2022-08-20, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
De lär ha svarvar i Kina...Samt alla möjliga subsystem till lite tyngre maskinproduktion. Men det är så klart dyrt att byta ut hela produktionslinor.
Att ersätta den ryska produktionsutrustningen med någonting annat kommer att ta decennier, Trollen tror att Ryssland har en mekanisk verkstad som kan ersätta sin maskin med något annat, vi människor har nog mer koll än så.

Ingenting kan vara mer fel, Ryssland har tiotusentals med verkstäder som kommer att behöva byta ut sin maskinutrustning.

Enda hoppet för Rysslands industriella överlevnad är nog Niburus 3D-skrivare, allt annat är otänkbart.
Citera
2022-08-20, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Citera var jag har blivit överbevisad av dig då.
Läs igen mitt inlägg 202243.
Du påstod att det inte fanns några frågetecken runt Preisdenten och Parlamentets befogenheter i Ukraina.
Vilket de flesta som har hängt med i området inser att det har varit.
Men det kanske var för avancerat för dig att förstå?
Citera
2022-08-20, 21:20
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
En stor del av den ryska gas som tidigare gick till Europa kommer från västra Sibirien (mellan floderna Ob och Jenisej). Alla pipelines från det området är riktade västerut och söderut. Att bygga pipeline till Kina därifrån kommer ta en väldigt lång tid (det är lika långt som till Tyskland) och bli komplicerat då det ligger bergskedjor i vägen. Det finns en pipeline från östra Sibirien som är projekterad till Kina och den väntas öppna 2030 och är betydligt kortare.

Vad gäller Rysslands export generellt är 18 av de 20 största exportvarorna råvaror (vete, stenkol, järnmalm, råolja, timmer) eller lätt förädlade varor (järn, bensin, virke, guld). Bara EN avancerad produkt finns på topp 20 och det är gasturbiner på plats 19. "övrigt" ligger också på topp-20 förövrigt. Rysk industri har aldrig tagit sig efter kollapsen som följde på murens och Sovjetunionens fall, och inkomsterna från råvaruexporten har inte investerats i att bygga upp rysk industri, de har istället investerats i fastigheter i London.

Ryssland saknar industribas för att klara sig utan omvärlden, så det kommer över tid att bli besvärligt.

Gud bor i pipelines:

Årsskiftet 2023-2024 försvinner ryssexporten av 200 miljarder kubikmeter gas till Europa. 2030 beräknas Ryssland kunna kompensera detta med en samlad export av 60 miljarder kubikmeter gas till Asien (om nu Sibirean Power 2 kan byggas utan västerländsk teknologi). Om inte så får ryssarna nöja sig med de 38 miljarder kubikmeter som exporteras till Kina i nuläget.

Taskigt läge.
Citera
2022-08-20, 21:29
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
För några timmar sen kom där rökpelare från Chornobaivka men det såg inte så farligt ut. Men nu kommer det fler filmer och det smäller rätt så bra där ändå.
https://twitter.com/TpyxaNews/status/1561046383918039042

Oj är detta samma flygplats utan för Kherson som angripits så många gånger?
Citera
2022-08-20, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Haha, jag önskar att fler kunde säga samma sak. Kriget hade kanske kunnat undvikas, men det tycks mig som viljan saknades. Min egen uppfattning är att kriget som kulmen på den utdragna konflikten i östra Ukraina kan ha varit ofrånkomligt eller tom. "nödvändigt", både för Ukraina och Ryssland. Från de krigförande parterna gjordes inga seriösa ansträngningar. Redan i höstas var det så pass uppenbart vad som väntade runt knuten att ingen kan ha missat det. I Washington och London visste man också. Vad gjorde man? Jo, man tog kontakt med Zelensky och sa, här, det här är vad vi har på ryssarna och deras invasionsplaner — du gör som du vill. I februari for Zelensky och åkte skidor. När han kom hem fick han rådet att lämna Ukraina och sätta sig i säkerhet. Det gjorde han inte. I stället: "Kom då. Kom då. Fan, muckar'u, eller?" Det ligger prestige i detta. I USA har uppfattningen funnits att kriget är välkommet i det att det tär på Ryssland. I Ukraina vill man sätta ryssen på plats, en gång för alla. Och i Ryssland slåss man för sitt oberoende, för en ny alternativ världsordning, för att sätta sig i respekt, för sin överlevnad politiskt — Detta är i grund och botten en uppblåst gränskonflikt som antagit jättelika proportioner. Kriget som sådant är inte större än en lång rad andra som utkämpats under 1900-talet, men insatserna är ovanligt höga och mytbildningen stark.
Ryssland vill naturligtvis inte ha NATO in på husknuten och deras försök till förhandling hade nog mer med att ge invasionen legitimitet. Även USA hade gått med på förhandling hade Ryssland antagligen intervenerat i Ukraina. Från Ukrainas sida vill ett stort segment av eliten och egentligen en ansenlig del av befolkningen ha revansch. Kanske var kriget oundvikligt. Jag undrar hur många som har avlidit i kriget. Finns det några aktuella estimat?

Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Ryssland invaderade!!! Bara några dagar innan lovade dom att inte invadera. Säg inte att båda är lika goda kålsupare. Är du på riktigt?
Ja, Ryssland invaderade. Har jag skrivit något annat? Är du inte mer intresserad av att analysera kriget och eventuella utkomster än att opinionsbilda för Ukraina?
Citera
2022-08-20, 21:40
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Läs igen mitt inlägg 202243.
Du påstod att det inte fanns några frågetecken runt Preisdenten och Parlamentets befogenheter i Ukraina.
Vilket de flesta som har hängt med i området inser att det har varit.
Men det kanske var för avancerat för dig att förstå?

Man kan så klart inte hänvisa till ett inläggsnummer eftersom dessa ändras allteftersom OT-inlägg raderas. Släpp denna OT-diskussion nu!

Även denna OT-konversation om att hitta inlägg är nu raderat.

/mod
Citera
2022-08-20, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Ryssland vill naturligtvis inte ha NATO in på husknuten och deras försök till förhandling hade nog mer med att ge invasionen legitimitet. Även USA hade gått med på förhandling hade Ryssland antagligen intervenerat i Ukraina. Från Ukrainas sida vill ett stort segment av eliten och egentligen en ansenlig del av befolkningen ha revansch. Kanske var kriget oundvikligt. Jag undrar hur många som har avlidit i kriget. Finns det några aktuella estimat?

Ja, Ryssland invaderade. Har jag skrivit något annat? Är du inte mer intresserad av att analysera kriget och eventuella utkomster än att opinionsbilda för Ukraina?
Både du och jag vet att att kriget inte handlar om Ukraina, det handlar om att att Putin på ett eller annat sätt ska kunna rädda sina miljarder.

Om han förlorar kriget kommer rubb och stubb av hans stulna förmögenhet att försvinna.
Citera
2022-08-20, 21:43
Medlem
Tvonds avatar
Ryssen har med hjälp av sina precisions vapen alltså i stort sätt enbart förstört civil infrastruktur.
22000 ggr, tänk då på hur många dumma bomber man skickat på den civila befolkningen.

.https://mobile.twitter.com/MarkHertling/status/1561073092377591808

Citat:
Reading an account this morning, over 22,000 precision "strikes" have targeted Ukraine civilian infrastructure, just a little over 300 precision weapons used agains Ukraine's military forces
Citera
2022-08-20, 21:54
Medlem
Draken55s avatar
Fascinerande att det efter 6 månader fortfarande sitter stolpskott och tror att Putin invaderade för han var rädd att få Nato som granne...

Putin och hans kriminella anhang var ju livrädda för ett grannland som är likt Ryssland skulle kunna gå mot demokrati och få det ryska folket att börja fundera.

DET är den egentligen enda anledningen.

Redan 2014 när hans kriminelle kompis avsattes darrade kreml.
Citera
2022-08-20, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Både du och jag vet att att kriget inte handlar om Ukraina, det handlar om att att Putin på ett eller annat sätt ska kunna rädda sina miljarder. Om han förlorar kriget kommer rubb och stubb av hans stulna förmögenhet att försvinna.
Det var mer än vad jag känner till. Jag förstår dock varför Putin skulle invadera Ukraina för att skydda sina miljarder. Har Putin gömt sina pengar i landet? Detta är över mitt huvud. Du får gärna klargöra detta. Svara som du skulle svara till ett barn eller en Golden Retriever för detta är som sagt över mitt huvud.
Citera
2022-08-20, 21:56
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Jo, det finns ju någon ögonblicksbild från samtalen innan krigsutbrottet, där Blinken frågar Lavrov vad Ryssland egentligen har i kikaren och Lavrov bara går ut ur rummet. Ryssland hade redan bestämt sig. Jag tror iofs. att det ligger i USA:s intresse att åtminstone försöka ge sken av någon sorts resonlighet, så här retrospektivt. Ryssland tjurskalligt, etc. Det är i själva verket rätt normalt med förhandlingar som bryter samman för att förhandlingsparterna har alltför disparata krav.

Ukraina gjorde väl heller ingenting särskilt proaktivt — snarare tvärtom. Legitimerar det interventionen/invasionen? Nä, men det ger en fingervisning om atmosfären i Kiev.
Citera
2022-08-20, 21:59
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Ryssen har med hjälp av sina precisions vapen alltså i stort sätt enbart förstört civil infrastruktur.
22000 ggr, tänk då på hur många dumma bomber man skickat på den civila befolkningen.

.https://mobile.twitter.com/MarkHertling/status/1561073092377591808

1,36% av precisions vapnen har alltså träffat militära mål. Inte undra på att man blir klassad som en terrorstat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in