2022-08-21, 13:21
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Grattis till en fin halmgubbe, där anklagar mig för att säga att "forna satelitstater ville vara med i Sovjet". Forna satelitstater ville ju inte vara med i Sovjet på sent 80-tal nej. Det är därför de röstade för att lägga ner Sovjetunionen. Inte ens Ryssland (deras valde ledare Yeltsin) ville försöka behålla Sovjet till sist, upplösningen gick ju relativt fredligt till.
Du försöker verkligen vrida din fakta hela tiden.

Nej, de forna sovjetstaterna ville aldrig tillhöra sovjet. Flera försök till självständighet bevisar det.

Citat:
Sovjet var imperialistiskt, i alla fall fr o m Stalin för att hålla det enkelt. Graden av imperialism varierade över tid.
Ryssland är också imperialistiskt. Men hur imperialistiskt? Så imperialistiskt att det är 99% sannolikhet att de, efter att ha vunnit i Ukraina, kommer att tåga mot Berlin? Eller är det 1% risk att de är så imperialistiska? Vad gör vi med imperialistiska nationer? Är Ryssland mer imperialistiska än USA? Om man överdriver eller underdriver får man olika svar på de frågorna.
Ryssland är mer imperialistiskt än USA i modern tid. USA har aldrig bedrivit ockupationskrig i avsikten att behålla landet. Det gör Ryssland nu. Så det finns bara ett svar på den frågan.
Citera
2022-08-21, 13:22
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiddieoxo
Alexander Dugin uppges vårdas på sjukhus efter attacken på dottern.
Det ska bli intressant om han överlever den sjukhusvistelsen.
Jag skulle inte satsa några pengar på det.

Det finns klara kopplingar mellan Darya och Yevgeny Prigozhin.
Varför vårdas han på sjukhus?

Jag sökte lite brett imorse på nätet om ”vad fan var det som hände”. En misslyckad attack mot honom? Förmodligen. Vem utförde den? Och varför?

Då läste jag att Aleksander Dugin kom till den sprängda, brinnande bilen kort efteråt och var, om jag läste engelskan rätt, i chock. Helt förståeligt. Dottern död i hans bil som sprängdes.

Är det pga chocken eller annan orsak som är orsaken till sjukhusvistelsen?
Citera
2022-08-21, 13:23
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Märkligt resonemang.
Eftersom det inte går att skilja på Sovjet och Ryssland om du vill förstå invasionen (?)så inställer sig frågan varför du likt en ara upprepar det ointelligenta påståendet. Antingen är du dum eller så har du andra motiv till att förneka obestridliga fakta om kriget i Ukraina.

Det är väl inte så att det genomskinliga förnekandet innebär ett skuldförskjutande om motivet till Rysslands folkrättsvidriga anfall av sitt grannland?

Med en så onyanserad ståndpunkt så behöver man inte leta fel.
Ukraina är Rysslands Vietnam.

Varför går det inte att skilja på Sovjet och Ryssland om du vill förstå invasionen? Här ser du ett gäng ukrainska soldater under sovjetiska fanan, som är i konflikt mot Ryssland 2014: (ett par minuter in i videon): "Soviet flag, will you shoot us?" https://www.youtube.com/watch?v=KNFj5fsEbH

