2022-08-23, 21:20
Medlem
Någon här som äter lithium?
Hur får den er att må?
Om man jämför ex med ssri så dämpar ju ssri känslor - hur ställer sig lithium till det? Alltså vad är skillnaden mellan ssri och lithium?
Hur påverkas känslor, humör, tålamod, depp/nedstämdhet mm…?
Citera
2022-08-23, 21:24
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chumpa280
Någon här som äter lithium?
Hur får den er att må?
Om man jämför ex med ssri så dämpar ju ssri känslor - hur ställer sig lithium till det? Alltså vad är skillnaden mellan ssri och lithium?
Hur påverkas känslor, humör, tålamod, depp/nedstämdhet mm…?

Lithium ska alla äta då det minskar risken för att bli dement. Har ingen diagnos men äter ändå låg dos lithium av hälsoskäl.

Konditionsträning har högre effekt än SSRI så om jag hade fått välja hade jag börjar springa / cykla istället.
Citera
2022-08-23, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Lithium ska alla äta då det minskar risken för att bli dement. Har ingen diagnos men äter ändå låg dos lithium av hälsoskäl.

Konditionsträning har högre effekt än SSRI så om jag hade fått välja hade jag börjar springa / cykla istället.
Hur har du fått det utskrivet om du inte har nån diagnos? Eller är det nåt sk lithium du tar i form av kost-tillskott?
Citera
2022-08-23, 21:37
Medlem
Varför ta litium om man inte måste?
I biverkningsrapporterna nämns lite kryptiskt skador på bisköldkörtel och njurar.
Det hjälper en bipolär individ att leva ett gott och normalt liv. Men kort.
(Dvs taget i terapeutiska doser. Om underdosering, för att hålla hjärnan i trim etc, vet jag inget)
Citera
2022-08-23, 21:40
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Hur har du fått det utskrivet om du inte har nån diagnos? Eller är det nåt sk lithium du tar i form av kost-tillskott?

Ah, kosttillskott i låg dos. Tex

https://www.carethy.se/nutrition-and-supplements/swanson/lithium-orotate-5-mg-60-vcaps?r=87614029139&gclid=Cj0KCQjw9ZGYBhCEARIsAEUX ITXLEpLKBuiK7M2GXToZOAgge42LVjdIUPsPYpf-_nhVKW487EbqfAAaAgxuEALw_wcB
Citera
2022-08-23, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Ah, kosttillskott i låg dos. Tex

https://www.carethy.se/nutrition-and-supplements/swanson/lithium-orotate-5-mg-60-vcaps?r=87614029139&gclid=Cj0KCQjw9ZGYBhCEARIsAEUX ITXLEpLKBuiK7M2GXToZOAgge42LVjdIUPsPYpf-_nhVKW487EbqfAAaAgxuEALw_wcB
Hur som, inte svar på min frågeställning.
Citera
2022-08-23, 21:54
Medlem
Fyrahundratolvs avatar
Beror nog på varför du tar det. Jag känner två personer som tar det och dom får ganska olika effekt.
Citera
2022-08-23, 21:55
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Hur som, inte svar på min frågeställning.

Jag äter 5mg lithium om dagen för att inte bli dement som gammal ja. O lithium är ju ingen "drog" så går att köpa utan recept.

Verkar som om låg dos lithium kan ha bra effekt utan biverkningar

https://ndnr.com/anxietydepressionmental-health/low-dose-lithium-an-effective-treatment-for-mood-disorders/
Citera
2022-08-23, 23:13
Avslutad
Jag käkar lithium, det är stämningsstabiliserande det vill säga jag sjunker sällan ner djupt i depression och är sällan riktigt glad. Man blir neutral.

Den enda biverkningen jag fått och som jag hatar är att jag fått psoriasis i hårbotten, ser alltså ut som jag har mjäll på tröjan rätt ofta. Behandlar ibland med Daivobet men det är rätt dyrt så blir inte så ofta tyvärr.
Citera
2022-08-24, 00:32
Medlem
Ätit litium/lithionit sedan ca 1.5 år tillbaka. Ganska hög dos, 3+3 ca 0.8 mmol/l med minimala bieffekter sedan start. Förvisso lite högre vätskeintag ibörjan med lite tätare toabesök men avtog inom 4-6 veckor eller kortare.

Det låter inte som du lider av bipolär? Är det svårbehandlad depression? Skada inte att testa vilket som man kan alltså slut om det inte funkar.

Citat:
Ursprungligen postat av rosalenin
Varför ta litium om man inte måste?
I biverkningsrapporterna nämns lite kryptiskt skador på bisköldkörtel och njurar.
Det hjälper en bipolär individ att leva ett gott och normalt liv. Men kort.
(Dvs taget i terapeutiska doser. Om underdosering, för att hålla hjärnan i trim etc, vet jag inget)

Berätta gärna mera, tror du en person med bipolär lever längre obehandlad än om den medicerar med litium? Har du tips på andra preparat?

Jo finns diger skara bieffekter en del nu känns av tidigt vilket leder till avbruten behandling andra syns senare via regelbundet testande. Oftast har sjukvården ganska bra koll på läget, litium är ganska beprövat trots allt.
Citera
2022-08-24, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Jag käkar lithium, det är stämningsstabiliserande det vill säga jag sjunker sällan ner djupt i depression och är sällan riktigt glad. Man blir neutral.

Den enda biverkningen jag fått och som jag hatar är att jag fått psoriasis i hårbotten, ser alltså ut som jag har mjäll på tröjan rätt ofta. Behandlar ibland med Daivobet men det är rätt dyrt så blir inte så ofta tyvärr.
Men blir man av med känslorna helt liksom? Låter tråkigt att gå runt helt likgiltig…? Vad händer med humör och tålamod exempelvis?
Citera
2022-08-24, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kattenmedhatt1
Ätit litium/lithionit sedan ca 1.5 år tillbaka. Ganska hög dos, 3+3 ca 0.8 mmol/l med minimala bieffekter sedan start. Förvisso lite högre vätskeintag ibörjan med lite tätare toabesök men avtog inom 4-6 veckor eller kortare.

Det låter inte som du lider av bipolär? Är det svårbehandlad depression? Skada inte att testa vilket som man kan alltså slut om det inte funkar.

Berätta gärna mera, tror du en person med bipolär lever längre obehandlad än om den medicerar med litium? Har du tips på andra preparat?

Jo finns diger skara bieffekter en del nu känns av tidigt vilket leder till avbruten behandling andra syns senare via regelbundet testande. Oftast har sjukvården ganska bra koll på läget, litium är ganska beprövat trots allt.
Japp, svårbehandlad depression.
Men hur får den dig att må? Vad hände med känslorna? Blir du helt likgiltig? Hur påverkas humör och tålamod typ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in