2022-08-23, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeavensDevils
Är du säker på att de inte gjorde det för att Ebba var tydlig med att hon inte var beredd att låta köpet gå tillbaks, trots att Esbjörn kände sig lurad? Det är inte jag.

Hade du inte haft ditt huvud så långt uppkört i din egen röv, så kanske du hade fattat att om man ska kunna backa en husaffär efter påskrivet kontrakt måste vissa saker redas ut mellan säljare och köpare, samt att det kan va rätt klädsamt att förklara skälet till att man önska bryta kontraktet. Nu har säljaren vart allt annat än medgörlig till att ens försöka reda upp den situation han själv skapat, utan hoppades på att en lite skönt utpressning via media skulle lösa situationen. Så nej Ebba har inte vart tydlig med att inte låta köpet gå tillbaks, utan hon har vart beredd att diskutera saken, men det har inte Esbjörn och hans rövargäng då dom med högsta sannolikhet har en helt annan agenda med denna påstådda ånger....
2022-08-23, 18:21
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
Jaha, så nu skall agerandet från de runt Esbjörn bortförklaras med att de är dementa, eller allra minst har stora kognitiva svårigheter?
Vad de än må ha för svårigheter så gör de ju bara Esbjörns sak värre pga detta. Det skall ju verkligen inte bortförklaras utan just framhävas precis som det så väl gjorts här i tråden.
2022-08-23, 18:25
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nighter825
Köpekontraktet gäller.
Ja det verkar ju inte bättre. Men det betyder ju föga att Ebba gjorde rätt. Jag trodde faktiskt du förstår det vid det här laget.

Du ser, det finns de som tycker att Ebba agerade högst omoraliskt, när hon snodde huset av Esbjörn. Jag har 1000 gånger i tråden lyfta upp saker som jag tycker tyder på det. Mängder av inlägg skriv för att förklara bort det jag säger.

Jag köper inte förklaringarna. Jag förstår dem, men jag tycker att de är enkelriktade bortförklaringar som bortser från fakta.

Så jag fortsätter tro att Ebba agerade helt omoraliskt, själviskt och att hon ansåg sig ha bättre rätt till Esbjörn hus, långt innan kontraktet skrivet.

Och det är viktigt för mig att påpeka just det omoraliska i Ebbas agerande, för vissa saker får man bara inte göra.

Fråga inte vad jag menar menar varit omoraliskt. Läs mig bakåt ifall ni glömt eller förträngt. Upplys mig inte heller om att Esbjörn skrev på kontraktet,, förlikelsen eller att han gick till Ebba och fikade. Jag förnekar inte att något hade hänt. Jag väljer inte vilken fakta är.
2022-08-23, 18:25
Medlem
JuniorDahlens avatar
Esbjörneffekten uteblev. Nu får man se ”surrkusarna” växla upp i tråden för att förmodligen lämna helt efter valet när KD inte alls rasade som de hade hoppats på. Snipp snapp snut och så vidare.
2022-08-23, 18:26
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ellestrandh
Nä det hon gör är verkligen inte bra.
En god kristen gör inte så här. Det är en sak att hävda sin rätt och något helt annat att ha rätt.

Med tanke på vem hon är borde hon backa från köpet och så hade saken varit ur världen.

Ja visst hade hon gjort det hon lovade, var bara en liten aber med att häva köpet.
Säljaren ville varken ångra sig eller betala tillbaka handpenningen.
Där är hela tvisten i ett nötskal!
Säljaren vägrade medverka till en hävning.
Enligt lag måste säljaren medverka, annars tvingad köparen gå till domstol.
Säljaren tvingade fram en stämning, genom att vägra häva köpet vid ett samråd.
Varför diskuteras detta ännu?
Det är förklarat till leda, det är säljaren själv som orsakade att han blev stämd.
Nu är det snart ett år sedan försäljningen genomförts och övertagandet skett.
Säljaren hade sista året överklagat sin egen dom som han själv begärt vid förlikningen, först till SH och sen till HD.
Nu har han själv återtagit allt, han vill att försäljningen och förlikningen ska gälla.
Respektera vad han vill och gnöla inte om något, som tråden tröskat igenom våren 2021.
2022-08-23, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Ja det verkar ju inte bättre. Men det betyder ju föga att Ebba gjorde rätt. Jag trodde faktiskt du förstår det vid det här laget.

Du ser, det finns de som tycker att Ebba agerade högst omoraliskt, när hon snodde huset av Esbjörn. Jag har 1000 gånger i tråden lyfta upp saker som jag tycker tyder på det. Mängder av inlägg skriv för att förklara bort det jag säger.

Jag köper inte förklaringarna. Jag förstår dem, men jag tycker att de är enkelriktade bortförklaringar som bortser från fakta.

Så jag fortsätter tro att Ebba agerade helt omoraliskt, själviskt och att hon ansåg sig ha bättre rätt till Esbjörn hus, långt innan kontraktet skrivet.

