2022-08-20, 12:44
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Därför man inte kan rösta på M. Ulf kommer välja makten och etablissemanget över allt. S+M är fullt möjligt, och jag hoppas nästan det för det kommer göra SD starkare.

Givetvis, men jag tror också att Medborgerlig samling då skulle komma in i riksdagen.
Citera
2022-08-20, 12:46
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Det är den mest intressanta frågan: Vad händer isf med väljarna, hur många går från M till SD 2026? Jag tror inte att det blir en betydande del. SD har nått sin ungefärliga potential (knappt 20%) hur mycket Flashback än vill något annat.
När M ingick DÖ under AKB sjönk M till 12%. Var golvet var vet vi inte.

Att majoriteten av Ms väljare föredrar Sd framför S kan vi vara säkra på.

Jag själv skulle hellre se att M stödde S efter valet än att enbart L går över. Detta eftersom det lämnar utrymme för Sd att bli den opposition partiet från början var. Då bildas också stora möjligheter för både MED och AfS att ta sig in, eftersom 25% av Ms väljare redan föredrar MED framför M.
Citera
2022-08-20, 12:48
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Vi är idag i en situation där väljarna är inte bara differentierade, utan även splittrande.

Det ger att partier som splittringarna fångar kan spela roll.

Allt handlar inte om vilket parti som som får flest röster. Det handlar om vilket parti som för flest röster i den koalition de önskar regera med.

Det jag eller du röstar på är en del i vad vårt parti kan tänka sig förhandla om med övriga partier.

Det - tycker jag - är ganska enkelt att förstå.
Jag håller med i din analys, men det är inte så att 100% av rödgröna väljare föredrar S framför C, eller S framför V.
Citera
2022-08-20, 12:58
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag håller med i din analys, men det är inte så att 100% av rödgröna väljare föredrar S framför C, eller S framför V.
Nej, precis.

Det skulle underlättas om där fanns enbart två partier.

Jag säger inte att det är rätt väg, jag bara svarar på din fråga.
Citera
2022-08-20, 13:02
Avstängd
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grevelesevi
Ja Svenskarnas självhat är fascinerande.
Märkligt att Expressens och Aftonbladets partiledardebatter föll ut med krosseger till högersidan. Sedan röstar man tvärtom.
Lär dra ut på tiden med en regeringsbildning. Nytt Marsavtal 2023?

Men hur många följer debatter? Är själv rätt politiskt intersserad men det är säkert minst 15 år sedan jag såg en debatt. Bättre att titta i partiernas program. Där står vad de egentligen vill och lite längre än till nästa månadskifte!
Citera
2022-08-20, 13:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Sådana uttalanden har gjorts innan, men både Busch och Kristersson har sågat detta rejält. Både Ulf och Ebba vet att S gör så här eftersom S är bekymrad över att tvingas samarbeta med V och Mp och att man därför behöver hjälp. Sedan finns en annan viktig aspekt. Över 90 procent av M:s och KD:s väljare vill att sina partier ska samarbeta med SD och absolut inte ingå i något som liknar decemberöverenskommelsen. Frångår M detta så är man under 10 procent och KD snittar på 2 procent.

Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
När M ingick DÖ under AKB sjönk M till 12%. Var golvet var vet vi inte.

Att majoriteten av Ms väljare föredrar Sd framför S kan vi vara säkra på.

Jag själv skulle hellre se att M stödde S efter valet än att enbart L går över. Detta eftersom det lämnar utrymme för Sd att bli den opposition partiet från början var. Då bildas också stora möjligheter för både MED och AfS att ta sig in, eftersom 25% av Ms väljare redan föredrar MED framför M.

Läget är helt annorlunda nu än när DÖ implementerades. S/M/KD och till viss del L vill nu alla ha hårdare tag mot brottslighet, bättre integration och minskad migration. Implementerar man en sådan i viss mån "SD-ifierad" politik så slår man undan benen på SD, och MP/V blir totalt irrelevanta.

Jag är inte säker på att SD per automatik skulle växa, jag tror att de flesta svenskar skulle vara tämligen nöjda med en sådan regering.
Citera
2022-08-20, 13:12
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Läget är helt annorlunda nu än när DÖ implementerades. S/M/KD och till viss del L vill nu alla ha hårdare tag mot brottslighet, bättre integration och minskad migration. Implementerar man en sådan i viss mån "SD-ifierad" politik så slår man undan benen på SD, och MP/V blir totalt irrelevanta.

Jag är inte säker på att SD per automatik skulle växa, jag tror att de flesta svenskar skulle vara tämligen nöjda med en sådan regering.
Läget är idag ännu mer så att Ms väljare vill ha regeringsskifte med stöd av SD.
Citera
2022-08-20, 13:14
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grontarskont
Men hur många följer debatter? Är själv rätt politiskt intersserad men det är säkert minst 15 år sedan jag såg en debatt. Bättre att titta i partiernas program. Där står vad de egentligen vill och lite längre än till nästa månadskifte!
Min erfarenhet är att många bestämmer sig när/efter de sett slutdebatten.
Citera
2022-08-20, 13:25
Medlem
ronaldo77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grontarskont
Enligt SVT Valu så bestämde sig 37% sista veckan i förra valet. En stor del av dem bestämde sig nog efter slutdebatterna

https://www.svt.se/special/valu2018-sa-manga-bestamde-sig-sista-veckan/
Citera
2022-08-20, 14:03
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Det är nog önsketänkande. Många inom främst L, men även KD och M är tveksamma till SD men har ändå sett att det är ett "nödvändigt ont".

I alla politiska frågor och spektrum finns det tusentals väljare på marginalen. Tweetet är sakligt sett kanske inte rasism, men hade en oerhört skarp ton som även jag uppfattar som föraktfull och nedsättande formulerad. Tror väldigt många skräms bort av denna typ av tonläge, som ju ligger någonstans mitt mellan SD och AfS politik.

Tunnelbanevagnen var spot on och fint dekorerad och bra reklam, Tweetet däremot kan gå till historien som det som fällde en högerregering.

Nu tycker jag du drar lite väl många växlar utifrån en OU. Men att klaga på en utmärkt tweet vars uppenbara syfte var att få uppmärksamhet, vilket den gjorde, är rent av befängt.

Skulle det vara så, skulle väljare ha övergett SD och gått över till M, eller KD, om det nu var så farligt.
Citera
2022-08-20, 14:14
Medlem
SVD släppt något?
Citera
2022-08-20, 14:25
Medlem
Citat:

Jag håller med, svenskar är oerhört förlåtande.

Även jag som är konservativ skulle föredra S+M i majoritet framför gamla alliansen där C och L ska ha sitt eller framför nuvarande vänsterröra. S+M skulle faktiskt sänka invandringen, komma överens om att inte röra skatterna (S får inga höjningar och M inga sänkningar) och satsa på energipolitiken.

Jag avskyr sossarna verkligen men mycket av det beror på att man sålt sig till skitpartierna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in