2022-08-21, 11:44
Medlem
Trollet420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scriptor
Damberg hade mycket väl kunnat påskynda ett möte för att förlänga (den lilla) sänkningen. Men tror att viljan att få in skatt är högre. Val snart - uppmana alla ni känner att rösta och att rösta klokt.

Spelar nog ingen roll vilket parti man röstar på de vill ju allihop regera tillsammans och låtsas bråka och smutskasta varann jag tror det hade varit bättre att ingen röstade alls på dessa dårar
Citera
2022-08-21, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bakaxel
Du snackar skit. Det har redan fattats övergripande beslut på nationell nivå och EU-nivå om fossila bränslens framtid och det finns inte ett jota som SD kan göra åt det eftersom de inte får ensam majoritet i riksdagen. Skärp till dig lite nu.

SD har många bra förslag men de kommer inte kunna avstyra utfasningen av fossila bränslen, sorry.
Nej men verkligheten kan! Tyskarna lär nog t.o.m. öka på eldningen av kol i sina kraftverk om de inte får sin gas. Nöden lär nog tvinga fram en mjukare inställning till fossila bränslen. Det vi ser i EU i dag är att EU:s potentater vill offra vanligt folks ekonomi (icke dock för de rika, dvs miljardärerna, och de med maktpositioner) för att samtidigt bli sedda som filantroper av FN och hamna i historieböckerna för nåt, oklart vad egentligen. Samtidigt får Kina och Indien m.fl. mycket mindre krav på sig, de lär nog fortsätta bygga ut kolkraft och annat. Men varför gör de detta mot de sämst ställda i sin egen befolkning, de rika tjänar ju pengar på detta, men förlorarna är fattiga och medelinkomsttagare i de rika länderna. När Magdalena m.fl. säger att de rika ska betala, menar de i verkligheten de som tjänar just över medelinkomst och har max några miljoner på sitt ISK, dvs pengar som en del oss vanliga kan nå upp till med lite extrajobb och sparsamt leverne. Miljardärerna lär hon inte klämma åt alls, de kan ju i värsta fall byta till nåt annat land...
Citera
2022-08-21, 11:49
Medlem
Trollet420s avatar
På kreta just nu ligger 95 på 2.2€ 98 2.4€ diesel 1.9€ så vi har ganska billigt drivmedel just nu i jämförelse. Grekerna har även högre elpris men minns inte vad ska kolla med han jag hyr lägenhet av

Ok dieseln är billigare här men inte bensinen
Senast redigerad av Trollet420 2022-08-21 kl. 11:50. Anledning: Tillägg
Citera
2022-08-21, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
En liter råolja (Brent) kostar i dagsläget 0.60 $.

Lägg till raffinering samt övriga kostnader och på det skatt och moms och allt övrigt skit så är det över 200% pålägg från råvara. Priset på olja är på samma nivå som 2014, jag minns inte att vi var kring de här nivåerna då. Det här är framförallt politiskt framkallat.

Företagen längs vägen vill ju ha sitt till. Även andra länder har höjt priset.
Citera
2022-08-21, 12:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av uea
Det blir ett jätteproblem för tex barnfamiljer och pensionärer som måste använda bilen för handling,läkarbesök ,skjutsa ungarna, mm för det kan dessa grupper inte göra något reseavdrag.

Haha, det blir det ju inte.
Jag bor i örebro och här kan man med lätthet ta cykeln överallt, bara man orkar cyklar några km.

Handla gör jag 2 gånger i veckan, och då cyklar jag.

Folk är så satans korkade och lata så dom tror dom måste skjutsa sin 12 åriga unge på fotbollsträning när det är 2 km dit.
Citera
2022-08-21, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Ibland tror man nästan att man hamnat i random kommentarsfält på Facebooks när man öppnar en tråd på detta forum. Bättre än så här kan ni!

Beslutet är taget av riksdagen - inte S. Hur vore det med lite ärlighet i debatten ?

Förväntar du dig ärlighet av en högerclown? Det värsta är ju inte att ts är en idiot, det är mängden fårskallar härinne som inte vet hur riksdagen fungerar.
Citera
2022-08-21, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Hur får du det till att sossarna höjer? Beslutet är taget av en Riksdagsmajoritet, ibland undrar man hur det är med läsförståelsen hos vissa.

#kränktsosse
Citera
2022-08-21, 13:47
Medlem
Trollet420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Haha, det blir det ju inte.
Jag bor i örebro och här kan man med lätthet ta cykeln överallt, bara man orkar cyklar några km.

Handla gör jag 2 gånger i veckan, och då cyklar jag.

Folk är så satans korkade och lata så dom tror dom måste skjutsa sin 12 åriga unge på fotbollsträning när det är 2 km dit.

Är det många +75 åringar som cyklar i Örebro? I Helsingborg är det. Äldigt ovanligt de flesta har rullator
Citera
2022-08-21, 14:07
Medlem
HerrGickhans avatar
Aftonbladet fortsätter att lyfta fram katastrofartiklar och debattinlägg med snyftkaraktär:
- Nästan alla partier vill sänka priset på fossila bränslen...

- Allt detta gör politikerna bara för att samla enkla politiska poäng på bekostnad av klimatet.
Är han korkad på riktigt och verkligen tror att »klimatkrisen« ska lösas genom att höja priset vid pump i Sverige? Ett pris som ligger 150 % över priset i USA.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/y4LbQA/nar-jag-val-far-rosta-ar-det-forsent-for-klimatet?fbclid=IwAR345i12glKoaKrqu5HOXgHHkHfnCHBY Ab6ktk1GM 27MvlvIXGifan6ogP4
Citera
2022-08-21, 14:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Trollet420
Är det många +75 åringar som cyklar i Örebro? I Helsingborg är det. Äldigt ovanligt de flesta har rullator

har ingen koll på exakt ålder, men absolut ser man 60-70 åringar som cyklar.
Har man rullator är det väl dock tveksamt till om man kan köra bil heller.

Jag har båda mina mor och farföräldrar i livet, 70-80 år gamla.
inte fan är dom ute och springer på stan hela jävla tiden.
Dom handlar nångång i veckan och sitter sen mest hemma.
Dom kan köra bild fortfarande men inte gör dom det var dom än ska.

Och om dom nu tar bilen nånstans så är det för dom inte orkar cykla just då eller ska hälsa på nån typ 6 mil bort, och det kostar väl typ 100kr i bensinpengar.
Citera
2022-08-21, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollet420

75+ Ska inte köra bil, då finns det subventionerad färdtjänst.
Citera
2022-08-21, 14:30
Medlem
Roten till det onda är den så kallade reduktionsplikten. Slopa den så blir det i viss mån uthärdligt. Det uppskruvade dieselpriset har i mycket hög mån bidragit till kostnadsökningar på t ex livsmedel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in