C: Vad har denna med NATO att göra?
NATO flyger inte in och försvarar om någon sida inte bryter mot internationella lagar och begår folkmord. Men börjar en sida att begå folkmord, som Serberna i Kroatien så finns det risk för det ja.
PS: Nej. Men jag tror inte Ryssland är hotat av det. Jag tror deras största skräckscenarie (hotbild) är:
1) Intern oro i Ryssland. Tjetjenien försöker bryta sig ut, östra Sibirien försöker bryta sig ut, eller att det blir som i ryska inbördeskriget med två stora militärer som kämpar inbördes.
Vad har denna med NATO att göra?
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
2) Inbördeskrig i Vitryssland, där NATO bestämmer sig för att flyga in och "försvara".
NATO flyger inte in och försvarar om någon sida inte bryter mot internationella lagar och begår folkmord. Men börjar en sida att begå folkmord, som Serberna i Kroatien så finns det risk för det ja.
PS: Ja precis. Eller så tycker ryssarna att NATO hittar svepskäl. Notera att trygghet och säkerhet är inget objektivt. Men du vet inte vad för snubbar som leder NATO om 20-50 år.
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
2) något teknologi-leap (enorma drönarsvärmar eller vad för djävulskap mänskligheten nu uppfinner härnäst), som gör det enormt frestande att angripa för en "adversary" (motståndare?).
C: Vilka har det? NATO?
Så bara för de har högre teknologi på sina vapen så blir de sugna att anfalla Ryssland?

PS: Antag att där kommer något leap om 50 år. Tänk hur svårt det är att se allt som kan hända 50 år framåt. Se det som ett exempel för att de planerar för abstrakta hot. Precis som jag såg någon gång att USA har haft en utarbetad plan för hur de skulle anfalla Kanada. Det ska man inte ta som bevis för att de tänker göra det. Men militärer och försvarsanalytiker tänker i termer av scenarier och sannolikheter.