2022-08-19, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Judgment
Du kan väl börja med att resa till ryZZland och fråga människorna som är ”tvångsinflyttade”? Eller är du rädd att Putin dödar dig med nervgift? Jag tror du mest är rädd för svaren du kommer få, eftersom de inte kommer stämma överens med västerländsk media. Kognitiv dissonans deluxe.

Fast dom tvångsinflyttade befinner ju sig inte i Ryzzland. Dom befinner sig på ockuperad mark inne i Ukraina..
Förstår att det är svårt att tänka med så låg intelligens, men du kan väl åtminstone försöka lite. Eller kanske fråga din bästa kompis Mollgan om råd.
Citera
2022-08-19, 14:37
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Antagligen ungefär samma sak som du säger om vår situation i Sverige. Ett nödvändigt ont.

Nej jag är regimkritisk, vår situation är helt onödig. Liksom Rysslands är det.
Citera
2022-08-19, 14:39
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CanisMinor
https://www.washingtonpost.com/national-security/interactive/2022/ukraine-road-to-war/?utm_source=android-app.expressen.se

Du kan väl läsa på här så får du lite fakta till att börja med?

Läste denna.

https://www.expressen.se/nyheter/kritiken-i-ukraina-mot-zelenskyjs-beslut/
Citera
2022-08-19, 14:40
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Vet inte, kan inte detaljerna. Har han erkänt att han var säker på att Ryssland skulle invadera?

Ryska Truppuppbyggnaden var ju känd i media.

https://www.washingtonpost.com/national-security/interactive/2022/ukraine-road-to-war/?utm_source=android-app.expressen.se
Citera
2022-08-19, 14:41
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Vet inte, kan inte detaljerna. Har han erkänt att han var säker på att Ryssland skulle invadera?

Ryska Truppuppbyggnaden var ju känd i media.

https://www.expressen.se/nyheter/kritiken-i-ukraina-mot-zelenskyjs-beslut/
Citera
2022-08-19, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WakeUpWakeUp
Alltså vanliga ryssar har inget med kriget och göra, inte heller med Putin då de ofta inte är politiskt intresserade och Putin hade ändå "valts" om de hade röstat på någon annan. Precis som att Kim hade valts i NK även om många avskyr honom.

Att det finns vissa ryssar som står på Rysslands sida i invasionen, är till största del på grund av hjärntvätt och propaganda, inte på grund av att de avskyr ukrainare eller något. Vet ryssar som ser ukrainare som ryssar, sina egna alltså och tycker hela situationen är sjuk, speciellt de ryssar som bor i annat land än Ryssland då de är svårare och hjärntvätta. Vet någon enstaka ryss som är på Rysslands sida men han kollar/läser rysk media hela tiden och har således blivit hjärntvättad.

Inse att ryssarna i Ryssland inte vågar säga vad de egentligen står för och om de gör detta så riskerar de fängelse eller dödstraff typ.
Du kan inte säga vad ryssarna anser när du inte ens vet hur allt fungerar i deras land.

Jag vet ju att ditt argument är objektivt sant i Nordkorea, men vad har det med ryssland att göra, påskinnar du att det är likadant i ryssland? (jag har varit i ryssland, min uppfattning är att det inte är som i nordkorea (som jag dock endast läst om och hört vitnesmål om).
Citera
2022-08-19, 14:45
Avstängd
psychicsailors avatar
Om motståndaren är hjärntvättad eller inte. Där finns en fantastisk text om krigets lögner från 1900-talets början, (Ponsonby). Om man checkar in den absoluta majoriteten av dessa punkter så är man troligen hjärntvättad och ett offer för propaganda.

1. We do not want war.

2. The opposite party alone is guilty of the war.

3. The enemy is inherently evil and resembles the devil.

4. We defend a noble cause, not our own interests.

5. The enemy commits atrocities on purpose; our mishaps are involuntary.

6. The enemy uses forbidden weapons.

7. We suffer small losses, those of the enemy are enormous

8. Recognized artists back our cause.

9. Our cause is sacred.

10. All who doubt our propaganda are traitors.

Det stämmer rätt bra på en del här inne...Antingen idioter som helt fallit för propagandan, eller så är de själva villiga utförare av propaganda.
Senast redigerad av psychicsailor 2022-08-19 kl. 14:48.
Citera
2022-08-19, 14:46
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ja Ukraina gör det de kan, de kan inte trolla fram vapen. Men Ryssland hade kunnat åtgärda personalbristen. De har nästan 4 gånger så många invånare som Ukraina.

Du menar att lilla Ukraina är dåliga för att de har färre tunga vapen än kärnvapenmakten Ryssland? Då tycker du väl att Sverige är urusla och förtjänar att få sina städer sönderbombade också, för vi har inte heller tusentals stridsvagnar och flygplan. Ja du är en lite mer resonabel putinälskare än de flesta, men ditt folkmordsstöd lyser igenom.
Ja, Ryssland hade kunnat göra något åt saken. Givet förutsättningarna i dag går det något mer än hyfsat för dem, men det är klart att det tär på även det ryska manskapet. De hade vila någon gång i månadsskiftet maj-juni, om jag inte missminner mig. Vila vid fronten. Ungefär som att försöka sova vid sprängningsarbete på ett bygge i fredstid, plus rädslan.

