2022-08-19, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Till och med expressen tar nu upp hur Zelensky svek sitt folk och lät mängder av människor dödas genom att han underlät att underrätta befolkningen om en förestående invasion av Ryssland. Många liv hade räddats om folket fick fförbereda sig och fly. Han visste i månader att det skulle ske, och han sa inget. Zelensky riskerar att bli hängd för det här. Landsförräderi utan dess like.

https://www.expressen.se/nyheter/kritiken-i-ukraina-mot-zelenskyjs-beslut/

Ingen "visste" men ja underrättelser pekade på att så skulle ske. Man ska även kan man ihåg att många sakkunniga ansåg att ett krig var extremt osannolikt så jag är övertygad om att Zelensky beaktande situationen och valde att inte evakuera stora delar av landet pga något som av många ansågs osannolikt, ja vi var många som gjorde misstaget att tro att det fanns ett litet uns av sunt förnuft i den ryska ledningen och att de inte skulle starta ett meningslöst krig

Det Zelensky däremot borde ha gjort var att beordra en militärövning som i praktiken var en allmän mobilisering vilket hade gjort ryssarnas militära insats till ett ännu större fiasko eller teoretiskt kanske avstyrt ett anfall helt , detta valde han att inte göra för att "inte provocera" ryssarna, vilket var dumt men även han tänkte att ryssarna skulle besitta en uns logiskt tänkande vilket de uppenbarligen inte gör.
Citera
2022-08-19, 13:25
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Menar du att Sovjet inte byggde på rysk imperialism? Ryssland är Sovjets juridiska arvtagare.

Jag menar att de som konkret av-ukrainiserade när det var på modet, var kommunistpartiet. Och det var ukrainare såväl som ryssar (och georgier och allt möjligt annat). Det var inte så att partiet styrdes i Moskva enbart av ryssar, som hade några få lokala minions i Ukraina som aldrig tilläts stiga i partiet. De trodde kommunismen var det rätta, och ville först och främst värna den och sprida den vidare, och skydda den från fiender. Det var ingen kolonialism.

Att Ryssland är Sovjets juridiska arvtagare ser jag inte som relevant i diskussionen. Om Sovjet byggde på rysk imperialism är en svår fråga som jag inte känner mig helt kompetent att svara på, jag skulle kunna argumentera både för och emot.
Citera
2022-08-19, 13:27
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
Ingen "visste" men ja underrättelser pekade på att så skulle ske. Man ska även kan man ihåg att många sakkunniga ansåg att ett krig var extremt osannolikt så jag är övertygad om att Zelensky beaktande situationen och valde att inte evakuera stora delar av landet pga något som av många ansågs osannolikt, ja vi var många som gjorde misstaget att tro att det fanns ett litet uns av sunt förnuft i den ryska ledningen och att de inte skulle starta ett meningslöst krig

Det Zelensky däremot borde ha gjort var att beordra en militärövning som i praktiken var en allmän mobilisering vilket hade gjort ryssarnas militära insats till ett ännu större fiasko eller teoretiskt kanske avstyrt ett anfall helt , detta valde han att inte göra för att "inte provocera" ryssarna, vilket var dumt men även han tänkte att ryssarna skulle besitta en uns logiskt tänkande vilket de uppenbarligen inte gör.

Ungefär så.
Citera
2022-08-19, 13:27
Medlem
Judgments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Är det inte mer praktiskt att ni som gillar Ryssland flyttar dit och vi som föredrar väst stannar kvar?
Då slipper ni ljugmedia, ni får höra sanningen (Pravda) dagligen.

Win-win?
Jag gillar varken Ryssland eller Ukraina mer än något annat land. Men jag förstår att om man inte hejar på det land ni hejar på är man automatiskt en ryss eller Putinälskare.

Det är inte jag som blivit hjärntvättad av västerländsk media, utan du, så det vore väl onödigt att jag som redan vet om sanningen åker dit, för att få det jag redan vet om konstaterat?

Du hade ju skrikit ”rysspropaganda!!!” om jag så var på plats och livestreamade intervjuer med invånare i Donbas, för verkligheten stämmer inte överens med vad du tror.

Det bästa är om ni åker dit och upptäcker sanningen själva. Vi blir matade med lögner dagligen i Sverige. Eller trodde du att det bara hände i Ryssland? Frågan är vem som ljuger mest och det är vad du kommer få reda på.
Citera
2022-08-19, 13:28
Medlem
HejaFinlands avatar
Jag tycker det är svårt att hitta uppföljningar på händelser om vad som faktiskt hände. Som igår var det många rapporter om explosioner på många platser men vad hände egentligen? vad blev förstört? Vad orsakade det? Första attacken på Krim var det mycket uppföljning men idag hör jag ingenting om vad som hänt.

