2022-08-19, 22:30
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Polisen arbetar på detta sätt i länder där det är straffbart att söka kontakt med barn på nätet , de låtsas vara barn

Men nu så pratar vi om Sverige, du kanske har missat det?
Citera
2022-08-19, 22:36
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Men nu träffade de ingen ungdom, och alltså har inget brott begåtts. Om du hade slagit ihjäl din granne igår så hade du kunnat se fram emot tiotalet år på kåken, men nu blev din granne inte ihjälslagen (antar jag). Med ditt resonemang så kanske det dock är lika bra att straffa dig trots att brottet aldrig begicks.

Håller med här. Men du.. Du måste inse att för majoriteten av dumplingarna i den här tråden så är dina resonemang spritt för sofistikerade, det är nog lika bra att du ger upp.
Citera
2022-08-19, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Men nu så pratar vi om Sverige, du kanske har missat det?
Ja och det finns krafter som vill att även vi ska uppgradera detta som ett brott med ordentligt straffvärde ,eftersom barn inte ens på sidor som är skapade för barn får vara ifred för vuxna som söker upp dem.
Blir det ett ordentligt straff för Bosse 50 år som kontaktar Mia 13 år så kan det ha en avskräckande effekt , för vem vill hamna i offentliga handlingar där vem som helst kan läsa liknande som finns i chattar hos Dumpen.
Citera
2022-08-19, 22:43
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ja och det finns krafter som vill att även vi ska uppgradera detta som ett brott med ordentligt straffvärde ,eftersom barn inte ens på sidor som är skapade för barn får vara ifred för vuxna som söker upp dem.
Blir det ett ordentligt straff för Bosse 50 år som kontaktar Mia 13 år så kan det ha en avskräckande effekt , för vem vill hamna i offentliga handlingar där vem som helst kan läsa liknande som finns i chattar hos Dumpen.
Då önskar jag dumparnas kandidater lycka till i valet om tre veckor.
Citera
2022-08-19, 22:46
Medlem
Citat:

När har någonsin "avskräckande effekt" visat sig ge någon större effekt på brottslighet under världens historia?? Fasen, inte ens i de länder där det är dödsstraff på att vara homosexuell slutar folk att hångla med samma kön.
Citera
2022-08-19, 22:47
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Håller med här. Men du.. Du måste inse att för majoriteten av dumplingarna i den här tråden så är dina resonemang spritt för sofistikerade, det är nog lika bra att du ger upp.
Ibland så är det svårt att låta bli när personer från livets hårda skola briljerar med sina kunskaper om hur samhället fungerar.
Citera
2022-08-19, 22:51
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ja det kan ha en avskräckande effekt om man publicerar Kinky Brians konversation med låtsatsbarnet, för det representerar verkligen den typiske pedofilen eller hur?? Ett bra varnande exempel..

Bra idé du.,
Citera
2022-08-19, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
När har någonsin "avskräckande effekt" visat sig ge någon större effekt på brottslighet under världens historia?? Fasen, inte ens i de länder där det är dödsstraff på att vara homosexuell slutar folk att hångla med samma kön.
Vid den här typen av brott kan nog den avskräckande effekten vara ganska stor ,syns ju när anhöriga gått ut och beklagat sig över att deras barn kan drabbas genom att Dumpen lagt ut info.
Skulle det bli straffbart att kontakta barn skulle nog ett stort antal av de med familj och ordentliga jobb tänka sig för både en och flera gånger innan de fortsätter att chatta med någon som uppger att den är under 15 år
Citera
2022-08-19, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Du tillhör inte samhället. Du tillhör en mycket liten grupp med störda personer som slåss för rätten att ragga barn att våldta på nätet.

Nej nej, jag förordar inte alls någon lagändring som gör det tillåtet att ragga barn på nätet, eller att våldta. Inte en gång kan jag komma på att jag sagt något sånt.

Det närmaste jag kan komma, vad jag vet, är att jag vid flera tillfällen sagt att tiden som gått sedan en person föddes är en ganska värdelös parameter för att veta att den personen är mogen att lämna samtycke till sex. Något som flertalet dumpare hux flux också börjat vara inne på.

Och nej, det finns inget som helst samband mellan att tycka illa om Dumpen och att vara för grooming eller våldtäkt av barn. Både grooming och våldtäkt var klart förbjudet enligt lag innan Dumpen och kommer vara det efter att Dumpens ledare lagt ner.
Citera
2022-08-19, 22:59
Medlem
Citat:
Vid den här typen av brott kan nog den avskräckande effekten vara ganska stor ,syns ju när anhöriga gått ut och beklagat sig över att deras barn kan drabbas genom att Dumpen lagt ut info.
Skulle det bli straffbart att kontakta barn skulle nog ett stort antal av de med familj och ordentliga jobb tänka sig för både en och flera gånger innan de fortsätter att chatta med någon som uppger att den är under 15 år

Eftersom Dumpen fortfarande lägger ut innehåll så kan jag inte hålla med dig.
Citera
2022-08-19, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Att en GM behöver skyddad identitet visar hur allvarligt brottet är.

Nej, det visar bara på hur korkade resten av samhället är. Tyvärr.
Citera
2022-08-19, 23:06
Medlem
Citat:
Samhället har gett förtroende , Dumpen är alltså inte ett privat initiativ utan något projekt som kommun, landsting, stat eller myndighet står bakom

Korrekt, Dumpen har fått ett stort förtroende. Samhället har valt att omfatta Dumpens förtal utav ett starkt skydd, som är avsatt för seriös media tänkt att granska makten och informera medborgare om viktiga samhällsfrågor.

Men det är korrekt, Dumpen är ett privat initiativ som inte myndigheter skapat, och ändå har bloggen fått det omfattande skyddet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in