2022-08-20, 12:01
Medlem
När man minst anar det kommer Infostat

S 29
V 7,7
Mp 4,8
C 7,3

Kd 6,7
M 19,2
Sd 17,9
L 5,4

3-9 aug
Källa statistiskopinion
Kristersson 175 mandat
Andersson 174 mandat
Citera
2022-08-20, 12:03
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awkwardman
Intressant. Måste såga att jag är lite. Förvånad med tanke debatterna som varit och Magdalenas genomklappningar m.m. Man kanske hamnar lite i en filterbubbla?

Min enda stora förhoppning var att MP skulle ryka, men,men livet får vidare. Har inte gett upp det helt ännu. Men jag är förberedd.

Hoppas MP överlever så det ruinerar landet. Sossar kanske börjar inse att det inte går att rösta på S längre eftersom det är MP som styr landet. Många har ju fantasin att bara MP försvinner så kommer S bli som förut. Sanningen är att även fast MP hade åkt ut så hade S regerat precis likadant för de är lika mycket klimatextremister som MP. Det ingår i den globalistiska ”liberala världsordningen” agendan.

Har gett hoppet över svenska folket och landet i sig. Ett mer hjärntvättat folk har jag aldrig sett.
Senast redigerad av Haddock93 2022-08-20 kl. 12:09.
Citera
2022-08-20, 12:04
Avslutad
DN menar att MA öppnar för en samlingsregering:

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/inrikes/ledare-d%C3%B6rren-till-regering-med-s-och-m-har-%C3%B6ppnats/ar-AA10RJbH

https://www.dn.se/ledare/s-gav-ett-historiskt-besked-och-alla-journalister-missade-det/

Citat:
Att statsminister Magdalena Andersson (S) i Ekots partiledarutfrågning sa att hon kan tänka sig att regera med alla utom SD menar DN:s ledarsida är ett historiskt besked. Ledarsidan vill se en regering med M och S efter valet och menar att Andersson med det uttalandet har öppnat för det.

Det är fullt möjligt att det blir en samlingsregering med tanke på det jämna läget i opinionen. Jag tror inte att politikerna i de stora partierna vill ha en lika svag regering nästa mandatperiod som nuvarande. MA är dessutom mer internationalistisk än tidigare (S)-statsministrar och är mer medveten om att samlingsregeringar är ett vanligare fenomen i Europa än i Sverige.

Kanske får Lööf sin breda mitt till slut ändå. M och S bildar måhända regering med L/C/KD som stödpartier (något/några av de tre senare kanske t o m ingår i regeringen).

Edit: Notera att DN-artikeln är bakom betalvägg.
Senast redigerad av Sinestro 2022-08-20 kl. 12:09.
Citera
2022-08-20, 12:05
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stroopwafel-80
När man minst anar det kommer Infostat

S 29
V 7,7
Mp 4,8
C 7,3

Kd 6,7
M 19,2
Sd 17,9
L 5,4

3-9 aug
Källa statistiskopinion
Kristersson 175 mandat
Andersson 174 mandat

KD har alldeles för högt, dessa borde SD få. Onödigt parti som mest bara förstör för partiet hatar SD även fast man spelar på att man inte gör det. Kontrollerad opposition kan man väl säga.

OCH att L är över 4% får mig att spy. Bort med dessa förrädare! De borde inte ens ingå i ”högerblocket”.
Citera
2022-08-20, 12:07
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jo, jag vet.

Både "vänstern" och "högern" (de är egentligen extremliberaler, eller för en global kapitalism som leder till global kommunism a`la Agenda 2030, men strunt samma) har samma inriktning på politiken. De vill montera ned nationalstaten och ta makten från de olika folken, och överföra densamma till multinationella bolag (inkluderat makten över penningpolitiken).

Den här tråden innehåller en hel del debatter om vilken sida som varit värst, och jag är inte speciellt intresserad av att diskutera den saken egentligen. Vi kan konstatera att de allihop är fientliga mot svenskar och mot den ordning Gud har förordat (eller som är naturligt för människor, välj själv!). De vill båda göra om människor så att människor passar samhället istället för tvärtom, och man kan därför kalla dem människofientliga.

Inget av dessa usla alternativ är värda att regera, men de lever på att utpeka/ utmåla (välj åter igen själv!) alternativet i Rd som ännu värre, och genom 4%- spärren uppnås ett näst intill status quo.

Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Men för helvete GP släppte in mer migranter än någon annan tidigare gjort, dessutom förtispensionerades fullt friska människor, det utgick tillomed bonus om de pensionerade så många som möjligt. Helt otroligt.
Friår o annat skit var det innan alliansen tog över, direkt skrotades AMS 50 000 miljoner till skattebetalarna i stället för en värdelös myndighet.

