2022-08-21, 04:12
Medlem
En bekant fick böter för 53 på 50-väg. Har man egentligen kört snabbare än 53 då? Hur mycket? Varierar felmarginalen på olika platser?
Citera
2022-08-21, 04:39
Medlem
BOMB-CPs avatar
https://www.bilpuls.se/boter-fortkorning/
Citera
2022-08-21, 06:51
Medlem
cyber_zekes avatar
I länken ovan står det 3km/h är felmarginalen. Det låter lite tycker jag. Det räcker ju att man har en annan dimension på vinterdäcken för att felmarginalen skall försvinna. Jag har hört att marginalen skall vara ca 5km/h.
Sen har jag märkt att min hastighetsmätare alltid visar ca 5km över hastigheten, i alla fall om men skall lita på alla de tavlorna som finns inne i städerna som visar hur fort man kör.
Citera
2022-08-21, 07:43
Medlem
En radarkontroll skulle vinka förbi dig, tror jag. De fasta kamerorna har en inställning på när de ska fota. Det låter jobbigt om de är så pass kinkiga, fast det kan ju vara så att din bekanta har kört 56 knyck och kanske har haft 59 på mätaren. då blir det ju 53 med rabatt.
Jag brukar ofta passera kamerorna med 4 knyck över på mätaren. Då har de aldrig blixtrat.
Citera
2022-08-21, 09:08
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyber_zeke
I länken ovan står det 3km/h är felmarginalen. Det låter lite tycker jag. Det räcker ju att man har en annan dimension på vinterdäcken för att felmarginalen skall försvinna. Jag har hört att marginalen skall vara ca 5km/h.
Sen har jag märkt att min hastighetsmätare alltid visar ca 5km över hastigheten, i alla fall om men skall lita på alla de tavlorna som finns inne i städerna som visar hur fort man kör.

Kameran mäter din verkliga hastighet, vad din hastighetsmätare visar spelar ingen roll. Kamerans felmarginal handlar om mätfelet i kamerans mätare, inte mätfelet i bilens mätare.

Bilen mätare är inställd för att visa något över hastigheten med nya däck av den maximala storleken för bilen.
När däcken blir slitna kommer hastighetsmätaren visa mer än den verkliga hastigheten.
Citera
2022-08-21, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av debattoer
En radarkontroll skulle vinka förbi dig, tror jag. De fasta kamerorna har en inställning på när de ska fota. Det låter jobbigt om de är så pass kinkiga, fast det kan ju vara så att din bekanta har kört 56 knyck och kanske har haft 59 på mätaren. då blir det ju 53 med rabatt.
Jag brukar ofta passera kamerorna med 4 knyck över på mätaren. Då har de aldrig blixtrat.
Då har du väl kört högst 1 kmh över hastighetsgränsen eller lägre?
Citera
2022-08-21, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Kameran mäter din verkliga hastighet, vad din hastighetsmätare visar spelar ingen roll. Kamerans felmarginal handlar om mätfelet i kamerans mätare, inte mätfelet i bilens mätare.

Bilen mätare är inställd för att visa något över hastigheten med nya däck av den maximala storleken för bilen.
När däcken blir slitna kommer hastighetsmätaren visa mer än den verkliga hastigheten.
Tror du Trafikverket räknar med felmarginalen när dom gör undersökningar utan böter? Då skulle ju någon som kör 60 på 50-väg inte räknas och statistiken bli väldigt skev.
Citera
2022-08-22, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Youngling
Då har du väl kört högst 1 kmh över hastighetsgränsen eller lägre?
Typ så. Vill man köra undan lite så kan man med fördel fälla solskyddet så den får med munnen och neråt. Då går bilden till det runda arkivet.
Citera
2022-08-22, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem

Korrekt.

Citat:
Ursprungligen postat av Youngling
Tror du Trafikverket räknar med felmarginalen när dom gör undersökningar utan böter? Då skulle ju någon som kör 60 på 50-väg inte räknas och statistiken bli väldigt skev.

På vilket sätt har ditt inlägg nån relevans till det du citerade ovan och svarade på….?

I båda fallen mäts den verkliga hastigheten.
Citera
2022-08-22, 18:36
Medlem
Toleransen för hastighetsmätare är(senast jag läste om det):

Verklig hastighet + 10% + 4 km/h

Ex

Mätaren får visa 48 km/h vid verklig hastighet 40 km/h.

40 + 10% = 44
44 + 4 = 48 km/h.

Gissar, men vet ej, att det är tillverkarna som är ansvarig för detta? Mig veterligt gör inga kontroller av missvisning vid tex besiktning.

Jag använder mig av telefonens gps-hastighetsmätare och lär mig vad bilen visar för hastighet i olika farter. Kör jag 74 km/h enligt mätaren så går det ganska precis 70.
Citera
2022-08-22, 20:24
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av debattoer

Jag brukar ha farthållaren 5 km/h över skyltad hastighet när jag kör förbi kameror och har heller aldrig märkt av någon reaktion. Men det finns säkert undantag. Jag har en ordinär Volvo med hjul i originaldimension. Har man för stora hjul så lär bilen gå fortare än vad hastighetsmätaren tror. Det finns antagligen bilar med exakta mätare också, för det är klart att det går att konstruera en sådan, och då skall man nog akta sig för att inte hålla "rätt" hastighet.
Citera
2022-08-22, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Jag brukar ha farthållaren 5 km/h över skyltad hastighet när jag kör förbi kameror och har heller aldrig märkt av någon reaktion. Men det finns säkert undantag. Jag har en ordinär Volvo med hjul i originaldimension. Har man för stora hjul så lär bilen gå fortare än vad hastighetsmätaren tror. Det finns antagligen bilar med exakta mätare också, för det är klart att det går att konstruera en sådan, och då skall man nog akta sig för att inte hålla "rätt" hastighet.
Nu vet jag att bilen jag kör visar tre knyck för mycket i hundra. Det betyder att jag troligen kör något över då jag passerar kameran. Räknar man då bort felmarginalen, så hamnar jag ändå på rätt sida femtio.
Dock vore det skitintressant att veta vad de ställt kameran på för hastighet när den ska fota.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in