2022-08-22, 15:47
Medlem
Citat:
Det blir nog så att SD går om M i detta valet, och blir störst parti på högersidan. SD brukar alltid vara underskattade i ou eftersom inte alla vill medge öppet att de röstar på SD.

Så var det 2014, men 2018 prickade de flesta institut in SD:s siffror ganska exakt.
Det var ju därför många SD:are blev jättebesvikna trots att partiet gått fram 5 procentenheter.
Citera
2022-08-22, 15:51
Medlem
fernebos avatar
Märkliga skillnader mellan mätningarna.

Tror nog iofs att det är korrekt att SD kommer att bli större än M i valet och mycket av det beror väl i så fall på att Kristersson har lämnat över ledartröjan till Åkesson. SD har ju helt tagit över initiativet på högerkanten samtidigt som M och KD bara följer efter. Genom att hylla SD och inte markera nåt avstånd alls till partiet, så har Kristersson gett SD en rejäl skjuts nu i slutspurten. Inte så begåvat!
Citera
2022-08-22, 15:56
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Alla vet vad det är som kostar och vad som utgifterna bör trimmas.

Invandring
Ineffektiva energikällor (grön energi)
Genus och dylikt trams
Bistånd

Osv

Ulf gav precis SD vinsten. Bra, SD behöver bli större än M. Viktigt. Litar noll på moderaterna.

Nja håller inte riktigt med enligt ovan men jag håller med om att M nog gjort bort sig ordentligt!

Tror också att SD kommer att bli klart större än M och vinner den blåbruna sidan totalt i mandat tror jag att det blir svårt att hålla ihop.

Varför ska dvärgen bli stadsminister om de gjort ett dåligt val och kanske tappat en del mandat. Varför skulle inte SD då få chansen att styre upp en regering. Borde egentligen vara det normala men det är inte mycket som är normalt med svensk inrikespolitik!

Nä jag gillar inte SD men vinner man så vinner man och då ska man även få möjlighet att bestämma!
Citera
2022-08-22, 16:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Grontarskont
Nja håller inte riktigt med enligt ovan men jag håller med om att M nog gjort bort sig ordentligt!

Tror också att SD kommer att bli klart större än M och vinner den blåbruna sidan totalt i mandat tror jag att det blir svårt att hålla ihop.

Varför ska dvärgen bli stadsminister om de gjort ett dåligt val och kanske tappat en del mandat. Varför skulle inte SD då få chansen att styre upp en regering. Borde egentligen vara det normala men det är inte mycket som är normalt med svensk inrikespolitik!

Nä jag gillar inte SD men vinner man så vinner man och då ska man även få möjlighet att bestämma!

Det blir ju svårare att hålla ihop på den rödgröna sidan om de vinner. C och V kommer inte överens om mycket utöver att de hatar SD.

Man kan gott fråga sig varför Tuffe Uffe ska få bilda regering, och samtidigt exkludera SD från den, om SD blir störst (vilket de med all säkerhet kommer att bli givet siffrorna). Det blir intressant att följa.
Citera
2022-08-22, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av garozzo
Så var det 2014, men 2018 prickade de flesta institut in SD:s siffror ganska exakt.
Det var ju därför många SD:are blev jättebesvikna trots att partiet gått fram 5 procentenheter.
Den stora anledningen till att de prickade SD förra valet var KDs ”spurt”. Ebba var ”lysande” i de sista debatterna och tog framförallt röster från SD:/

Utan detta så hade SDs mandat varit fler och instituten hade haft fel:/
Citera
2022-08-22, 16:16
Avstängd
OliverCromwells avatar
Jag tycker inte det är bra att fler institut gör dagliga mätningar.

Det kommer bara att spreta överallt.

Bättre om de kör en gång i veckan, och att varje institut släpper på varsin dag på veckan.
Citera
2022-08-22, 18:29
Medlem
Om SD hamnar på 22% i själva valet, vilket är helt möjligt, och Uffe bara når 19%....då måste det vara SD som håller i taktpinnen och tuffe Uffe tvingas dansa.

Kanske löser man det bäst genom att Ebba Busch tar statsministerposten även fast KD är ganska litet parti.

