Citat:
Ursprungligen postat av
Sepiritz
Bra att du bidrar.
Jag tror den intressantare frågan är hur många som läst den och förstått vad de läst och inte bara upprepat som en papegoja och känt sig nöjd så.
Säkert sant, men det ena ogiltigförklarar inte det andra. Båda kan vara sanna. Likväl som det finns många kristna som inte läser Bibeln så finns det garanterat många muslimer som inte läst eller inte förstått Koranen.
Islam föddes ur Kristendomen som föddes ur Judendomen. Det är ganska tydligt. I dagsläget kan jag dock hålla med om att det inte är samma sak.
Hur många tror du lär sig att rabbla Koranen utantill utan att förstå arabiska?
För det finns skillnad mellan Klassisk Arabiska (Koranen) och Modern/Standard Arabiska.
Det är två separata lärdomar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sepiritz
Jag håller med. Andra generationens invandrare och muslimer i väst i allmänhet tenderar att bli verka vara rätt slappa i sin tro.
Nästan alla vägrar äta fläsk men samma personer dricker ofta alkohol. I väst åtminstone.
Kapitel 63 Al-Munafiqoun (Hypokriterna), med fler delar i Koranen, är riktad mot såna typer.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sepiritz
Jag har sett/läst många vittnesmål där troende muslimer läst Koranen och tappat sin tro. Det förekommer absolut. Däremot tror jag det är viktigt för dig att det inte förekommer för det skulle störa dig om så var fallet.
Du må har "sett/läst", men jag har sett, läst
och även träffat och diskuterat och haft debatt med såna personer och var enda en av dom här som lämnade Islam är för saker som de missförstod och en hel del lämnade Islam bara för att de var ute efter materialism. En del lämnade Islam bara för att de påstod att det står något i Koranen som inte står. Och andra lämnade Islam bara för att det inte står något i Koranen fastän det redan står där.
Många av dom flippade ut och började använda svordomar efter att man bevisade vad dom missförstod om vad som står i Koranen och Hadith. Helt toxic. Andra skröt om att de “läste hela Koranen”, men så fort jag och andra frågade grundläggande frågor som varje Muslim kan, de kunde inte svara på det utan att flippa ut och betedde sig aggressivt och barnsligt, en del blev mållösa och sprang iväg och repeterade samma trams någon annanstans för antingen spänningens skull eller nöjes skull. Det är en sorglig situation med ett såna svaga tankesätt, och Islamhatare håller med såna människor. Arrogans är en mycket vanlig sjukdom som ofta ignoreras.
Jag kan också lämna Islam och skriva en bok, och/eller starta en YouTube kanal genom att ljuga om min bakgrund och hitta på en galen story om vad jag har varit med om, och ljugit om vad som står i Koranen och Hadith - och garanterat; du och andra övriga Islamhatare hade köpt all mitt "ex-Muslimska" skitsnack och skänkt pengar till mig och stoppat dom i fickan och inte hjälpt de fattiga precis som alla andra ex-Muslimska organisationer som håller på med sånt trams. Utan tvekan!

Detta är en pågående verklighet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sepiritz
Jag tycker inte du skulle använda ett så absolut påstående som "varenda en". Säg hellre "de flesta". Fast du kanske tror att det är varenda en?
Jag tycker din inställning är okunnig och dogmatisk eftersom något annat hade motsagt din tro och det skulle vara jobbigt för dig. Jag tror det finns gott om rationella anledningar att lämna Islam.
Där har du helt fel.
Jaså, okunnig och dogmatisk? Är det jag som pratar om andras skrifter utan vara påläst?
Är det jag som pekar på Koranen, Bibeln och/eller Torahn utan att kolla upp vad som står i de?
Är det jag som hittar på statistik och kollar på få Youtube videos om ex-Muslimer men blundar för antalet övriga människor som konverterar före och efter?
Buddy, jag är mer påläst än vad du är när det kommer till religion och historian om Islam, så lägg av. Jag är för fakta och logik, inte arrogans så som att kolla upp falsk information om Islam och Koranen på Islamhatande webbplatser som ljuger och ändrar på Koranens verser och kontext.
Sånt beteende är en farlig handling som kan leda till stora missförstånd och fel intryck att även oskyldiga människor kan råka illa ut, och det har hänt flera gånger - kolla upp vad som hände i en Moské i Nya Zeeland som kallas för “masskjutning” istället för “terrorism”. Koranen varnar för sånt villfarelse, även hypokritiska Muslimer som dricker alkohol eller knappt säger trosbekännelsen fattar detta mycket väl. Men är detta något som Islamhatare och ex-Muslimer fattar? Svaret är
nej för ignorans och arrogans av alla sorter är mycket vanligt, tyvärr.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sepiritz
Den bästa mest intellektuella anledningen att lämna Islam är att det inte finns bevis för Gud. Det finns säkert många fler anledningar, som att man inte delar Koranens moral och anser delar av den vara förkastliga.
Jag tror du orättvist generaliserar mot dessa ex-muslimer.
Om det är vetenskapliga bevis som du söker efter, så är svaret nej. Vetenskap kan inte nå högre än vår 3:e dimensionella värld och vår Universum hur långt än mänskligheten överlever framtiden och hur mycket än vetenskapen utvecklas, det kommer
alltid ha sina begränsningar.
Även om det fanns vetenskapliga bevis, och
även om du fick se mirakel med dina egna ögon, hade du ens börjat tro? Knappast, de flesta är
stenhårda i misstro på grund av att de helst vill följa materialism som inte kommer ha någon nytta i graven.
Den mest bästa intellektuella anledningen att
inte lämna Islam är bara för att det finns inga bevis på att Gud
inte finns.
Kan du själv bevisa på att det inte finns en Gud?
Om inte, kan du åtminstone bevisa med logik? Liksom, kan du använda kosmologiska argument för att motbevisa Gud, till exempel att Big Bang orsakades av Chans istället för Vilja?
(Om orsaken till sprängningen var på grund av ofattbar intensiv hetta och press, det spelar ingen roll, för frågan kvarstår ändå; orsakades Big Bang av Chans eller Vilja?)
Kan du använda biologiska argument? Kan du då förklara hur
detaljerad människokroppen är byggd och fungerar som en maskin utan en designer?
Du kommer aldrig lyckas med några av de argument ovan. Därför är grundlig logik tillräcklig att fatta att skapelsen av vår Universum inte kunde ha kommit till existens av olyckshändelse, efter olyckshändelse, efter olyckshändelse, efter olyckshändelse, osv.
Såna frekventa olyckshändelse är både matematiskt och vetenskapligt
inkorrekt, därför är Chans inget alternativ längre. Så enbart
Vilja finns kvar, och det finns inget tredje alternativ.
Men om du fortfarande vägrar tänka om din förnekelse och skiter i logik, då är det helt upp till dig och det är du som förlorar på det, inte jag.
De flesta som lämnade Islam är Subjektivt Moraliska och går efter materialism. De flesta ateister är också Subjektivt Moraliska, och Subjektiv Moral är
ovetenskapligt.
Ateister går efter materialism vilket är en hednisk handling. I princip, ateister är hedniska människor.
Pagans så som man säger på engelska. Ateism är bara en ny version av sten- och trädyrkande tack vare teknologiska framsteg och den växande materialism. Idag pagans (ateister) dyrkar sina pengar och andra sina bilar och andra sitt guld, fysisk njutning, osv.
(Förnekar inte att det finns Muslimer som också går efter materialism, så länge pengar eller bilar, mm, är inte det första de tänker på eller älskar mer än sina böner.)