2022-08-22, 10:27
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Inte lätt att utreda ett bilbombsattentat! Alla bevis har ju i princip förstörts i explosionen och branden.

Men du menar kanske att man gör som vanligt i Ryssland, klipper en oskyldig och torterar fram en bekännelse?
Chansen att utreda detta består väl i att hitta övervakningsfilm som visar någon som planterar bomben, ja bortsett från ett tips som leder till beslag av ritningar eller kommunikation som binder någon till attentatet.

Det absolut troligaste är att det aldrig klaras upp och då kan var och en stanna kvar i sitt föredragna scenario. Jag har hittills inte sett något starkt motiv för att döda Dugin, mer än rent hat förstås. En general eller politiker kan man förstå från militärt perspektiv, men en tyckare vars åsikter redan burit frukt?
Citera
2022-08-22, 10:35
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro

Det absolut troligaste är att det aldrig klaras upp och då kan var och en stanna kvar i sitt föredragna scenario. Jag har hittills inte sett något starkt motiv för att döda Dugin, mer än rent hat förstås. En general eller politiker kan man förstå från militärt perspektiv, men en tyckare vars åsikter redan burit frukt?

Ryska myndigheter kommer att skylla på SBU, det är nåt som är bomb(!)säkert. Att någon rysk myndighet skulle gå en annan väg, att det t.ex. kommer från Ryska dissidenter som planterat en bilbomb är fullständigt uteslutet,även om så skulle vara fallet.
Citera
2022-08-22, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Inte lätt att utreda ett bilbombsattentat! Alla bevis har ju i princip förstörts i explosionen och branden.

Men du menar kanske att man gör som vanligt i Ryssland, klipper en oskyldig och torterar fram en bekännelse?

Jag tror man har mer koll på folk där än här och har fungerande kameror inte på platsen men runt omkring. Om det inte var en Lone-wolf så brukar folk prata. Vi vet ju inte om de kommer söka sanningen.

Jag vet inte hur vanligt att de klipper oskyldiga i Ryssland.
Citera
2022-08-22, 11:19
Medlem
Lite Ukrainska, proukrainska nyheter från liveuamap: https://liveuamap.com/

Ryska, pro-Ryska nyheter från readovka.news : https://readovka-news.translate.goog/news/108948?_x_tr_sl=auto&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=sv&_x_tr _pto=wapp

Enligt Ryska RT vägrar "President" Zelensky att förhandla med Ryssland om fred, ifall de dömer tillfångatagna Azovs och legosoldater: https://www-rt-com.translate.goog/russia/561277-zelensky-talks-pow-trial/?_x_tr_sl=auto&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=sv&_x_tr_pto=w app

1. Kommentar: Detta är antagligen ett väldigt tomt hot i och med att "President" Zelensky inte har fullmakt att varken kapitulera eller förhandla om fred på riktigt. Inte heller förväntar sig "President" Zelensky att Ryssland ska ta hans hot i beaktande utan det handlar nog om att finna argument för att inte kapitulera eller förhandla om fred.

https://www-rt-com.translate.goog/russia/561279-gatilov-ukraine-conflict-peace/?_x_tr_sl=auto&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=sv&_x_tr_pto=w app

1.1. Noterar förövrigt att alla tidigare hejaklacks personer som tyckte att sprängningen av en kvinna var bra numera lovar "att det var någon annan"....

2. Bye-bye
Citera
2022-08-22, 11:25
Medlem
ReijoHervonens avatar
Satan vilken avföring ryssar är. Ryssarna kidnappar civila barn i det ockuperade Luhansk så unga som 14 år för att använda som kanonmat vid fronten:

https://www.ukrinform.net/rubric-society/3555432-in-occupied-luhansk-region-russia-drafts-430-miners-preparing-for-war-even-children.html
Citera
2022-08-22, 11:34
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whitewidow1
Väldigt patetiskt måste jag säga, det tyder snarare på att Ukraina är en kriminell terror stat. Ryssland måste återta sina territorier som de förlorade under sovjet eran från dessa patetiska terrorister.

Lol, jag har väldigt svårt att se något "terroraktigt" i att låta allmänheten få se olika rySSka stridsfordon som de ukrainska styrkorna slagit ut.

Slava Ukraini!
Citera
2022-08-22, 11:39
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Hade varit hur coolt som helst om dom gjorde en vandringsutställning. Varje fordon kunde ha en kort beskrivning vilket slag det kommer från och hur det slogs ut. Antal ryssar som dödades osv.

Absolut, och vilket ukrainskt förband som slog ut det ryska stridsfordonet.

Men coolast i Kiyv är ändå:

https://images.app.goo.gl/pZghuio7LWQ7iCVq5
Citera
2022-08-22, 11:46
Medlem
Jofs avatar
Bombar Ukraina inte bron till Krim för aatt man vill kunna ha den intakt för en eventuell egen invasion av Krim?
Citera
2022-08-22, 11:49
Medlem
napsterspys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Bombar Ukraina inte bron till Krim för aatt man vill kunna ha den intakt för en eventuell egen invasion av Krim?
har du tittat på kartan vart krim ligger och hur bron binder den med Ryssland?
Citera
2022-08-22, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Chansen att utreda detta består väl i att hitta övervakningsfilm som visar någon som planterar bomben, ja bortsett från ett tips som leder till beslag av ritningar eller kommunikation som binder någon till attentatet.

jag läste någonstans att man konstaterade att övervakningskameror var avstängda?
Citera
2022-08-22, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
jag läste någonstans att man konstaterade att övervakningskameror var avstängda?

Ja, Ukraina har självklart tillgång till Moskvas övervakningskameror..
Citera
2022-08-22, 12:02
Medlem
Bomba bron kan vara kontraproduktivt i detta läge. Det vore bättre om man kunde förbättra sina långdistansmissiler och träffa ryska krigsfartyg.

Det biter på sikt hårdare.

Kriget verkar gå riktigt dåligt för Ryssland. Hur skall man överhuvudtaget få Ukraina att "lägga ned sina vapen". Det fanns ingen bra plan.

2023 blir ett katastrofår för ryska eliten. Man måste komma ur detta och be om ursäkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in