas) utan vill att Ukrainaska folket ska göra det åt er.

Visst är det tragiskt för det bästa hade vart att haft Ukriana som land intakt men erkänt Krim som ryskt, sparat liv, genomfört Minskavtalet, förhandlat fram en ny säkerhetslösning för Europa, gett Ukraina fler ekonomiska alternativ med både öst och väst. Väst ville ha krig och fick det.

Smickrande att du har koll på vad jag skriver, fortsätt med det så kanske du till slut förstår.

Hur definierar du Ukrainas "fall"?

ryssland (i.e. den psykotiske dvärgen i kreml) förlorade när hens första mördare gick över gränsen. putain är paria i den civiliserade världens ögon så länge han lever. ryssland är paria vis-a-vis den civiliserade världen så länge putain lever och regerar i egenskap av landets diktator.

Även OM den psykotiske dvärgen i kreml lyckas mörda HELA det Ukrainska folket och i övrigt jämna landet med marken med sitt anfallskrig så återstår frågan vad hen skall göra sen? Besätta HELA Ukraina militärt för evig tid?
Citera
2022-08-24, 16:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Hur mycket mark har Ryssland tagit efter den första månaden? Du kan svara i Procent eller i kvadratkilometer.
Jag vet inte hur stort område man tagit i förhållande till tidsaxeln. Medan all var fokuserade på Kiev gick man mot Mariupol och Kherson samt säkrade vattenförsörjningen till Krim bl.a. Det finns säkert andra som har bättre koll.

Och jo, det är väsentliga områden man fick kontroll över de första månaderna särskilt med ranke på att det bara har varit en SMO med begränsad styrka och numerärt underläge.

Skaffa en kartbok och lär er skalan.
Citera
2022-08-24, 16:20
Medlem
Citat:
Och får civilbefolkningen med sig till förtret för denna engelska journalist (video):

https://twitter.com/johnsweeneyroar/status/1562421929952174081?s=20&t=fO9ge35sj3yPAImRRXAq4Q
Ja, eller unga bloggaren Lisa Koshlyak i Dnipro som tydligen talar om hur det ligger till.
https://youtu.be/8GgMzyeqowM

Hon ska tydligen vara dotter till en känd judotränare i Ukraina om jag inte minns fel. Tuff tjej och hon fick så mycket skit från råskinnen att hennes instagram nu är nere.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in