Citat:
Ursprungligen postat av
Edgerton
Ukraina lämnade Sovjetunionen 1991 vilket var för 31 år sedan. Du hävdar att Ryssland inte kan tillverka vapen i större mängder. Detta känner jag inte till och det framgår inte heller i försvarslitteraturen, peer-reviews eller i försvarspressen. Faktum är att den ryska försvarsindustrin fortfarande är mycket stor
https://en.wikipedia.org/wiki/Defense_industry_of_Russia
...men vad vet jag.
Kan du ge oss en källa på detta påstående.
Kan du ge oss en källa på dessa påstående.
Automatkanoner är en integrerad del av de flesta arméers luftförsvar Tyskland säljer bland annat dessa Oerlikon Skyshield
Kan du ge oss källor som vi kan gräva i?
Återigen - det är många påståenden.
Till skillnad från dig gick jag inte på officershögskolan så jag har naturligtvis inte de djupa kunskaperna du har. I krigets initiala fas läste jag bland annat följande böcker;
1) Russia - Military Stategy: Impacting 21st Century Reform and Geopolitics (2015) av Timhothy L. Thomas
2) The Russian Way of War: Force Structure, Tactics, and Modernization of the Russian Ground Forces (2017) av Lester W. Grau och Charles K. Bartles
3) Russia’s Military Strategy and Doctrine (2019), ed. Glen E. Howard and Matthew Czekaj
Tydligen läses de på West Point och de fångar inte dina påståenden. Du är säkert mer bevandrad i krigsvetenskap, försvarspolitik och internationella relationer än vad jag är. Du förstår säkert den akademiska krigsvetenskapliga diskussionen betydligt bättre mig. Jag utgår från att det finns eventuell disharmoni, dissonans och konsensus inom ramen för den krigsvetenskapliga diskursen. Med det skrivet hoppas jag på att du kan belysa detta. Du kan inte rekommendera oss lekmän ett par peer-reviews och böcker som vidimerar dina påståenden ovan? Om inte för att höja trådens nivå.
"Till skillnad från dig gick jag inte på officershögskolan så jag har naturligtvis inte de djupa kunskaperna du har. I krigets initiala fas läste jag bland annat följande böcker;
1) Russia - Military Stategy: Impacting 21st Century Reform and Geopolitics (2015) av Timhothy L. Thomas
2) The Russian Way of War: Force Structure, Tactics, and Modernization of the Russian Ground Forces (2017) av Lester W. Grau och Charles K. Bartles
3) Russia’s Military Strategy and Doctrine (2019), ed. Glen E. Howard and Matthew Czekaj
Tydligen läses de på West Point och de fångar inte dina påståenden. Du är säkert mer bevandrad i krigsvetenskap, försvarspolitik och internationella relationer än vad jag är. Du förstår säkert den akademiska krigsvetenskapliga diskussionen betydligt bättre mig. Jag utgår från att det finns eventuell disharmoni, dissonans och konsensus inom ramen för den krigsvetenskapliga diskursen. Med det skrivet hoppas jag på att du kan belysa detta. Du kan inte rekommendera oss lekmän ett par peer-reviews och böcker som vidimerar dina påståenden ovan? Om inte för att höja trådens nivå.[/quote]"
Försöker läsa ikapp denna tråd. Ligger efter.
Mordet på Dugins dotter är en stor nyhet och kan möjligen vara en början på något nytt.
Återstår att se.
Kommentar till din replik i ovan (till Mrsharpangel-någonting):
-Usch, vilken besvikelse. Trist. Wow.
Det blir alltid extra surt när en person som uppenbarligen är väl beläst
väljer att använda ordets makt
till att försöka trycka ner/försöka FÖRNEDRA en annan människas
fria åsikt/tanke, inför andra.
Det "hon" skrev var knappast upprörande eller orimligt
inte heller var det förtal. Då hade jag inte reagerat på detta.
* En stark och självsäker person/karaktär har inte behov av att förnedra andra.
Snälla, be mig inte om källa på det.
Det är bara min alldeles egna personliga åsikt.
Som jag väljer att uttrycka.
För att återgå till Dugin: det är knappast en hemlighet vem han är och vad han står för.
Att han varit viktig i (bland annat) hanteringen av "Ukrainafrågan" för ryska ledningen
kan väl knappast vara en upprörande tanke?