Men, det har väl med omfattningen att göra, som så många skrivit. Jag skiter personligen blanka fan i att kalla det här "specialoperation", men efter den mer påkostade inledningen verkar det billigt för att vara ett krig mot en så stor armé som den ukrainska. Soldater från LPR/DPR + Wagner och ryska specialkommandon ska göra grovjobbet med benäget understöd från fältartilleri.

Och nej, inte alls — Sverige är heligt.
Citera
2022-08-19, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Ja, Ryssland hade kunnat göra något åt saken. Givet förutsättningarna i dag går det något mer än hyfsat för dem, men det är klart att det tär på även det ryska manskapet. De hade vila någon gång i månadsskiftet maj-juni, om jag inte missminner mig. Vila vid fronten. Ungefär som att försöka sova vid sprängningsarbete på ett bygge i fredstid, plus rädslan.

Men, det har väl med omfattningen att göra, som så många skrivit. Jag skiter personligen blanka fan i att kalla det här "specialoperation", men efter den mer påkostade inledningen verkar det billigt för att vara ett krig mot en så stor armé som den ukrainska. Soldater från LPR/DPR + Wagner och ryska specialkommandon ska göra grovjobbet med benäget understöd från fältartilleri.

Och nej, inte alls — Sverige är heligt.
Tack för det sista där Sven. Sverige är oavsett felaktigheter och misslyckanden, moder jords lilla gåva till de som vill ta sig en stund att tänka efter en andra och tredje gång. Bugar åt dig
Citera
2022-08-19, 14:58
Medlem
Sqrbankens avatar
Om vi definerar begreppen strategi som den långsiktiga planeringen för hur man ska uppnå målet att driva tillbaka aggressorn och taktik som de många kortsiktiga stötar/operationer som utförs inom strategins ramverk så talar mycket för att Ukrainas senaste ~3 veckor glatt både strategen och taktikern.

I den assymetriska krigföringen så har Ukraina briljerat från dag ett men i min bok överträffat sig själva senaste tiden sett till de sabotage som rotts i land tillsammans med lyckat lobbande av precisions-pang. Precis som tidigare i kriget så blir jag däremot alltid "orolig" när Ukraina försöker sig på symmetriska stötar som storskaliga offensiver gärna kräver.

Får inte kläm riktigt på vad som sker i detta nu. Uppgifter peppras ut i en så galen takt att jag får uppfattningen om att bägge ringhörnor i detta nu för storskliga offensiver. Twitterflöden, med vittnen från bägge ringhörnor, snackar iaf om en riktig gore:ig teater. Vilken sida som lider mest i köttkvarnen är de (naturligtvis) inte lika ense om.

Stämmer detta så vet jag inte riktigt vad Ukraina taktiskt sett har att vinna på att riskera en storskalig offensiv i detta nu. Jag menar att Ukraina tillskillnad mot ryssen har tiden på sin sida men kanske tar helt fel här. Kreml planerar att iscensätta ett hittepåval vad jag förstått i ockuperade regioner varför Ukraina, om strategin ska följas, helst måste börja återta mark igår?
Citera
2022-08-19, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
Ord räckte inte långt. Att Putin redan 2008 i ett tal i Bukarest meddelade att NATO-medlemskap för Ukraina var otänkbart med tanke på rysk säkerhet struntade man i. Ukraina tyckte väl att man hade rätten att försämra den ryska säkerheten. Det tyckte inte ryssarna.

Och bara för att ryssar i allmänhet och den psykotiske dvärgen i kreml i synnerhet är paranoida så skall världen godta att hen för anfallskrig mot Ukraina och söker slakta landets befolkning?

NATO har inget behov av att "expandera österut". Varför känner sig ryssland (i.e. den psykotiske dvärgen i kreml) "hotad" för det fall andra, suveräna, stater tillerkänns självbestämmande?

NATO har inte "hotat" ryssland. Många länder VILL bli medlemmar i NATO för att skydda sig från aggression. Försvarsorganisationen har inget behov av att tvinga någon att bli medlem. Detta i stark kontrast till putain, vars "organisation" (ryssland) inga länder (i den civiliserade världen) vill "bli medlemmar i"...

Varför tror du Ukraina vill bli medlem i försvarsalliansen NATO? Varför tror du att Sverige och Finland vill bli medlemmar i försvarsalliansen NATO? Vad tror du var anledningen till att Tjeckien, Ungern, Polen, Bulgarien, Estland, Lettland, Litauen, Rumänien, Slovakien och Slovenien gick med i försvarsalliansen NATO? Kan det ha något att göra med att dom INTE vill bli invaderade, och ockuperade, av ryssland (igen)?
Citera
2022-08-19, 15:11
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
För att majoriteten är rysktalande i dessa regioner, de vill ta avstånd från ukrainsk nationalism och dess idéer (vilket de anser är bra för ingenting). Detta har ingenting med etnicitet att göra, det gäller både ukrainare och ryssar i regionerna.
Ok, och att Ukraina gör samma sak med ryska språket i övriga Ukraina hatar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in