2022-08-22, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Citat:
Den risken tänker Pentagon inte ta.

Har Pentagon udmeldt denne begrænsning på brug af vestlige missile INor?

Inofficiellt är det så det ligger till - om du tror att krigförande parter normalt är öppna och går ut i media med vad de egentligen vill, kräver och tänker göra så visar det bara hur naiv du är.

Självklart tillåter inte Washington att Ukraina använder NATO-missilerna hur som helst och till vad som helst, även om man inte står och säger detta högt i tv. Flera tunga västliga nyhetskällor har bekräftat att USA de facto har veto på vad Kiev får skjuta på med sitt godis, precis som jag skrev.
Citera
2022-08-22, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ryssråttorna bygger en pontonbro brevid Antonovskiybron.

https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1561380223064481792?t=EvVP7yKrrTPsePROsyvi8g&s=19

Behöver jag nämna vad som kommer att ske?

Har man lagt pontonbron under den gamla och mellan de dubbla bropelarna så får du gärna nämna vad som kommer ske. :-)
Citera
2022-08-22, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModeratSkeppet
Självbestämmande är inte problemet.

Men svarar du på Rysslands extrema avspänningspolitik med att genast expandera den antiryska koalitionen så är ju intentionen kristallklart.

Som sagt: Gorbatjov är en idiot som släppte alla korten utan att garantera någon form av geopolitisk stabilitet.

Men att straffa honom/Ryssland maximalt har lett dit vi är idag.

Vad menar du med "rysslands extrema avspänningspolitik"?

På vilket sätt "straffas" ryssland (i.e. den psykotiske dvärgen i kreml) för det fall andra länder tillerkänns självbestämmande, t.ex. genom att tillåtas ingå i försvarsallianser?

NATO har inte "hotat" ryssland (i.e. den psykotiske dvärgen i kreml). Många länder VILL bli medlemmar i NATO för att skydda sig från aggression. Försvarsorganisationen har inget behov av att tvinga någon att bli medlem. Detta i stark kontrast till putain, vars "organisation" (ryssland) inga länder (i den civiliserade världen) vill "bli medlemmar i"...

Varför tror du Ukraina vill bli medlem i försvarsalliansen NATO? Varför tror du att Sverige och Finland vill bli medlemmar i försvarsalliansen NATO? Vad tror du var anledningen till att Tjeckien, Ungern, Polen, Bulgarien, Estland, Lettland, Litauen, Rumänien, Slovakien och Slovenien gick med i försvarsalliansen NATO? Kan det ha något att göra med att dom INTE vill bli invaderade, och ockuperade, av ryssland (igen)?

Jag förstår dock att diktatorer, såsom den barnamördande putain och lukashenko, känner sig "hotade" och saknar förmåga att tolerera någons rätt till självbestämmande, ty om deras "egna" folk fick sådana idéer så skulle dom sitta löst till (eller hänga från lyktstolpar). Om du befinner dig i ryssland och överhuvudtaget nämner "krig" i Ukraina så riskerar du 15 år fängelse...
Senast redigerad av Bobbyboi 2022-08-22 kl. 13:50.
Citera
2022-08-22, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Inofficiellt är det så det ligger till - om du tror att krigförande parter normalt är öppna och går ut i media med vad de egentligen vill, kräver och tänker göra så visar det bara hur naiv du är.

Självklart tillåter inte Washington att Ukraina använder NATO-missilerna hur som helst och till vad som helst, även om man inte står och säger detta högt i tv. Flera tunga västliga nyhetskällor har bekräftat att USA de facto har veto på vad Kiev får skjuta på med sitt godis, precis som jag skrev.

Ja men det er da meget muligt - har du link til kilder som tilkendegiver at Ukraine ikke må beskyde broen med vestlig ammuniation?

Jeg er for øvrigt ikke naiv, men grunden til at broen ikke endnu er ødelagt kunne være andet end at vestlig ammunitiation ikke må anvendes.
Citera
2022-08-22, 13:27
Medlem
Citat:
Men fullmakt att låta tusentals ukrainska soldater i veckan dö utan att uppnå någonting, det anser han sig förstås ha?

