2022-08-23, 12:31
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Fast det som hände 2014 var motsatsen. En demokratisk lösning frånvaldes (som Ryssland och EU stöttade) till förmån för en mindre demokratisk.

Den demokratiska lösningen: https://en.wikipedia.org/wiki/Agreement_on_settlement_of_political_crisis_in_Ukr aine

Annars håller jag med dig om att det är inte bra att ryssarna håller Lukasjenko under armarna. Men demokrati behöver komma inifrån. Det kommer när det kommer.

Vi får hoppas som du säger att Putin störtas o RyZZland kan få demokrati inifrån. Ju mer vi stöttar Ukraina desto större sannolikhet att Putin dinglar i en lyktstolpe o Ryssland kan bli ett vänligt land
Citera
2022-08-23, 12:34
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OSS117
Synd att granaten inte tog mitt i klungan! Fan vad klantigt att rycka fram så där?

Har dessa soldater ingen utbildning alls?

En ryss längst upp på bilden ligger och rycker trots att han var rätt så långt bort från granaten. Vi får hoppas många av dom fick en dusch av splitter så dom långsamt förblöder, men håller med synd den inte landade mitt i truppen så hade alla fått en garanterad enkelbiljett till Belsebub.
Citera
2022-08-23, 12:38
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Fast det som hände 2014 var motsatsen. En demokratisk lösning frånvaldes (som Ryssland och EU stöttade) till förmån för en mindre demokratisk.

Den demokratiska lösningen: https://en.wikipedia.org/wiki/Agreement_on_settlement_of_political_crisis_in_Ukr aine
.
Tveksam om Ryssland stöttade den hörrudu.

Citat:
Russian Federation

Refused to sign.
Citera
2022-08-23, 12:39
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Tyskland skickar ”intelligenta” Vulcano-granater som kan ÄNDRA RIKTNING:

https://www.spiegel.de/wissenschaft/ukraine-krieg-was-die-neue-vulcano-munition-der-ukraine-bringt-a-2aa62007-1ec9-45f9-9a55-6e1ec4eb75c a

Räckvidd 70 km, träffsäkerhet på 1 meter

(Så nya att Tyskland självt ännu inte hunnit ta dem i bruk)

Varför har den så lång räckvidd då den skjuts ut från vanliga 155mm haubits? Excalibur når väl ca 40km.
Citera
2022-08-23, 12:40
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
”Handla” och ”förhandla”???

Det är ju just det man ju gjort under de senaste 35 åren och det har ju inte fungerat särskilt bra eller hur?

Tycker du det har fungerat bättre att inte förhandla? Fullt krig och risk för kärnvapenkrig, och både vi och dem förlorar på att där inte är energihandel.
Citera
2022-08-23, 12:40
Medlem
DikTs avatar
Citat:

Annars håller jag med dig om att det är inte bra att ryssarna håller Lukasjenko under armarna. Men demokrati behöver komma inifrån. Det kommer när det kommer.
Så länge Ryssland blandar sig i Ukraina så kan inte Ukraina bli en demokrati och därmed är det OK att Ryssland intervenerar?
Snacka om cirkelresonemang.

Dessutom ignorerar du fortfarande den demokratiska utvecklingen i Ukraina efter 2014, trots den enorma påfrestningen som Rysslands invasion/ockupation medför.
Citera
2022-08-23, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Japp, jag fick tre länkar postade på min inbox i privata meddelanden idag lunchtid. Det kan vara läge att ta popupen från Flashback på allvar ifall man går vidare och klickar på länkarna :

" Länken du klickar på kommer från ett privat meddelande!

Om avsändaren kontrollerar slutdestinationen så kan länken utnyttjas för att knyta samman ditt IP-nummer med din användare. Din anonymitet blir därmed röjd och du kan dessutom bli mål för diverse nätverksattacker.

Detta kan i värsta fall sluta med att du blir utsatt för dataintrång
.

Klicka inte länkarna och blockera avsändaren genom att lägga till användaren på din ignore lista
Vilka av ryssympstisörerna gör detta?
Citera
2022-08-23, 12:44
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Varför har den så lång räckvidd då den skjuts ut från vanliga 155mm haubits? Excalibur når väl ca 40km.
Troligen extra drivladdning. Finns lite olika sätt att öka räckvidden på granater.

https://www.shephardmedia.com/news/landwarfareintl/rheinmetall-extends-range-of-155mm-artillery/
Citera
2022-08-23, 12:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Problemet med dig är att du saknar förmågan att ta in och analysera det du läser.
Det som las fram som bevis i artikeln var att Dugina dödats av en fjärrstyrd bomb, inget jag tvivlar på.
Sen spekuleras det om Ukrainska myndigheter har varit inblandade så skall det ses som stadsterror, men inget i artikeln pekar på att det finns några bevis på att Ukrainska myndigheter är inblandade.
Samma som sist vi kommunicerade runt en artikel du länkade till.
Du saknar helt enkelt grundläggande läsförståelse, vilket kan förklara varför du missbedömmer så mycket i din vardag.
Nej, det är du som har svårt att skilja på vad jag tycker och tror samt när jag framför andras synpunkter som de ryska källorna.

Hursomhelst har vi namnet på terroristen och om det stämmer så är hon knuten till Azov-bataljonen.

Huruvida det var på eget initiativ av Azovbataljonen eller med SBU:s vetskap vet vi däremot inte.
Citera
2022-08-23, 12:48
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Vi får hoppas som du säger att Putin störtas o RyZZland kan få demokrati inifrån. Ju mer vi stöttar Ukraina desto större sannolikhet att Putin dinglar i en lyktstolpe o Ryssland kan bli ett vänligt land

Det "window of opportunity" har stängts, Putin sitter säkert. Där var en liten chans i starten av kriget kanske. Jag tror inte på strategin att låta Putin blöda i detta fallet som lösning på kriget*. Det blir inget Afghanistan. Den gången kunde sovjeterna undra "va fan ska vi där att göra". Här har de nazister som bränner ihjäl ryssar i fackföreningshus och avsätter ryssvänliga presidenter, ljugande intrigrerande amerikaner, ett hot mot sin säkerhet på ett sätt som inte Afghanistan var, etc. De upplever att de krigar mot NATO (vilket knappast är helt sant) men förlorar inte.

* = däremot kan det vara sunt att försvåra vapenproduktion, låta dem betala någon form av krigsskadestånd, försvaga oligarker m.m.
Citera
2022-08-23, 12:49
Medlem
JeffDaviss avatar
Upp emot 1000 ukrainska barn har nu bekräftats ha dödats eller skadats svårt av ryska soldater. Men Unicef betonar att de verkliga siffrorna förmodligen är mycket högre.

https://sverigesradio.se/artikel/over-900-barn-dodade-eller-skadade-i-kriget
Citera
2022-08-23, 12:49
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Dritte reich - Jag har använt alla mina argument - du verkade inte ha några.

Pissland går mot ett nederlag i angreppskriget mot Ukraina som väl får anses vara det sämsta av det värsta som beskrivits.

En mongolarme´ mot en kvalificerad försvarsmakt.

Det var väntat - Du verkar överrumplad
Jo, jag märkte att du använt alla dina argument. Det var därför jag tyckte att det inte var lönt att fortsätta. Jag använde också argument mot dig, men så kom det här:

(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)

Det handlade om att jag menar att det inte finns något ryskt militärindustriellt komplex. Du snöade in på att Ryssland är USA underlägset, vilket säkert stämmer bra, men om du går bakåt och läser de föregående inläggen ser du att jag aldrig hissade Ryssland som land, eller dess vapenindustri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in