2022-08-22, 22:35
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Exakt - en spricka har blottats i EU mellan USA:s knähundar och tvivlarna på deras proxykrig mot Ryssland. Polen har blivit en riktig pitbull som hoppat upp i Uncle Sams mysiga knä och konkurrerar med den engelska bulldoggen om platsen som svansviftande knähund nr 1. De små strykrädda byrackorna Sverige och Finland bjäfsar med i kören. Den mopsiga franska pudeln har har retat upp husse Sam ordentligt genom att försöka mäkla fred i konflikten. Oförlåtligt eftersom Uncle Sam vill ha ett låångt krig och göra Ukraina till Rysslands Afghanistan 2.0.
Den tyska Riesenschnauzern och den italienska cane corson tvekar och oroar sig för att det kommer bli kallt i hundkojan i vinter, men fruktan för Uncle Sams smärtsamma påkslag sitter djupt inpräntade i minnet.

Episk beskrivning av den geopolitiska verkligheten. Kudos!
Citera
2022-08-22, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Bekräftar nog snarare fördomarna om den usla allmänbildningen hos dig och andra hjärntvättade i Ukraina-klacken:

https://en.wikipedia.org/wiki/Plate_smashing
Tack, då lärde jag mig någonting som jag egentligen inte ville veta då jag inte är särskilt intresserad av grekisk kapitalförstöring.
Jag är en usel människa
Citera
2022-08-22, 22:39
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noone1
Ryssland kryper framåt varje dag.

Ukraina har inte gjort en enda lyckad motoffensiv.

Om några månader är det vinter. Ryssarna gräver ner sig och förstärker.

En Ukrainsk offensiv skulle kosta 5x mer än idag.

Slutsats: Det här slutar i en frusen konflikt.

Enda frågan är hur mycket mer ryssarna tar före vintern.

Förmodligen allt de behöver ha, eftersom de vassa delarna av den ukrainska försvarsmakten är tillintetgjorda. Ryskt artilleri maler sakta men säkert, och det kan inte några HIIMARS ändra på. Ibland går faktiskt kvantitet före kvalitet. Du vinner inte terräng bakom dataskärmar.
Citera
2022-08-22, 22:39
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Enligt "flash Ukraine twitter" har det rapporterats om explosion på den ryska sidan av gränsen, nära Maysky, Belgorod oblast.

På den ryska sidan av gränsen skall också en fabrik som gör vegetabilisk olja stå i brand.

Det verkar som om identiteten på Natalya Vovk inte stämmer, men uppgifterna är oklara. Varför begär inte Ryssland henne utelämnad?

De håller väl på att läsa sina historieböcker.

Skottet i Sarajevo, ledde ju till att Österrike-Ungern utpekade Serbien som skyldigt till att gömma terrorister och förklarade krig strax därpå. Genierna vid generalstaben i Wien utgick kallt från att inga avtalsbundna stormakter (typ Ryssland, Frankrike, Storbritannien), skulle våga sätta igång ett världskrig för att försvara vad man uppfattade vara ett löjligt litet land bestående av några alkoholiserade grisbönder.

Nu tänker Kreml att historien nog aldrig upprepar sig.

Bomben i Moskva med en falskt utpekad ukrainsk femme fatale från Azovregementet, som enligt FSB har sökt sin tillflykt till lilla Estland, kan bli en utmärkt förevändning att gå in i med rysk trupp i Baltikum, när den estniska regeringen inte samarbetar som ryssarna vill. Putin är övertygad om att esternas allierade i Nato inte kommer att lyfta ett finger, så det är riskfritt och kan säkert klaras av på ett par dagar. Och inget världskrig blir det heller.
Citera
2022-08-22, 22:41
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backan52
Precis som ryska staten alltså där president Putin är på mässorna och sprider diktatorisk glans över evenemangen, det hände senast häromdan, när VIP gästerna vallades runt. Där behövs ingen lobbyism det räcker med ett stort bord papper och penna så fixar Putin affären, ofta med en bytesaffär som binder upp motparten under så lång tid som möjligt.
Men då är det ju tvärtom: att staten gör vapenindustrin i landet en välgärning (?) för att, som i detta fall, statschefen vill ha en uppdaterad, stark armé. I Japan och Sverige, Kina och Tyskland köper staten också vapen av inhemska tillverkare, fast vi kanske inte har någon Putin på tronen ("SIGH"...). Hela konceptet när man talar om "the military industrial complex" är ju att det tjänar så pass på nya krig att det infiltrerar politiken på allra högsta nivå.