Och det är viktigt för mig att påpeka just det omoraliska i Ebbas agerande, för vissa saker får man bara inte göra.

Fråga inte vad jag menar menar varit omoraliskt. Läs mig bakåt ifall ni glömt eller förträngt. Upplys mig inte heller om att Esbjörn skrev på kontraktet,, förlikelsen eller att han gick till Ebba och fikade. Jag förnekar inte att något hade hänt. Jag väljer inte vilken fakta är.

Bra att du erkänner att Esbjörn sålde huset och skrev på förlikningen. Det är duktigt av dig. Även bra att du erkänner att Esbjörn betedde sig omoralisk att inte dyka upp på tillträdesdagen och gjorde sig svårt att kontakta.

Skönt att du äntligen förstår jordabalken och andra lagar. Skönt att du äntligen slutat med dåliga bortförklaringar och ursäkter.

Stark av dig att säga Esbjörn gjorde fel.
2022-08-23, 18:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Det får du nog ta upp i något annat forum om du vill att det skall gälla speciella lagar för kristna.

Du kan ju väcka frågan i din församling så får du se vilket gensvar som du får, eller starta en egen tråd om det här på FB. Kan bli en rolig tråd där vi kan diskutera vilka lagar som skall gälla beroende på vilken religös åskådning som man har.
Den här forumdelen handlar om politiker, närmare bestämt Ebba Busch, partiledare för KD som sätter äldrefrågor högt på agendan. Givetvis är det särskilt bestickande att just hon lämnat en dement gammal man som känner sig lurad på sitt hus, bakom sig. Det begriper vem som helst.
2022-08-23, 19:09
Bannlyst
Nu när det står klart att den demente Esbjörn känner sig förtvivlad över att ha blivit avlurad sitt släkthus, ska det bli spännande att se hur Ebba reagerar. Vill hon gottgöra honom? Känner hon skuld? Är hon kapabel att känna skuld och ånger? Känner hon ansvar för vad hon utsatt honom för? Kommer hon att ge Esbjörn en offentlig ursäkt för sin del i skulden? Eller väljer hon att pudla först efter valet? Eller kommer hon känna att i själ och hjärta var det rätt att lura av en gammal dement man sitt hus, även om konsekvensen blev att hon krossade hans hjärta?
2022-08-23, 19:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xiu
Att du gång på gång förtalar Esb, genom att kalla honom dement, är något som ingen läkare, eller myndighet hittills har hållit med om.
Det är riktigt. Att jag förtalar Esbjörn är det ingen läkare som skulle hålla med om.
2022-08-23, 19:15
Medlem
Citat:
Och det verkar du för att Ebba sa det. Skönt att göra livet så enkelt för sig, men säg mig, är det inte lite enfaldigt?

Enkelt är alltid skönt, men om man bemödat sig med att läsa alla inlagor i denna affär så blir vissa scenarier mer logiska än andra. Men om man istället likt en efterbliven papegoja basunerar ut att Ebba lurendrejat Esbjörn och att denne är dement, utan att presentera ett uns av bevis eller förklaring av sin hypotes, ja då är men enfaldig i ordets rätta bemärkelse. Du är i sanning trådens pajas! grattis....
2022-08-23, 19:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Runkas
Enkelt är alltid skönt, men om man bemödat sig med att läsa alla inlagor i denna affär så blir vissa scenarier mer logiska än andra. Men om man istället likt en efterbliven papegoja basunerar ut att Ebba lurendrejat Esbjörn och att denne är dement, utan att presentera ett uns av bevis eller förklaring av sin hypotes, ja då är men enfaldig i ordets rätta bemärkelse. Du är i sanning trådens pajas! grattis....
Jag har presenterat massor av belägg för allt jag skrivit. Att du av politiska eller personliga skäl väljer att sticka huvudet i sanden och inte fatta någonting, är ditt eget fel.
2022-08-23, 19:17
Medlem
Xius avatar
Citat:
Det är riktigt. Att jag förtalar Esbjörn är det ingen läkare som skulle hålla med om.

Esb har undersökts under decennier på egen begäran.

Ingen medicinsk undersökning under decennier har hittills ens antytt att Esb har behov av uppföljande undersökningar för att ens påbörja en utvärdering om eventuell demens. Vid minsta antydan skulle detta göras regelbundet. Eftersom aldrig ens Barry efterfrågat/sagt sig vara i behov av en uppföljning om Esbs kognitiva status, så måste man underkänna både Esbs medicinska undersökningar i decennier samt Esbs juridiska ombud.

Alla myndigheter som har fått läsa de omaskade läkarintygen har ansett att Esb fortfarande är rättsförmögen, samt att Esb inte är dement.

Kan inte du lägga upp det läkarutlåtandet där det står att Esb är dement, och sedan förklara var någonstans det du påstår står?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in