Vad menar du med "utan att uppnå någonting"? Om Zelensky, och det Ukrainska folket, INTE hade försvarat sig mot den psykotiske dvärgen i kremls anfallskrig så hade hela landet blivit invaderat av dvärgens mordiska horder. Att detta har förhindrats är sannerligen inte "utan att uppnå någonting".

Dessvärre har Ukrainska försvarare dött, och fortsätter att dö, dock givetvis p.g.a. den psykotiske dvärgen i kreml om hens anfallskrig mot Ukraina med strävan att slakta landets befolkning. Allt p.g.a. hens "vision" om att "återupprätta" det ondskans imperium hen är en produkt av.
Citera
2022-08-22, 13:28
Medlem
Nu smäller de vid bron i Kherson
Citera
2022-08-22, 13:28
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Ukraina lämnade Sovjetunionen 1991 vilket var för 31 år sedan. Du hävdar att Ryssland inte kan tillverka vapen i större mängder. Detta känner jag inte till och det framgår inte heller i försvarslitteraturen, peer-reviews eller i försvarspressen. Faktum är att den ryska försvarsindustrin fortfarande är mycket stor

https://en.wikipedia.org/wiki/Defense_industry_of_Russia

...men vad vet jag.

Kan du ge oss en källa på detta påstående.

Kan du ge oss en källa på dessa påstående.

Automatkanoner är en integrerad del av de flesta arméers luftförsvar Tyskland säljer bland annat dessa Oerlikon Skyshield

Kan du ge oss källor som vi kan gräva i?

Återigen - det är många påståenden.

Till skillnad från dig gick jag inte på officershögskolan så jag har naturligtvis inte de djupa kunskaperna du har. I krigets initiala fas läste jag bland annat följande böcker;

1) Russia - Military Stategy: Impacting 21st Century Reform and Geopolitics (2015) av Timhothy L. Thomas

2) The Russian Way of War: Force Structure, Tactics, and Modernization of the Russian Ground Forces (2017) av Lester W. Grau och Charles K. Bartles

3) Russia’s Military Strategy and Doctrine (2019), ed. Glen E. Howard and Matthew Czekaj

Tydligen läses de på West Point och de fångar inte dina påståenden. Du är säkert mer bevandrad i krigsvetenskap, försvarspolitik och internationella relationer än vad jag är. Du förstår säkert den akademiska krigsvetenskapliga diskussionen betydligt bättre mig. Jag utgår från att det finns eventuell disharmoni, dissonans och konsensus inom ramen för den krigsvetenskapliga diskursen. Med det skrivet hoppas jag på att du kan belysa detta. Du kan inte rekommendera oss lekmän ett par peer-reviews och böcker som vidimerar dina påståenden ovan? Om inte för att höja trådens nivå.

"Till skillnad från dig gick jag inte på officershögskolan så jag har naturligtvis inte de djupa kunskaperna du har. I krigets initiala fas läste jag bland annat följande böcker;

1) Russia - Military Stategy: Impacting 21st Century Reform and Geopolitics (2015) av Timhothy L. Thomas

2) The Russian Way of War: Force Structure, Tactics, and Modernization of the Russian Ground Forces (2017) av Lester W. Grau och Charles K. Bartles

3) Russia’s Military Strategy and Doctrine (2019), ed. Glen E. Howard and Matthew Czekaj

Tydligen läses de på West Point och de fångar inte dina påståenden. Du är säkert mer bevandrad i krigsvetenskap, försvarspolitik och internationella relationer än vad jag är. Du förstår säkert den akademiska krigsvetenskapliga diskussionen betydligt bättre mig. Jag utgår från att det finns eventuell disharmoni, dissonans och konsensus inom ramen för den krigsvetenskapliga diskursen. Med det skrivet hoppas jag på att du kan belysa detta. Du kan inte rekommendera oss lekmän ett par peer-reviews och böcker som vidimerar dina påståenden ovan? Om inte för att höja trådens nivå.[/quote]"

Försöker läsa ikapp denna tråd. Ligger efter.
Mordet på Dugins dotter är en stor nyhet och kan möjligen vara en början på något nytt.
Återstår att se.

