2022-08-20, 18:49
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shimona
Ukraina börjat använda kemiska vapen?

Russian soldiers in Ukraine hospitalized with severe chemical poisoning – Moscow
Traces of the toxin Botulinum toxin Type B have been discovered in the troops, the Defense Ministry says
Moscow plans to send laboratory tests from the soldiers to the Organization for the Prohibition of Chemical Weapons (OPCW).
https://rt.com/russia/561214-ukraine-chemical-poisoning-moscow/

Hur uppstår botulin? Det vanligaste är via slarv vid konservering av bearbetade lättprodukter, såsom korv, leverpastej, o dyl. Jag tror att Ryssarna har ätit av sin egen gamla fältproviant och dragit på sig botulinförgiftning.
Citera
2022-08-20, 18:51
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Är väl mest rika Ryzzar som turister på Krim som flyr antar jag. Fattigryzzar har nog ingenstans att fly

Kan nog vara så att många halvbofasta på Krim är rädda att Kerchbron inte finns kvar så länge till. Då måste man få över bilarna med mera omgående.
Citera
2022-08-20, 18:51
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Intressant, ryssarna tål inte mycket stridigheter innan de flyttar. Kanske de snart börjar lämna gränsområdena mot Ukraina också?

Att det smäller på Krim gör inte bara ryssen sketskraj det har även ett stort symbolvärde.
Mitt i Ivans semester också!😀
Senast redigerad av Draken55 2022-08-20 kl. 18:54.
Citera
2022-08-20, 18:56
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Vad då kryper till korset då ryssarna har bett IAEA att åka dit i över en vecka men Kiev sa ifrån och FN höll med, det måste ske men Kievs tillstånd. Nu gick Kiev med på inspektion om dom tar vägen från Kiev istället för närmaste ryska flygplats. Så det var Kiev som slutlingen gick med på inspektörer från IAEA. Det gäller att bomba på nu innan dom kommer dit för det är ju lätt att se på nedslagsplatserna varifrån granaterna kommer. Sen undrar jag var västs satellitbilder är nu som skulle kunna bevisa att ryssarna har artilleri där ...
Herre jesus, när ska källkritiken komma och misstron till västs statspropagand.
Du lägger ut en hel del lögner här i tråden, kanske det är av oförstånd- eller att du inte orkat kolla upp vem som lägger ut information/propaganda, varför det görs och när det sker... och framförallt- till vem den är riktad. Det är väl okey att sympatisera med den ena eller andra sidan av kriget men det är ett djävla oskick att lägga ut lögner och sådant man vet är falskt och fel.

Jag tror att du är intresserad av vad som händer i detta krig, vare sig det gäller ryska eller ukrainska framgångar- så är det för de allra flesta av oss som har denna tråd i 'läslistan'. Därför är det så djävla dumt med lögnaktig propaganda just här på Flashback som i huvudsak befolkas av svenska läsare och skribenter- en annan sak vore om det var rysk och ukrainsk allmänhet som här informerade sig om varför något händer- vid sådant läge finns absolut plats för lögn och desinformation men så är inte fallet på Flashback, vill vi bli upplysta och bättre informerade- ditt djävla pucko.

Nu har jag fått ur mig lite irritation över just lögnerna och kan istället berätta vad som sant är för andra läsare- inte till dig eftersom du redan visste att det du skrev var lögn och därmed känner till sanningen som lyder; Folkrätten reglerar och kräver att kontrollerad mark ska ockuperas, och det medför alltså ett ansvar. Ockupation betyder här att den som militärt kontrollerar området även sörjer för den civila förvaltningen och därför sköter saker som sjukvård, matförsörjning, skolgång, sophantering, rättsprocesser, brandkår, vattenförsörjning och invånarnas säkerhet - alltså allt sådant som ryssarna fullkomligt ger blanka fan i.