Jag tror hon blir en utmärkt statsminister och första representationen blir att umgås med hjälten Zelenskij medan pressfolket flockas kring dessa två historiska personer.... ...i stum beundran.
Citera
2022-08-22, 18:33
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Om SD hamnar på 22% i själva valet, vilket är helt möjligt, och Uffe bara når 19%....då måste det vara SD som håller i taktpinnen och tuffe Uffe tvingas dansa.

Kanske löser man det bäst genom att Ebba Busch tar statsministerposten även fast KD är ganska litet parti.

Jag tror hon blir en utmärkt statsminister och första representationen blir att umgås med hjälten Zelenskij medan pressfolket flockas kring dessa två historiska personer.... ...i stum beundran.

SD har iofs hållit i taktpinnen ett bra tag nu. Det är därför det går dåligt för M i mätningarna.
Citera
2022-08-22, 18:35
Medlem
Fangfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Det blir nog så att SD går om M i detta valet, och blir störst parti på högersidan. SD brukar alltid vara underskattade i ou eftersom inte alla vill medge öppet att de röstar på SD.
Innan massinvandringen tog fart på allvar så var de underskattade.
Men jag skulle dessvärre säga att S är underskattade numera. De har enormt stöd i samtliga utanförskapsområden och dessa blir bara fler och fler. Som tur är så är det väldigt lågt valdeltagande där, men tror ändå att S ligger ca 3% under i alla undersökningar.

Och eftersom SD har lägre än snittet i dessa områden så tror jag tyvärr att de är överskattade. Hoppas jag har tokfel dock.
Citera
2022-08-22, 18:54
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fangface
Innan massinvandringen tog fart på allvar så var de underskattade.
Men jag skulle dessvärre säga att S är underskattade numera. De har enormt stöd i samtliga utanförskapsområden och dessa blir bara fler och fler. Som tur är så är det väldigt lågt valdeltagande där, men tror ändå att S ligger ca 3% under i alla undersökningar.

Och eftersom SD har lägre än snittet i dessa områden så tror jag tyvärr att de är överskattade. Hoppas jag har tokfel dock.

Om SD får lägre resultat i valet än i undersökningarna så beror det på valfusk.
Citera
2022-08-22, 19:22
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Om SD får lägre resultat i valet än i undersökningarna så beror det på valfusk.

Jag vet inte riktigt om det här med valfusk.. men är det inte rätt lätt om det hade funnits pengar och makt bakom att förstöra förtidsröster som postas med brev?

Därför jag ska rösta på valdagen i år. Litar inte på förtidsröster, har ingen aning om vilka som tar hand om dessa och om de är att lita på.

Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor

Zelenskij hjälte.. haha

Annars hoppas jag du har rätt om att SD får mer än M, det är viktigare än vad många tror.
Senast redigerad av Haddock93 2022-08-22 kl. 19:26.
Citera
2022-08-22, 19:35
Moderator
v50s avatar
SVT/Novus har även undersökt vilka partier som har högst förtroende i olika sakfrågor där framgår det att SD har ökat förtroende bland väljarna gällande lag och ordning och puttar ner M till andra plats i den frågan.

Citat:
Väljarnas viktigaste frågor och vilket parti som äger den
  1. Sjukvården. 20 procent tycker S har den bästa politiken.
  2. Lag/ordning. 21 procent tycker SD har den bästa politiken.
  3. Skola/utbildning. 20 procent tycker S har den bästa politiken.
  4. Invandring/integration. 30 procent tycker SD har den bästa politiken.
  5. Energipolitik. 23 procent tycker M har den bästa politiken.
  6. Miljö/klimat. 20 procent tycker MP har den bästa politiken.
  7. Landets ekonomi. 27 procent tycker S har den bästa politiken.
  8. Äldreomsorg. 19 procent tycker S har den bästa politiken.
  9. Sysselsättning/arbetslöshet. 22 procent tycker S har den bästa politiken.
  10. Försvaret. 23 procent tycker S har den bästa politiken.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/opinion-s-och-sd-har-grepp-om-valjarnas-viktigaste-fragor
Senast redigerad av v50 2022-08-22 kl. 19:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in