2022-08-23, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Ta av dig foliehatten.

Förövaren är ukrainsk medborgare och Azov-medlem.

Citat:
Jag tror inte du riktigt förstår mitt resonemang.

Det mesta jag har kommit med i saken är vidarebefordring av vad andra säger och inte mina egna slutsatser. Någon frågade efter "framlagda" bevis och jaf gac då den länk jag hade,

Om sedan det som sägs är korrekt eller inte för vara och en bedöma. Jag såg nog det mer som en samlad redogörelse för "framlagda" bevis just då.

Jag kommer dock med lite egna slutsatser idag.

Citat:
Det har inte alls debunkats mer än på pro-ukrainskt twitter.

Hon befinner sig för närvarande i Wien. Hon ver tydligen en alltför het potatis för Baltstaterna. Vad jag hört vill de absolut inte ha hem henne till Ukraina heller.

Samlade några av dina senaste kommentarer. Du är helt säker på att mördaren var Azovare och du vägrade att ta till dig de bevis som debunkade detta för att sedan säga att du inte kommer med några egna slutsatser.
Citera
2022-08-23, 13:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Om du är säker på det måste du även köpa att de är inkompetenta eller delar av FSB hjälpte henne.
Nu som sagt hade man säkert ingen avdelad säkerhetsdetalj över sig. Jag kan inte tänka mig att man trott att Dugins dotter varit ett primärt objekt.

Men som sagt jag har nämnt möjligheten att FSB lät det hända men det känns ganska långsökt.

Det är Ockham's razor som gäller och Dugins dotter föll helt enkelt offer istället för honom själv. Det även om det varit en fjärrkontrollerad bomb. Man klippte henne när man inte kunde klippa honom.

Man ska låta bli att göra saker mer komplicerade än vad de är. Möjligtvis är det dock så att Azov-bataööjonen agerat på egen hand här utan inblandning av Kiev.
Citera
2022-08-23, 13:26
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag tänker mer på Europas vilja att ge till Ukraina kan minska ju dyrare det blir för befolkningen att inte frysa. Är det lagom kallt så är nog ryssarna mest glada då kan man köra överallt. Leran under hösten och våren tar stopp på det mesta. Möjligen kan en kall vinter även påverka Ukrainas vilja negativt då de kan få brist el och värme.

Jag läste en artikel i Washington Post om en indirekt ukrainsk offensiv - En sådan Liddell Hart förespråkade. Dvs det Ukraina gör i princip nu. Död genom 100-tals små stick (Himars mm)

Här får du en annan bra Länk

https://podcast.silverado.org/episodes/analysis-of-the-war-in-ukraine-august-21-2022

Den diskuterar

$10,000 Chinese UAVs are Ukraine's new asymmetric weapon in the war of attrition in Ukraine

Russia's plan for Zaporizhzhya Nuclear Power Plant

Ukrainian planned counteroffensives and the state of Russian progress in the Donbas

Why is Moscow changing commanders in this war every few months?

Effects of Russian shadow mobilization campaign on current war and long-term force structure

Russian artillery ammo stocks

Russian attempts to rebuild Infantry Fighting Vehicle (IFV) inventory

PS Numera brukar minska rollen vintern spelade under Napoleons fälttåg utan mer diskutera att soldaterna dog av Tyfoidfeber. Den spred sig senare i stora delar av Europa. En annan tragikomisk sak angående den kampanjen var att det var Napoleons bästa planerade kampanj när det gäller logistiken. Men det var för varmt under sommaren så man hade svårt att använda floderna för att transportera förnödenheter med hjälp av pråmar.
Tack för tipset.

Man får tänka på att det inte direkt rör sig om att "gå Ryssland/Putin till mötes" om den europeiska viljan att hjälpa Ukraina minskar ytterligare i vinter. Såg förresten att Paasikivi också tagit upp scenariot som en risk. Det räcker ju med att många länder i Europa plötsligt sitter där upp till hakan i skit för att man ska ha så pass fullt upp med sitt eget att mer stöd till Ukraina i praktiken stryks från dagordningen.

Energibrist, skenande elpriser, recession, kanske inflation, dyra varor, brist på allt möjligt. Vanligt folk som knorrar. Politiker som får gå.

Det talas ju redan om "Putin-priser", och dylikt, men det ska nog väldigt, väldigt mycket till om människor ska gå man ur huse och kräva att man "ger Putin vad han vill ha för att få ett slut på kriget". Återstår att se om makten tycker att det är en bra lösning att börja smeka Kreml medhårs eller sätta press på Kiev när problemen börjar hopa sig.

Apropå det du skriver hämtar ju den ukrainska armén kraft i sitt eget land, och råder där brist på el och värme blir det hårt.
Senast redigerad av Blot-Sven 2022-08-23 kl. 13:29.
Citera
Medlem
Citat:
Varken Dugin eller Dugina hade någon avdelad från säkerhetstjänsten som bevakade dem då de inte är/var några som var knutna till den ryska administrationen eller innehade någon offentlig position.

Och ja, jag har redan nämnt möjligheten till att FSB lät det hända. Men det är en ytterst en spekulation från min sida.

Vet du detta? Jobbar du för FSB? Trodde bara du var ett vanligt rysstroll men du kanske har en högre befattning.
Citera
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Hur går det med bron? Varför bygger nazisterna en pontonbro bredvid när alla troll säger att den funkar bra att köra på och dessutom behövs ingen bro?