Alltså, Ukraina kan inte ge IAEA något tillstånd, det är endast ockuperande makt som kan göra sådant. Allt ockuperat område skall skötas och förvaltas av ockuperande makt.
Citera
2022-08-20, 18:57
Medlem
45-75Marlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Kan nog vara så att många halvbofasta på Krim är rädda att Kerchbron inte finns kvar så länge till. Då måste man få över bilarna med mera omgående.
Ja paniken sprider sig. De börjar nog förstå vad som kommer att hända efter ha sett hur enkelt UAF kan slå till utan att ryssens luftvärn kan göra något…
Citera
2022-08-20, 18:57
Medlem
Skyltar vid infarten till Krim är hackade

Entrance to Crimea signs were hacked.
It reads Welcome to Ukraine

https://twitter.com/WarMonitor3/status/1561034121933201408
Citera
2022-08-20, 18:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Alltså, Ukraina kan inte ge IAEA något tillstånd, det är endast ockuperande makt som kan göra sådant. Allt ockuperat område skall skötas och förvaltas av ockuperande makt.
I teorin. I praktiken har Ukraina stöd av så stora delar av världen att IAEA har svårt att gå emot vad som sägs från Kiev. De vågar inte bli betraktade som partiska till ryssarnas fördel.
Citera
2022-08-20, 19:02
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
I teorin. I praktiken har Ukraina stöd av så stora delar av världen att IAEA har svårt att gå emot vad som sägs från Kiev. De vågar inte bli betraktade som partiska till ryssarnas fördel.
Ja men nu är det som så att Ukraina länge frågat efter IAEAS omsorger vad det gäller detta- av Ryssland, ockuperade kraftverk. Det är här- i detta med att skylla Ukraina som moretex- och nu även din, lögn ligger. Idiotfan.
Citera
2022-08-20, 19:03
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Ursäkta??, enligt er sida så är det ju bara en handfull homoglobo- länder som stödjer Ukraina, nu påstår du att de har stort stöd av hela världen, im confused...😂
Citera
2022-08-20, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Nej, jag undviker faktiskt att tänka i termer av "rätt" och "fel". Jag försöker snarare förstå mål och perspektiv, samt vilka strukturer som sätter pensionärer och ligister i de situationer som spelar ut dem mot varandra.

Men då krävs det att man är noggrann i sin källkritik och inte sprida lögner som förövaren sprider för att försvara sitt agerande.
I det hypotetiska fallet kan rånaren hävda att pensionären stulit hans lägenhet, då fakta bevisar att pensionären flyttade in i den innan förövaren var född.
Du och jag har diskuterat i den här tråden, du hävdade att du visste och krävde bevis på motsatsen,. Jag länkade den och du fortsätter oförtrutet sprid Kremls propaganda för att slå split i Ukrainas försvar.
Ja men skall vara kritisk och försöka ta till sig alla sidor men man måste också förstå att i vissa fall är det vinklad fakta o h i bland rena lögner.
Ser jag på medi i det här fallet så är givetvis mycket av västs media vinklad men sällan rena lögner som Kreml och vissa av de s.k. media däremot innehåller.
Men välkommen att försöka bli vuxen. Men sluta vara den nyttiga idiot du idag är för Kreml.
Citera
2022-08-20, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ukraina har fått en intressant drönare från Taiwan: En revolverdrönare:

Video:

Artiklar:

Lite fakta om drönaren:
Men va fan kan de inte smyga in en sån över Moskva när Putin håller tal?
Citera
2022-08-20, 19:23
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
53% vill gå med i Nato (64% om Finland går med), 23% vill inte gå med
https://novus.se/egnaundersokningar-arkiv/majoritet-for-nato/

Så barnamördare v.puttin lyckades med sin listiga plan, ena Nato och utöka det med Finland och Sverige vad det verkar. Det måste ju vara hans plan, för puttler hade ju planerat allt in i minsta detalj och kriget går ju helt enligt plan eller?
Det var regeringen ja, den är inte ens folkvald. Och även om så fallet, motsvarar den sällan folkets röst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in