2022-08-24, 15:32
Medlem
Tjo fb.

Jag har kört lite frilans och vill inte starta enskild firma eller AB. Därför har jag tänkt vända mig till företag som man kan fakturera med utan att ha eget företag (typ Frilans Finans). Har några här använt sig av såna? Vilken är bäst, någon som man ska hålla sig undan ifrån?
Citera
2022-08-24, 16:13
Medlem
Ehrners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flort
Tjo fb.

Jag har kört lite frilans och vill inte starta enskild firma eller AB. Därför har jag tänkt vända mig till företag som man kan fakturera med utan att ha eget företag (typ Frilans Finans). Har några här använt sig av såna? Vilken är bäst, någon som man ska hålla sig undan ifrån?

Varför vill du inte starta en enskild firma? Om du nu kör frilans har du allt att vinna på att kunna göra avdrag för dina omkostnader.
Citera
2022-08-24, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ehrner
Varför vill du inte starta en enskild firma? Om du nu kör frilans har du allt att vinna på att kunna göra avdrag för dina omkostnader.

Jo, jag har förstått att det finns mycket att vinna på det.. Men jag vill gärna inte behöva bråka med massa pappersarbete mer än vad jag måste haha. Har inget större intresse av ekonomi så det vore gött att göra det enklaste möjliga för att få in stålarna. Vet inte om jag kommer att frilansa igen, men om det är superenkelt att starta enskild firma så hade det ju varit ett alternativ. Har du erfarenhet av det?
Citera
2022-08-24, 16:30
Medlem
xposures avatar
Jag kör Payout.se, samma som FrilansFinans fast mindre avgifter.
Fick lön därifrån så sent som igår!
Citera
2022-08-24, 16:39
Medlem
Zaedrewss avatar
Har inte hört att det ska vara krångel. Det man kan se på är ju avgifterna FrilansFinans tar 6% i avgift, Gigapay 5%.

Så fakturerar du 10000 kr är det 600 i avgifter. För något du skulle kunna sköta själv där du även får betalningen direkt in på ditt konto. Skatten med eget blir ju mycket lägre också då du bla kan göra avdrag.

Men det var ju inte frågan men man bör ju välja då ett med låga avgifter. Gärna ett med bonus som gör att det blir ännu lägre om du fakturerar mycket.
Citera
2022-08-24, 17:26
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flort
men om det är superenkelt att starta enskild firma så hade det ju varit ett alternativ. Har du erfarenhet av det?

Du ansöker online med bank-id (verksamt.se är myndigheternas portal för företagande) tar ett par minuter att starta EF kostnadsfritt. Du kan använda ett privat sparkonto som "företagskonto". Bokföringsprogram finns online som är gratis för EF med de enklaste funktionerna.

Du kan välja att deklarera moms årsvis och bokslut 1 gång om året och det görs som en bilaga till din vanliga deklaration.

Det enda "svåra" kan vara bokföring, men 1h grundkurs i bokföring på ABF, eller någon onlineguide, så har man lärt sig grunderna eller så överlåter man det till en redovisningskonsult om man inte vill göra det själv.

Har du få affärshändelser (fakturor, inköp, etc) så kanske du lägger 10-30min i månaden på den löpande bokföring och max 1h på bokslutet/momsdeklarationen.

Eller som du tycker allt detta låter jobbigt så fortsätter du med frilansfakturering och blir av med 5-6% av fakturan för det. Största problemet med eget företag är att du måste hålla på skattepengarna tills du betalar in dem (en del verkar tror att 100% av fakturan är nettolön och får sedan problem med restskatt) och att du kommer lära sig hur mycket av en faktura som verkligen går till skatter när du gör allt själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in