Det är snarare så att etnonationalisterna i Ukraina försöker framställa historien som att de var en majoritet undertryckta av en kolonialmakt som är samma kolonialmakt som de nu slåss mot. De har tagit två olika problematiska fenomen och slagit ihop det till ett, för att få det att se "maximalt ondskefullt" ut. Men det är bara propaganda som du svalt. Verkligheten är dock så komplicerad att det tar lång tid att skriva ut det, så jag nöjer mig med att poängtera: Ryssland och Sovjet är två olika saker.
Citera
2022-08-21, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grontarskont
Svårt att se att det är Ukraina står bakom detta! Mer troligt nån intern uppgötelse! Purin är sur eller nått!
Ja är det en intern uppgörelse så är det ju än värre för Putin. Men Ukraina påstår ju att dom har "folk" i Putins innersta krets så spekulationerna om vem lär gå höga. Tror inte Ukraina direkt tar på sig attentatet utan mumlar nog bara lite i skägget för att psyka och skapa osäkerhet i Kreml.
Hehe, vilka ryska makthavare vågar hädanefter sätta på rumpvärmen i sina bilar.
Citera
2022-08-21, 13:34
Medlem
Citat:
Grattis till en fin halmgubbe, där anklagar mig för att säga att "forna satelitstater ville vara med i Sovjet". Forna satelitstater ville ju inte vara med i Sovjet på sent 80-tal nej. Det är därför de röstade för att lägga ner Sovjetunionen. Inte ens Ryssland (deras valde ledare Yeltsin) ville försöka behålla Sovjet till sist, upplösningen gick ju relativt fredligt till.

Min poäng var som sagt att du överdriver. Jag är inte säker på om Ryssland borde låtit Tjetjenien bryta sig ut eller inte, så påläst är jag inte att jag vågar ha en synpunkt. Men det var i alla fall ingen invasion.

Sovjet var imperialistiskt, i alla fall fr o m Stalin för att hålla det enkelt. Graden av imperialism varierade över tid.
Ryssland är också imperialistiskt. Men hur imperialistiskt? Så imperialistiskt att det är 99% sannolikhet att de, efter att ha vunnit i Ukraina, kommer att tåga mot Berlin? Eller är det 1% risk att de är så imperialistiska? Vad gör vi med imperialistiska nationer? Är Ryssland mer imperialistiska än USA? Om man överdriver eller underdriver får man olika svar på de frågorna.

Nej de ville aldrig vara med i Sovjet, de var intvingade in i Sovjet av Ryssland och det är därför Sovjet var ett ryskt imperialistiskt projekt. Vilket var min poäng när du försöker din manipulering med att Ryssland inte är Sovjet. Så ingen halmgubbe, men det vet du redan om manipulatör. Jo det var en invasion, men det är den moraliska aspekten som är av vikt för diskussionen men givetvis manipulerar du det till ordmärkning. Så bra att du inte vågar ha en synpunkt på om det är rätt eller fel att förtrycka Tjetjener pga hur dåligt beläst du är. Du kanske ska testa att ha inte ha åsikter i andra frågor du är dåligt beläst i, som verkar vara det mesta angående Rysk imperialism och historia. Sen den obligatoriska whatabout USA. Kan du föra en diskussion utan att manipulera?
Citera
2022-08-21, 13:37
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Du försöker verkligen vrida din fakta hela tiden.

Nej, de forna sovjetstaterna ville aldrig tillhöra sovjet. Flera försök till självständighet bevisar det.

Ryssland är mer imperialistiskt än USA i modern tid. USA har aldrig bedrivit ockupationskrig i avsikten att behålla landet. Det gör Ryssland nu. Så det finns bara ett svar på den frågan.

Nu väljer du en måttstock som är till USAs fördel. USA har aldrig förlorat territorium i modern tid. Vänta och se vad som händer den dagen det sker. Det var inte populärt 1859. Vi vet inte hur de kommer att bete sig. Det är heller inte populärt när länder i deras sfär men inte deras eget territorium bryter sig ut, det har flera gånger resulterat i invasioner och statskupper.

Vilka andra måttstockar kunde man ha tagit för att mäta grad av imperialism, och varför valde du inte dem?

Det var säkert så att folkviljan i flera av satelitstaterna varit sådan att om de hade folkomröstat, hade de röstat för bryta sig ut vid många tidpunkter. Men många försöker göra detta till något exceptionellt. Men i själva verket är det ganska vanligt i den moderna historien; amerikanska inbördeskriget, brittiska samväldets kollaps, Spanien/katalonien, Storbrittanien/Skottland, Island/Danmark...
Citera
2022-08-21, 13:38
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Varför vårdas han på sjukhus?

Jag sökte lite brett imorse på nätet om ”vad fan var det som hände”. En misslyckad attack mot honom? Förmodligen. Vem utförde den? Och varför?