Listan kan göras oändlig.
Som ovan.

Vem ville ha Reinfeldt? Svar; få
Vem ville ha Göran? Svar; få

"Nya Moderaterna" borde inte kallas folkvalda, utan snarare valde folket bort S. Samma sak hände 2014 när folket valde bort Reinfeldt, 2018 när folket valde bort S (att C och framförallt L lurade väljarna är en annan sak) och nu vill du välja bort S.

När ska folk börja rösta på vilka och vad de faktiskt vill representeras av?
Citera
2022-08-20, 12:10
Medlem
systems avatar
Citat:
Som ovan.

Vem ville ha Reinfeldt? Svar; få
Vem ville ha Göran? Svar; få

"Nya Moderaterna" borde inte kallas folkvalda, utan snarare valde folket bort S. Samma sak hände 2014 när folket valde bort Reinfeldt, 2018 när folket valde bort S (att C och framförallt L lurade väljarna är en annan sak) och nu vill du välja bort S.

När ska folk börja rösta på vilka och vad de faktiskt vill representeras av?
Min fetning.

Med vårt valsystem = när vi har endast två partier att välja emellan.

Det säger väl sig självt.
Citera
2022-08-20, 12:11
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/inrikes/ledare-d%C3%B6rren-till-regering-med-s-och-m-har-%C3%B6ppnats/ar-AA10RJbH

https://www.dn.se/ledare/s-gav-ett-historiskt-besked-och-alla-journalister-missade-det/

Det är fullt möjligt att det blir en samlingsregering med tanke på det jämna läget i opinionen. Jag tror inte att politikerna i de stora partierna vill ha en lika svag regering nästa mandatperiod som nuvarande. MA är dessutom mer internationalistisk än tidigare (S)-statsministrar och är mer medveten om att samlingsregeringar är ett vanligare fenomen i Europa än i Sverige.

Kanske får Lööf sin breda mitt till slut ändå. M och S bildar måhända regering med L/C/KD som stödpartier (något/några av de tre senare kanske t o m ingår i regeringen).

DN-artikeln är bakom betalvägg.
Självklart kan 7k tänka sig att regera tillsammans, men problemet de då får (främst M) är att väljarna rusar över till SD.

Det sagt kan förstås "högern" "ändra sig" 2025 och "bli förlåtna" lagom till 2026.
Citera
2022-08-20, 12:12
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:

Därför man inte kan rösta på M. Ulf kommer välja makten och etablissemanget över allt. S+M är fullt möjligt, och jag hoppas nästan det för det kommer göra SD starkare.
Citera
2022-08-20, 12:13
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Min fetning.

Med vårt valsystem = när vi har endast två partier att välja emellan.

Det säger väl sig självt.
Hur menar du nu?

Om du endast hade M och S att välja på, hur skulle det gynna ditt röstande på politik du faktiskt vill ha?

Röstar du idag på politik du vill ha?
Citera
2022-08-20, 12:16
Avslutad
Citat:
Självklart kan 7k tänka sig att regera tillsammans, men problemet de då får (främst M) är att väljarna rusar över till SD.

Det sagt kan förstås "högern" "ändra sig" 2025 och "bli förlåtna" lagom till 2026.

Det är den mest intressanta frågan: Vad händer isf med väljarna, hur många går från M till SD 2026? Jag tror inte att det blir en betydande del. SD har nått sin ungefärliga potential (knappt 20%) hur mycket Flashback än vill något annat.
Citera
2022-08-20, 12:42
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:

Sådana uttalanden har gjorts innan, men både Busch och Kristersson har sågat detta rejält. Både Ulf och Ebba vet att S gör så här eftersom S är bekymrad över att tvingas samarbeta med V och Mp och att man därför behöver hjälp. Sedan finns en annan viktig aspekt. Över 90 procent av M:s och KD:s väljare vill att sina partier ska samarbeta med SD och absolut inte ingå i något som liknar decemberöverenskommelsen. Frångår M detta så är man under 10 procent och KD snittar på 2 procent.
Citera
2022-08-20, 12:44
Medlem
systems avatar
Citat:
Hur menar du nu?

Om du endast hade M och S att välja på, hur skulle det gynna ditt röstande på politik du faktiskt vill ha?

Röstar du idag på politik du vill ha?
Vi är idag i en situation där väljarna är inte bara differentierade, utan även splittrande.

Det ger att partier som splittringarna fångar kan spela roll.

Allt handlar inte om vilket parti som som får flest röster. Det handlar om vilket parti som för flest röster i den koalition de önskar regera med.

Det jag eller du röstar på är en del i vad vårt parti kan tänka sig förhandla om med övriga partier.

Det - tycker jag - är ganska enkelt att förstå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in