Citat:
Ursprungligen postat av
SiamGnome
Vintern verkar alltid spela roll när Ryssland är inblandat i krig. Antag att det blir en kall vinter. Då är frågan hur reagerar de som fryser - Ge sig eller döda alla ryssar. För använda Goebbels ord "Totaler Krieg" eller mjäh. Folks krigsvilja är svår att förstå och mäta. Nu ligger ju de preussiska junkrarna begravda sedan länge i två misslyckade krig. Så vi får se.
Polen har ju varit utanför EU Main länge. Det gick inte så bra för Polen sist de litade på England.
Vem försökte spränga Dugin? Om nu Dugin var det tilltänkta offret? Jag har sett att Dugin kan vara ägare till bilen men också dottern. Hon var åt det extrema hållet som sin far. Listan på misstänkte är lång. Jag tänker på någon oligark, som är sur att Putins "hjärna" (Dugin) fick Putin att starta kriget, och har förlorat miljarder. Folk har mördat för mindre.
Jag lyssnade på en Podcast i går. Där en av de verkliga experterna på rysk militär sa
"Russia seems to have lost the momentum at this stage of the war and appears to be waiting to see what Ukraine does next."
Men att även börjar pressas av att Européerna inte ger längre och därför behöver de starta en offensiv som de kanske inte är redo för. Han sa även att Ukrainarna verkar inte ha byggt upp runt Kherson för en offensiv. Hans vänner hade varit där.
Men här tror jag att han kan ljuga eller prata sanning.
https://warontherocks.com/2022/08/awaiting-a-ukrainian-counter-offensive/
Den ryska vintern har varit en trogen rysk vän, det känns nästan löjligt övertydligt att dra upp original-la grande armée, men den finska var det inte. Har ingen som helst aning om hur den kommande vintern med väderförhållanden mm. ska påverka rådande styrkeförhållanden i Ukraina. Min gissning är att de värsta striderna mattas av när vintern kommer, förutsatt att det kommer snö, och mycket av den varan. Lite partisankrigföring, kanhända.
Ska det alls bli tal om någon ukrainsk offensiv bör den ske typ nu, eller senare, i vår (efter tjällossning, etc.). Inget tyder väl i nuläget på att någonting stort är att vänta inom överskådlig tid. Länderna i Europa ska sedan hålla modet uppe den långa vinter som kommer. Det återstår att se vilka som anser sig ha råd att prioritera fortsatt stöd till Ukraina — kanske heter det att stödet måste intensifieras vintertid för att ryssarna är mer sårbara då, och för att Ukraina har en gyllene chans att "vinna" (åderlåta/dränera Ryssland i alla fall militärt)...
Tack för länken och texten.