Vad hände med alla dessa attacker t.ex.:
-Explosions at munitions depot, Timonovo Belgorod
-Explosions at Stary Oskol Airfield Belgorod
-Explosions in Nova Kakhovka Kherson
-Explosions near Belbek airport Crimea
-Air defence activity near Kerch strait
-Russian bases hit in Luhansk
-Russian FSB base hit W Crimea

https://twitter.com/WarMonitor3/status/1560360487795437568
Citera
2022-08-19, 13:29
Medlem
Judgments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foliekiller
Så du har varit där och pratat med samtliga inblandade?
Nej, har du pratat med varenda ukrainare?
Citera
2022-08-19, 13:31
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag menar att de som konkret av-ukrainiserade när det var på modet, var kommunistpartiet. Och det var ukrainare såväl som ryssar (och georgier och allt möjligt annat). Det var inte så att partiet styrdes i Moskva enbart av ryssar, som hade några få lokala minions i Ukraina som aldrig tilläts stiga i partiet. De trodde kommunismen var det rätta, och ville först och främst värna den och sprida den vidare, och skydda den från fiender. Det var ingen kolonialism.

Att Ryssland är Sovjets juridiska arvtagare ser jag inte som relevant i diskussionen. Om Sovjet byggde på rysk imperialism är en svår fråga som jag inte känner mig helt kompetent att svara på, jag skulle kunna argumentera både för och emot.

Studerar man rysk historia så ser man att Ryssland har hållit på samma spår sen Rurik. Sovjet var inget undantag. Det har alltid handlat om imperialism. Strukturen är att Moskva är viktigast och bestämmer mest. Sen kommer St Petersburg som är näst viktigast och bestämmer näst mest. Sen kommer de lite mindre viktigare städerna på tredje, fjärde och femteplats etc.

Men ordningen är mest i vilken ordning de blev delar av Ryssland. Så på medeltiden så var Kiev en av de viktigaste beslutsfattarna i Ryssland fram tills att mongolerna brände ner stan.
Citera
2022-08-19, 13:34
Medlem
Judgments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnceUponACreek
Vilken tur att du utav alla VET hur Rysslands planer ser ut. Eftersom att du framställer det som att du varit med i planeringen utav invasionen/speciella militära operationen (mycket speciella får man ju säga, eftersom att den handhavs utav ett gäng efterblivna neandertalare som inte riktigt vet vad de egentligen skall göra, samt är allt annat än militärer), så kanske du kunde dela med dig lite RIKTIG insyn och fakta till ALLA OSS andra som lider utav ovetskap pågrund utav hjärnspöken som drabbat oss för att vi år från "väst". Vill du vara så snäll att bjuda oss detta på detta SVENSKA forum i VÄST? Åtminstone innan du fortsätter ditt konstanta upprepande om väst, väst, väst, väst. Inte bara OT utav dig, men SKALL ses som uppenbarlig och direkt attack på inte bara detta västliga forum, Sverige, alla boende i väst samt det vackra som har skapat denna friheten i "väst". Upplys oss nu om hur och varför detta militära praktfiasko egentligen äger rum. Tack på förhand
Endast Putin vet vad Putin faktiskt tänker och planerar, så att lita på någon ”expert” i Sverige är väl rätt naivt, håller du inte med?

Hur ska jag kunna göra det när sanningen går emot det som är ingraverat som sanning i din hjärna? Allt som ej stämmer överens med det du redan vet är rysspropaganda/falskt. Du måste först inse att du blivit hjärntvättad.
Citera
2022-08-19, 13:34
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tycker det är svårt att hitta uppföljningar på händelser om vad som faktiskt hände. Som igår var det många rapporter om explosioner på många platser men vad hände egentligen? vad blev förstört? Vad orsakade det? Första attacken på Krim var det mycket uppföljning men idag hör jag ingenting om vad som hänt.

Vad hände med alla dessa attacker t.ex.:
-Explosions at munitions depot, Timonovo Belgorod
-Explosions at Stary Oskol Airfield Belgorod
-Explosions in Nova Kakhovka Kherson
-Explosions near Belbek airport Crimea
-Air defence activity near Kerch strait
-Russian bases hit in Luhansk
-Russian FSB base hit W Crimea

https://twitter.com/WarMonitor3/status/1560360487795437568
Vem ska rapportera om förlusterna?

