2022-08-21, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Hittade papperen från för ett år sedan

Underkända värden
Co 0.6 (0.5)
Co 2500 0.6 (0.3)

Efter att verkstaden gjort 10% inblandning av etanol

Co 0.2 (0.5)
Co 2500 0.1 (0.3)

Undrar vad de menar med 10% etanol...

Hur mycket E85 ska jag tanka?
Vad blev HC och Lambda? Om Lambda är utanför hur ska det bli rätt av spriten? Varför inte åtgärda det som är fel istället? Spriten kommer dessutom göra att beläggning släpper i tanken och sätter igen bränslefiltret. Kanske flera gånger i rad.
Citera
2022-08-21, 20:52
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Vad blev HC och Lambda? Om Lambda är utanför hur ska det bli rätt av spriten? Varför inte åtgärda det som är fel istället? Spriten kommer dessutom göra att beläggning släpper i tanken och sätter igen bränslefiltret. Kanske flera gånger i rad.

De jag skrev var de enda som inte uppfyllde kraven, jag körde ungefär 500 mil med bilen senaste året och när jag inte behöver kärra så kommer jag ta elbilen istället, så det kommer inte hinna hända så mycket med bilen.

Bilen är så gott som skrot för övrigt och är 22 år ca. Så har inte lust att köpa en billig katalysator igen som bara håller ett fåtal år ändå.
Citera
2022-08-21, 22:00
Medlem
Kloges avatar
K-sprit är etanol i en dyr förpackning.

Jag har en Golf från 2003 som jag blandtankar med hälften bensin och e85 och har utmärkta värden på besiktningen.

Så kör med 10-15 liter e85 på en full tank
Citera
2022-08-21, 23:16
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kloge
K-sprit är etanol i en dyr förpackning.

Jag har en Golf från 2003 som jag blandtankar med hälften bensin och e85 och har utmärkta värden på besiktningen.

Så kör med 10-15 liter e85 på en full tank

Japp, blir nog så..
Citera
2022-08-22, 00:00
Medlem
Citat:
De jag skrev var de enda som inte uppfyllde kraven, jag körde ungefär 500 mil med bilen senaste året och när jag inte behöver kärra så kommer jag ta elbilen istället, så det kommer inte hinna hända så mycket med bilen.

Bilen är så gott som skrot för övrigt och är 22 år ca. Så har inte lust att köpa en billig katalysator igen som bara håller ett fåtal år ändå.
Vet du ens att det är fel på bilen, att avgasvärdena är för höga? De kanske var höga vid besiktningen för att bilen inte var varmkörd nog. Börja i rätt ände och konstatera först fel istället för att bara förutsätta det. Dessutom är risken att det är katen mindre troligt om den får fel värde.
Citera
2022-08-22, 00:42
Medlem
Enydrions avatar
Lägger till övriga miljövärden:
Och längst ner värdena året innan.

Underkända värden
Co 0.6 (0.5)
Co 2500 0.6 (0.3)
HC 175 (200)
Lambda 1.01 (0.97-1.03)

Efter att verkstaden gjort 10% inblandning av etanol

Co 0.2 (0.5)
Co 2500 0.1 (0.3)
HC 65 (200)
Lambda 1.01 (0.97-1.03)

De skrev även efter efterkontrollen att katten krävde mycket värme.

Året innan:
Co 0.0 (0.5)
Co 2500 0.0 (0.3)
HC 79 (200)
Lambda 1.00 (0.97-1.03)
Senast redigerad av Enydrion 2022-08-22 kl. 00:46.
Citera
2022-08-22, 05:37
Medlem
orvarens avatar
Innan soppan blev gris-dyr,så snåltankade jag E85 för 12kr/l ibland..det gick utmärkt i min sura 740.

Så om din bil tål E85,fyll tanken med det och håll tummarna!

Vill du så kan du slå i någon deciliter tvåtaktsolja nästa gång du tankar fullt med bensin,vet inte hur nödvändigt det är om du ändå snart ska skicka blien..
Citera
2022-08-22, 06:03
Medlem
Citat:
Jag ska bara ha den tills jag fått dragkrok monterat på den nya, men de är slut igen, så kommer testa utan att byta den först.

Kolla på Bildelsbasen.se kanske Kan ju finnas nån fräsch dragkrok där till den "Nya" för vettiga pengar..
Citera
2022-08-22, 09:18
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjonk
Kolla på Bildelsbasen.se kanske Kan ju finnas nån fräsch dragkrok där till den "Nya" för vettiga pengar..
Tack är en Tesla model Y så lär inte finnas några.. Tyvärr måste en del elektronik bytas när man monterar dragkrok, så finns vissa icke Tesla krokar att köpa men tror inte de fixar kontakten för draget och att bilens dator vet när den har ett släp efter.
Citera
2022-08-22, 09:32
Medlem
Vad är det för bil och hur gammal?
Insprut eller förgasare?
Flera förgasare?

Förr i tiden när man ville "ha igenom" bilar med dubbla förgasare körde man med hälften bensin och resten karburatorsprit.
Men kraven på utsläppsnivåerna har skärpts på senare år.
Tveksamt om hälften etanol i bensinen hjälper?

Grundtipset är ny motorolja och väl varmkörd motor.
Gammal olja lämnar sura gaser i oljetråget som kan få emissionerna att överstiga gränsvärdet.
Nya tändstift och fräscha tändkablar kan vara det lilla som hjälper dig över gränsen till godkännande.
Citera
2022-08-22, 09:37
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Vad är det för bil och hur gammal?
Insprut eller förgasare?
Flera förgasare?

Förr i tiden när man ville "ha igenom" bilar med dubbla förgasare körde man med hälften bensin och resten karburatorsprit.
Men kraven på utsläppsnivåerna har skärpts på senare år.
Tveksamt om hälften etanol i bensinen hjälper?

Grundtipset är ny motorolja och väl varmkörd motor.
Gammal olja lämnar sura gaser i oljetråget som kan få emissionerna att överstiga gränsvärdet.
Nya tändstift och fräscha tändkablar kan vara det lilla som hjälper dig över gränsen till godkännande.

En Avensis -99 2.0 med 3sfe motorn, alltså insprutning.
Citera
2022-08-22, 09:45
Medlem
Citat:
Tack är en Tesla model Y så lär inte finnas några.. Tyvärr måste en del elektronik bytas när man monterar dragkrok, så finns vissa icke Tesla krokar att köpa men tror inte de fixar kontakten för draget och att bilens dator vet när den har ett släp efter.

Aha ok.. Kanske detta kan vara nåt.. https://www.bilenochjag.se/produktkategori/dragkrokar/tesla-dragkrokar/model-y/model-y-2020-model-y/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in