Då läste jag att Aleksander Dugin kom till den sprängda, brinnande bilen kort efteråt och var, om jag läste engelskan rätt, i chock. Helt förståeligt. Dottern död i hans bil som sprängdes.

Källan är Sergei Markov en framstående person nära Putin så vi kan utgå att han befinner sig på sjukhus på riktigt och troligen inte mår bra eller kommer att må bra.
Det är dåligt för hälsan att nätverka och ta alltför mycket egna initiativ i Ryssland precis som i vilket avsnitt av Sopranos som helst.
Citera
2022-08-21, 13:39
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Video12
Nej de ville aldrig vara med i Sovjet, de var intvingade in i Sovjet av Ryssland och det är därför Sovjet var ett ryskt imperialistiskt projekt. Vilket var min poäng när du försöker din manipulering med att Ryssland inte är Sovjet. Så ingen halmgubbe, men det vet du redan om manipulatör. Jo det var en invasion, men det är den moraliska aspekten som är av vikt för diskussionen men givetvis manipulerar du det till ordmärkning. Så bra att du inte vågar ha en synpunkt på om det är rätt eller fel att förtrycka Tjetjener pga hur dåligt beläst du är. Du kanske ska testa att ha inte ha åsikter i andra frågor du är dåligt beläst i, som verkar vara det mesta angående Rysk imperialism och historia. Sen den obligatoriska whatabout USA. Kan du föra en diskussion utan att manipulera?

Innan jag svarar, vilka är "de" ? Tjetjenien?
Citera
2022-08-21, 13:39
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Kanske gamla nyheter men detta är högst upp på Omni.se just nu:

Får man som rysk officer uttrycka sig så?
Kompletterar med det lilla jag kunde läsa från länkarna till ovan artikel/sammanfattning:

https://www.wsj.com/articles/in-russia-far-right-nationalists-offer-rare-criticism-of-kremlins-war-effort-11660987801

Citat:
Igor Girkin, a Russian far-right nationalist, is among several pro-war figures who have been strongly critical of the Kremlin’s military performance in the war in Ukraine.

Citat:
In Russia, nationalist figures and pro-war bloggers volley criticism at the Kremlin for failures and missteps by Russian forces in the war in Ukraine. Their narrative contradicts the version promulgated by the Kremlin, which otherwise has suppressed negative coverage of Russia’s performance.

In Telegram channels, critics who generally support Russia’s campaign in Ukraine are faulting the government of Russian President Vladimir Putin for Russia’s inadequate preparation for the war, an unnecessarily high rate of casualties and the slow pace of Russia’s offensive.

Är detta äkta kritik från hårdföra nationlister i Ryssland eller hittepå från västmedia eller planerad skenbar ”osämja inom Ryskt styre och militär” för plana väg för något? Kanske bara för söka gen sken av att man är splittrad och dörmed svag för att lura alla?

Vad vet jag? Det enda jag vet är att Ryssland är 100% opålitligt. Inget de säger kan förstås med ord bara orden. Det måste ”tolkas”. Genomlömska från vaggan och från vodkan de fick redan då.
Citera
2022-08-21, 13:42
Medlem
Citat:
Innan jag svarar, vilka är "de" ? Tjetjenien?

Det vet du redan. Den folkgrupp Ryssland tvångsförflyttade till Sibirien och ersatte med etniska Ryssar och som efter Sovjets fall ville bli självständiga.
Citera
2022-08-21, 13:43
Moderator
-Info-s avatar
Citat:

Han ser väl ut att vara helt ok rent fysiskt:

https://twitter.com/visegrad24/status/1561126076662833154

Men psykiskt mår han väl inte så bra. Visserligen förespråkar han massmord på andra, men egen dotter är alltid egen dotter.
Citera
2022-08-21, 13:44
Medlem
lapons avatar
Uppskattar verkligen meningsutbytet mellan KABUN och Bobbyboi om bakgrunden till kriget.
Här: (FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)
-
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in