Citat:
Jo, jag vet hur det ska gå och jag har talat om varför jag tror det.Ja, de flesta nog att du skall backa upp påståenden som att ”det enda du behöver veta är att Ryssland kommer att segra”.
Det vore spännande att veta hur du når sådan kunskap utan ”stenkoll på händelserna på slagfältet” eftersom det är där kriget vinns eller förloras. De flesta skulle säga att de inte vet hur det kommer att gå, just för att vi inte vet hur mycket trupp man har och vad förlusterna är, men ditt förtroende för Ryssland är uppenbart på en helt egen nivå.
Det vore spännande att veta hur du når sådan kunskap utan ”stenkoll på händelserna på slagfältet” eftersom det är där kriget vinns eller förloras. De flesta skulle säga att de inte vet hur det kommer att gå, just för att vi inte vet hur mycket trupp man har och vad förlusterna är, men ditt förtroende för Ryssland är uppenbart på en helt egen nivå.
För det första: Ryssland är större och starkare samt det hela är existentiellt för Ryssland och för Putin handlar det om politisk överlevnad. Därför kommer man slänga in de resurser som behövs för att segra. Det var alltså kört från början och bara ett gudomligt ingripande hade kunnat ge Ukraina segern. Eller ett NATO-ingripande men det hade sannolikt lett till katastrof för alla.
För det andra: verkligheten på slagfältet. Jag skulle vilja påstå att det jag talat om när det gäller avgörande genombrott i striderna i Donbass just nu håller på att materialiseras där ryssarna tar kontroll över strategiskt viktiga punkter längs fronten och gör framryckningar. Som Peski och mot Soledar och Bakhmut. Alla som följer med i rapporteringen på fältet förstår detta även pro-ukrainska källor som Julian Röpcke och andra. Man har också ett klart övertag på andra håll som kring Kherson och man börjar närma sig även Kharkiv.
Svårare är det inte och man behöver definitivt varken vara kartnörd eller MÖP för att se detta.