Men OK — Putin är kanske en sådan kille som gynnar vissa partners inom industrin. Absolut. Ryssland har dock knappast legat i krig mer eller mindre konstant sedan 1945, till skillnad från the US.
Citera
2022-08-22, 22:43
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Tack, då lärde jag mig någonting som jag egentligen inte ville veta då jag inte är särskilt intresserad av grekisk kapitalförstöring.
Jag är en usel människa

Haha, du är förlåten!
Citera
2022-08-22, 22:46
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Men vad f-n. Du skriver ”det finns gott om bevis” och länkar till en rysk websida som inte presenterar ett enda bevis, bara samma fantasier/spekulationer som du redan sprider åt Kreml. Har du ingen stolthet alls?

Haha, ryssarna har inte ens råd att registrera en domän och inte ens det kan den mannen tolka som att det inte är en pålitlig källa.

Han blir bara mer och mer pinsam för varje månad som går.
Citera
2022-08-22, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden

Skottet i Sarajevo, ledde ju till att Österrike-Ungern utpekade Serbien som skyldigt till att gömma terrorister och förklarade krig strax därpå. Genierna vid generalstaben i Wien utgick kallt från att inga avtalsbundna stormakter (typ Ryssland, Frankrike, Storbritannien), skulle våga sätta igång ett världskrig för att försvara vad man uppfattade vara ett löjligt litet land bestående av några alkoholiserade grisbönder.

Bomben i Moskva med en falskt utpekad ukrainsk femme fatale från Azovregementet, som enligt FSB har sökt sin tillflykt till lilla Estland, kan bli en utmärkt förevändning att gå in i med rysk trupp i Baltikum, när den estniska regeringen inte samarbetar som ryssarna vill. Putin är övertygad om att esternas allierade i Nato inte kommer att lyfta ett finger, så det är riskfritt och kan säkert klaras av på ett par dagar. Och inget världskrig blir det heller.

Jag tror detta kunde ske om Ryssland lyckats med sin operation i Ukraina. Nu "tror" jag inte dom vågar, det blir bara för mycket för ryska eliten som ser hur hela Ryssland börjar gå på knäna.
Citera
2022-08-22, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Men då är det ju tvärtom: att staten gör vapenindustrin i landet en välgärning (?) för att, som i detta fall, statschefen vill ha en uppdaterad, stark armé. I Japan och Sverige, Kina och Tyskland köper staten också vapen av inhemska tillverkare, fast vi kanske inte har någon Putin på tronen ("SIGH"...). Hela konceptet när man talar om "the military industrial complex" är ju att det tjänar så pass på nya krig att det infiltrerar politiken på allra högsta nivå.

Men OK — Putin är kanske en sådan kille som gynnar vissa partners inom industrin. Absolut. Ryssland har dock knappast legat i krig mer eller mindre konstant sedan 1945, till skillnad från the US.

Och varför tror du Putin startade krig, var det inte för att han ville visa upp Rysslands totalt överlägsna militära styrka, tyvärr så visade det sig vara tvärtom. USPen lyser totalt med sin närvaro så Putins "military industrial complex" kommer att krympa oerhört mycket den kommande tiden. Precis som resten av den ryska industrin.
Citera
2022-08-22, 22:53
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Russians Declared War On Putin’s Regime! Official Statement Of The Secret Revolutionary Army!

https://youtu.be/IstMDCV_zGc
Befria Ryssland!
Citera
2022-08-22, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noone1
Ryssland kryper framåt varje dag.

Ukraina har inte gjort en enda lyckad motoffensiv.

Om några månader är det vinter. Ryssarna gräver ner sig och förstärker.

En Ukrainsk offensiv skulle kosta 5x mer än idag.

Slutsats: Det här slutar i en frusen konflikt.

Enda frågan är hur mycket mer ryssarna tar före vintern.

Dom är inte kontrakterade för att gräva ned sig. Ryssland för inget försvarskrig utan ett anfallskrig. Det går rent åt helvete för Ryssland. Dessutom tror jag inte på den här "djävla" jyttjeperioden, den hade vi väl i mars-april, oktober---december nu blir ingen jyttjeperiod som försvårar för PANZERHAUBITZ 2000.

Jag räknar med att Ukraina får fram mer förstärkningar med utbildade soldater, Ryssland försöker bara få fram kanonmat utan utbildning. Ryssland skulle inte underskattat Ukraina så grovt. Nu får man betala ett högt pris.
Citera
2022-08-22, 22:55
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden

Ryssarna klarar inte ens av Ukraina och skulle ta sig vatten över huvudet med att angripa NATO-land.
Hela syftet med NATO faller om NATO inte med full kraft försvarar Baltikum. NATO kommer därför försvara Baltikum. Att Ryssarna öppnar upp en till front när de inte ens klarar av de fronter som finns i UA
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in