Himars är på ingång dessutom :

https://twitter.com/kinvshchuk/status/1561718184532758529
Citera
2022-08-23, 13:27
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johan.topphat
Mindre vapen och pengar till ukraina från väst, kommer ukraina orka hålla emot ryssland i långa loppet då?
Det är inte storleken på vapen och sedlar som är avgörande utan antalet och summorna!
Citera
2022-08-23, 13:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Vem var det som filmade henne när hon var ute och gick runt Duginas bostad då? En granne?
Jag tror att allt är mindre komplicerat än vad man tror och man ska vara försiktig att lyfta fram detaljer som kanske inte ens stämmer.

Dugina blev offer för ett terrorattentat där hennes pappa sannolikt var målet. Punkt slut!
Citera
2022-08-23, 13:28
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Men om kan kommer överens om något så stödjer man väl den överenskommelsen genom att skriva under. Annars finns det ju inga möjligheter alls att upprätthålla överenskommelsen.

Det gick ju väldigt fort där, jag vet inte om du kommer ihåg det. I efterhand får man ju säga att det var väldigt dumt av dem att inte skriva på, men det är ju bara en teknikalitet.
Citera
2022-08-23, 13:32
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det gick ju väldigt fort där, jag vet inte om du kommer ihåg det. I efterhand får man ju säga att det var väldigt dumt av dem att inte skriva på, men det är ju bara en teknikalitet.
Nej, en underskrift är inte en teknikalitet när det gäller avtal. Det är liksom essensen av det hela.

Fast å andra sidan, detta med ingångna avtal och det slaviska folket går väl inte riktigt hand i hand såklart.
Citera
2022-08-23, 13:34
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Jag är ganska säker på att FSB kommer med korrekta uppgifter så gott de kan i det här läget.

Det är helt osannolikt att FSB kan veta allt detta - på en sådan här detaljnivå - på bara ett dygn. Sådana här utredningar brukar ju ta tid.

Såvida inte de hade stenhård bevakning på henne. Men då måste de medvetet ha låtit mordet ske. Och låtit henne komma undan.

Citat:
Förövaren är ukrainsk medborgare och Azov-medlem.

Hur vet man det? Allt baserat på ID-kortet, som ser lite misstänkt ut?

Uniformen på ID-kortet är inget som Azov-bataljonen brukar ha på sig. Däremot det ukrainska nationalgardet:

Citat:
"The documents provided by the opponents belong to a person who is not a soldier of the Azov Regiment. Our military uniform is MultiCam [camouflage pattern]. All our documents contain photos of us dressed in the MultiCam uniform."

"The woman in the news is dressed in the dress uniform of the National Guard of Ukraine. And it is stated on her official ID that she is the soldier of the 3057 military unit of the National Guard of Ukraine."
Citat:
"Apart from that, it was reported at the briefing that there is not a single woman with the rank of colonel among the Azov soldiers."
Citat:
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2022/08/22/7364339/
https://sports.yahoo.com/woman-suspected-duginas-murder-russia-143100591.html

Tittar man på ID-kortet så tycker jag att det ser väldigt konstigt ut vid hennes hår. Det ser inte naturligt ut vid gränsen mellan hennes hår och den vita bakgrunden utan det ser ut som om man har klipp ut huvudet eller håret från en annan bild. Linjerna är för raka för att se äkta ut:

https://see.news/wp-content/uploads/2022/08/63037989423604510b38cb18.jpg
Senast redigerad av -Info- 2022-08-23 kl. 13:39.
Citera
2022-08-23, 13:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Du har förklarat det.
Men du skulle skicka bevis, men länkade en articel som själv inte hade några bevis för GM.
Tidigare så missförstod du grovt innehållet i en artikel om dödsfall bland Rysska militärer.

Kan du förstå varför jag ifrågasätter dig, och dina intentioner??
Du letar fram en länk till nåt som fatiskt inte stöder det du påstår i din text.
Men jag har inte påstått något. Vad surrar du om?

Du kommer med en egen tolkning av BBC:s uppgifter vilket du iofs är berättigad att ha. Men din tolkning är inte sanningen särskilt inte när du så uppenbart tagit ställning för att en sida i detta kommer med sanningen och att västmedias version är den objektiva verkligheten när det istället är så att nivån på det som publiceras aldrig någonsin varit så låg.

Det får sådana sim dig att tro på att ryssarna bombar kärnkraftverk de själva kontrollerar eller dödar POW-fångar av okänd anledning genom artilleribeskjutning.

Så du tillhör fårskocken som inte har en jävla susning om vad denna konflikt ens handlar om vad mig anbelangar.
Citera
2022-08-23, 13:37
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Hur går det med bron? Varför bygger nazisterna en pontonbro bredvid när alla troll säger att den funkar bra att köra på och dessutom behövs ingen bro?

Jag vet inte om alla troll säger att den fungerar bra att köra på, är det inte bara något du fått för dig? Om inte annat så lär den ju inte gå att köra på när de reparerar den. Det verkar som om det är förvånansvärt svårt att knäcka en bro permanent.

Men de försöker säkert bygga in redundans i sin logistik.

En pontonbro kan visst kosta 13 mUSD: https://foreignpolicy.com/2015/12/23/watch-marines-build-the-bridge-iraq-is-using-to-take-back-ramadi/

1 HIMARS missil kostar väl cirka 1 mUSD. Man behöver många för att knäcka en bro.

Så tveksamt om det lönar sig att paja pontonbroar för sin egen skull. Däremot kan det ju vara bra för att sakta ner ryssen eller vid en offensiv. Men offensiven mot Kherson var ju bara på Twitter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in