Citat:
På Messenger, om någon ser ut att vara online när denne är det och sen ser ut att ha varit aktiv för xx minuter sen, och sen plötsligt kan man inte se längre om denne är online eller för hur länge sen hon har varit aktiv, och det växlar fram och tillbaka mellan dom två ”tillstånden”, är då den absolut enda förklaringen att hon stängde av ”sågs senast” funktionen eller kan det finnas andra förklaringar som t.ex nätverksproblem och dylikt?
Ja, det finns ju som stänger av sin telefon eller att batteriet dör, inte försvinner dom för det. Funktionens namn talar för sig själv.
Rätt värdelöst när jag tänker efter,det hade varit bättre om man gav personen en "random "tid men det går ju inte heller eftrersom att personen som kollar på idle time dvs tiden hon "varit inaktiv" kommer se att klockan skulle hoppa konstigt så det är inte möjligt.
Jag tror det är ett delay 2min30sec på facebook, det var det förr iaf innan facebooks server disconncetar klinten, alltså bryter hennes anslutning på facebooks server. Men har intre testat på länge så den tiden kan ha förändrats.
Det står nog på deras site: https://developers.facebook.com/docs/messenger-platform/overview
För övrigt så betyder inte en grön ikon i messenger automatiskt att personen chattar eller har just messenger igång, det kan räckta med personen kollar på någons fĺöde vad som helst, video. Om person INTE varit aktiv på 10 sekuinder, då börjar tiden att räkna på idle time som att personen inte använder appen står det. Så facebook appen räknas också i
messenger så bara för personen kanske svarar så betyder det inte per automatik personen dissar dig det kan vara så att hen surfar på te.x en dator chattar på telefonen ligge ri köket. Så man kan kolla på facebook och te.x spela spel och messenger kommer då att visa personen är online.
Kod:
You are only made idle on Facebook when you have been inactive for at least 10 consecutive minutes. As soon as you begin to browse on the site again, or take part in a chat conversation, you go back to available status until you once again stop using the site for at least 10 minutes.
Det där sker inte automatiskt per enskilt konto. te.x har X antal personer varit tillräckligt idle(alltså appen är minimerad/stängd) efter 30 sekunder te.x och tiden har nått 2mini30sec, så blir det en såkallad masskick, så alla klienter blir "closed by quit" meddelande. Det kan man se i vissa tredjeparts appar. Det hade varit jobbigt om ALLA skulle disconnectas en och en för facebook.
Mer kan du se på länken för djupare info.
För övrigft så har nästan alla siter dom senaste åren blivit väldigt väldigt noga med att dela ut information på sina sidor jag vet inte om det hart med nån lag/(regel att göra då det blivit sån förändring på ALLA siter typ om detaljerad info. Men så är det. Antal meddelanden som accepteras m.m ser som exempel
Kod:
High Volume Messages If a business sends more than 40 messages per second or is constantly sending or receiving messages in a large number of conversations at the same time, new messages will not be displayed in the Inbox and the business can not send new messages until the message volume decreases. Pages that consistently hit this limit should use the Messenger Platform to avoid disruptions in messaging.
Men nåja, hoppas hon dyker upp igen och att det inte var personligt. För att veta det, skaffa en fake facebook och kolla på den nästa gång, om du vill det är bara ett tips.
// wuseman
Senast redigerad av wuseman 2022-08-06 kl. 01:17.
Senast redigerad av wuseman 2022-08-06 kl. 01:17.
Jag kommer inte ens till stadiet där jag får ladda upp id, då jag inte får någon kod som kan ta mig vidare i processen.