Ryssland lägger alltid locket på. Sker det i ryskockuperat område så är informationen knapp.
Citera
2022-08-19, 13:37
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Om man nämner ordet ”Nazi” tillräckligt många gånger, blir det sant då?
Det var den sjukaste text på länge..

Här är det arkiverade sinnesjuka originalet:

https://web.archive.org/web/20220226051154/https://ria.ru/20220226/rossiya-1775162336.html
Citera
2022-08-19, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
De har säkert i stort rätt men just bristen på materiel blir ju bara värre. De har fortsatt att skicka underbemannade förband med materiel som slösas bort p.g.a. det. Och de hade brist på folk redan vid invasionen, för många värnpliktiga i trupperna kom inte med eller blev hemskickade när det avslöjades att de tvingats in i kriget mot lagen. Om Ryssland i början på maj inte genomfört Donbasoffensiven utan intagit ett defensivt läge och kallat in värnpliktiga, gett dem en repetionsutbildning och sedan bemannat alla trupper fullt ut plus haft folk till att rotera trupper så de får vila, inte ha med gamlingar och kriminella, inte kalla in sjuka och handikappade i Donbas etc. så hade Ryssland i juli haft stora trupper med full bemanning. Nu har de istället fått alla sina stridsvagnar sprängda, sina experter som t.ex. de som opererar stridsvagnarna har blivit dödade. Man har slösat bort sin materiel just genom att inte mobilisera värnpliktiga. Samma materiel hade varit mycket effektivare med 500 000 värnpliktiga.
Du har helt rätt i sak och tanke, men om Ryssland hade gjort detta och använt denna mobiliserade "styrka" så hade det inte längre kunnat hävdas vara en specialoperation, utan rent juridiskt blivit en direkt krigsförklaring mot Ukraina. Detta hade förändrat hela bilden utav motreaktion, och det är just därför som Putin och grabbarna grus har försökt pussla ihop det med alla andra medel än med direkt inkallad militär styrka. Detta är smart på ett rent globalt politiskt sätt, och det vet han/de om, sedan att det de facto är en ren krigsförklaring och invasion oavsett är ju självklart. Men genom att undvika mobilisering och öppen användning utav tex första kullens vp's, så hoppades han undvika direkt konflikt med NATO. Eftersom att NATO eller andra länder inte vill eskalera saker, så lyckades han på ett sätt med sin strategi....vad han missade var att vi i väst(NATO) alltid är beredda och gladeligen spelar samma spel tillbaks(som nu) och självklart alltid segrar. Skillnaden är att Putin efter ett helt liv i Ryssland fortfarande inte förstått hur efterblivet och neandertalsmässigt hans egna oförmögna land är. Inget nytt där inte....alla despoter i Ryssland har gjort exakt samma korkade sak i hundratals år, så varför inte en gång till ja. Apor kan låta mycket, men de kan inte så mycket mer....förutom att trakassera andra apor då såklart
Citera
2022-08-19, 13:45
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Studerar man rysk historia så ser man att Ryssland har hållit på samma spår sen Rurik. Sovjet var inget undantag. Det har alltid handlat om imperialism. Strukturen är att Moskva är viktigast och bestämmer mest. Sen kommer St Petersburg som är näst viktigast och bestämmer näst mest. Sen kommer de lite mindre viktigare städerna på tredje, fjärde och femteplats etc.

Men ordningen är mest i vilken ordning de blev delar av Ryssland. Så på medeltiden så var Kiev en av de viktigaste beslutsfattarna i Ryssland fram tills att mongolerna brände ner stan.

Det är så j-a politiserat. Jag säger inte att du har fel, men man måste läsa väldigt djupt för där finns en många snubbar som skriver propaganda. Allt från akademiker som blivit mutade av CIA, till russofober, till exil-östeuropeer som har en agenda. Och den pro-ryska sidan är inte mycket bättre och dessutom är det svårt att lita på den data som de anför, den kan vara manipulerad. Svårt område att bli klok inom. Och du kan oftast finna fakta som stödjer din tes, oavsett om den är det som du skriver, eller anti-tesen (att det sovjetiska kommunistpartiet var en brytning med den ryska imperialismen, det som de slogs för var global befrielse, och de hade strategin att själva göra sig starka för att vinna mot en värld där kapitalisterna härskade - dvs de skyllde alla möjliga övergrepp på "the greater good" och de var sjukt tvärsäkra).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in