Kommentar till din replik i ovan (till Mrsharpangel-någonting):

-Usch, vilken besvikelse. Trist. Wow.

Det blir alltid extra surt när en person som uppenbarligen är väl beläst
väljer att använda ordets makt
till att försöka trycka ner/försöka FÖRNEDRA en annan människas
fria åsikt/tanke, inför andra.

Det "hon" skrev var knappast upprörande eller orimligt
inte heller var det förtal. Då hade jag inte reagerat på detta.

* En stark och självsäker person/karaktär har inte behov av att förnedra andra.
Snälla, be mig inte om källa på det.
Det är bara min alldeles egna personliga åsikt.
Som jag väljer att uttrycka.

För att återgå till Dugin: det är knappast en hemlighet vem han är och vad han står för.
Att han varit viktig i (bland annat) hanteringen av "Ukrainafrågan" för ryska ledningen
kan väl knappast vara en upprörande tanke?
Citera
2022-08-22, 13:29
Medlem
Citat:
USA har i praktiken veto på vilka mål ukraina tillåts försöka angripa med de NATO-missiler som har litet längre range; det medger t o m västlig media, t ex CBS och CNN. Orsaken till det är förstås att USA inte vill blir direkt inblandat och inte heller vill riskera en snabb upptrappning av kriget. Alltså får Ukraina inte skjuta på mål som ligger djupt in på ryskt område, och förmodligen inte heller på tunga ryska skepp (den tidigare attacken på kryssaren Moskva kunde Kiev fixa eftersom det var deras egna missiler, men nu har Ukraina sedan länge kört slut på sin egen arsenal och krigar enbart med importerade och skänkta vapen, då betyder det att de också är livegna till de länder som har gett dem dessa vapen).

Bron är också utesluten - ett direkt missilangrepp på den skulle genast läsas som ett de facto amerikanskt inhopp i kriget även om missilerna hade skickats från en i nuläget ukrainsk avfyrningsramp. Den risken tänker Pentagon inte ta.

Nej jag har set bilder på hur man i vapenfabriker bygger långdistansmissiler i Ukraina. Ryssland har inte lyckats slå ut FAB fabrikerna alltså, dom är nog väl gömda men det finns naturligtvis kollaboratörer överallt men dom har inte KOLL...Den gamla Tochka-missilen från Sovjetunionen byggs om och moderniseras, hur väl dom kan styras vet jag inte. Och skulle inte England skicka någon typ Harpoon? själva kan dom väl tillverka Neptune. Men det skall erkännas jag är virrig idag... .. och är osäker på detta. Dom där leksakdrönarna kan nog inte sänka fartyg.
Krim är ett problem, kriminalisera Krim, det är nog redan ganska otrevligt att vistas där med luftvärn varje natt.
Citera
2022-08-22, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkelstorp1
Nu smäller de vid bron i Kherson

Jag är inte med. Skjuter dom nu på dagen?
Citera
2022-08-22, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whitewidow1
Med andra ord en terroristorganisation med anknytning till Kyiv regimen, dödar familjemedlemmar till så kallade "fiender", väldigt lågt. Dugin är inte ens en del av Kremlin eliten utan snarare en intellektuell pro-rysk opinionsbildare, att döda hans dotter säger väl vad vi har att göra med? Ynkliga Terrorister.

Kan du definiera vilka dom gröna männen var som invaderade Krim och dödade ett antal människor. Om något så var väl detta ett terroristbrott.
Citera
2022-08-22, 13:48
Medlem
Enligt "flash Ukraine twitter" har det brunnit eller brinner fortfarande vid Antonivsky-bron. Uppgiften kom alldeles nyss.

Det verkar också som om flyg har angripit ett båtvarv vid Kherson.

Det finns bilder på hur en ström av bilar lämnar Krim nu, så uttåget bara fortsätter. Är alla dessa semesterfirare eller vad är detta frågan om?
Citera
2022-08-22, 13:56
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:

Kan du länka till dessa tunga nyhetskällor där de avslöjar detta?

För du sitter väl inte och hittar på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in