2022-08-19, 07:28
Medlem
Judgments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuietExit
Varför vågar du inte erkänna att du gör det?
Jo, om något är sant så kan jag erkänna det, till skillnad från dig. Återigen, du ljuger.
Citera
2022-08-19, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Det har aldrig funnits några sådana planer. Dessutom om USA hade haft korrekt intel hade man gjort allt för att förhindra detta.

Nja, även i USA tvivlar man med rätta på sin underrättelsetjänst. Så det var inte det att man var jätteövertygade själva. Men Bidén gick ju ut flera ggr och sa att Ryssland planerar detta och detta samt att en attack är nära förestående.

Men de flesta i världen tyckte det var en så totalt absurd händelse att man inte riktigt ville tro det, men man kan ju iallafall se att det gjordes förberedelser i sådan grad att Ryssland egentligen inte hade en chans att lyckas.

Jag tror även att USA flera ggr blivit brända av hur folk beter sig i mellanöstern och Afganistan. Trots all militär och ekonomiskt hjälp så går det åt helt fel håll.

Däremot när de såg ukrainarnas beslutsamhet och mod, då var det inte längre någon tvekan. Redan efter bara någon vecka eller två så tror jag USA och hela västvärlden blev övertygade om att Ukraina kommer inte bete sig som idioterna i mellanöstern eller afganistan.
Senast redigerad av idontknowmyself 2022-08-19 kl. 07:32.
Citera
2022-08-19, 07:30
Medlem
foliekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Där har det inte bombats. Enligt oberoende källor sköt ryssarna ner en drönare bara.
Och detta fick en hel flygbas att explodera? Ha ha hur kan man vara så blåst att man tror på nåt sånt?

Det skulle ju i så fall tyda på att deras luftvärn lyckades flyga rakt tillbaka till egen flygbas och där lyckas få alla missiler och bomber att explodera 😂😂😂
Citera
2022-08-19, 07:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av foliekiller
Var inte du en av dom som trodde på hans fantasier om ett biostridsmedel som bara dödade ryssar?
Nej, jag har aldrig trott på något sådant.

Eller rättare sagt, det ämnet har aldrig intresserat mig.
Citera
2022-08-19, 07:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Nja, även i USA tvivlar man med rätta på sin underrättelsetjänst. Så det var inte det att man var jätteövertygade själva. Men Bidén gick ju ut flera ggr och sa att Ryssland planerar detta och detta samt att en attack är nära förestående.

Men de flesta i världen tyckte det var en så totalt absurd händelse att man inte riktigt ville tro det, men man kan ju iallafall se att det gjordes förberedelser i sådan grad att Ryssland egentligen inte hade en chans att lyckas.

Jag tror även att USA flera ggr blivit brända av hur folk beter sig i mellanöstern och Afganistan. Trots all militär och ekonomiskt hjälp så går det åt helt fel håll.

Däremot när de såg ukrainarnas beslutsamhet och mod, då var det inte längre någon tvekan. Redan efter bara någon vecka eller två så tror jag USA och hela västvärlden blev övertygade om att Ukraina kommer inte bete sig som idioterna i mellanöstern eller afganistan.
Jepp, Biden gick ut flera gånger och sa det. Ända från hösten 2021 och ja det var väl uppenbart att något skulle hända så han fick alldeles rätt till slut.

Men skiter björnen i skogen?
Citera
2022-08-19, 07:39
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Jag tror jag har sagt det otaliga gånger i tråden. Ryssland går mot en avgörande militär seger. Vad som händer sedan står skrivet i stjärnorna. Säkert är att ingen kommer att stå som vinnare inte ens Ryssland men definitivt inte vi i EU. Möjligtvis Kina och MIC i USA samt olje- och gasindustrin där.

Nöjd?

Vad gäller tidsperspektivet så tror jag att något avgörande kommer att inträffa nu i månadsskiftet.

Jag lägger till idag mina funderingar kring gårdagens möte mellan Erdogan, António Guterres och Zelensky. Jag är övertygad om att med dessa två dignitärer var mötet av stor vikt. Man säger att det bl.a. skulle handla om kärnkraftverket och spannmålsexporten. Jag tror att det är bredare än så och min gissning är att vi just sett fortsättningen på inledande fredsförhandlingar som en del av avtalet som slöts tidigare angående ukrainsk export i Turkiet.

Så "freden" kan komma att anlända tidigare än vad alla tror. Ett annat tecken är att stöd från övriga NATO-länder i EU i princip har sinat den sista tiden:

Nja, ”en avgörande militär seger” är väl så vagt det kan bli? Vad är det, erövring av Kramatorsk? Att man håller N Kherson oblast mot ukrainska attacker?

Men av resten av ditt inlägg att döma verkar att du menar att status quo är en sådan seger för Ryssland. Då får du nog inse att åtskilliga skulle se detta som närmast oavgjort med tanke på Rysslands utgångspositioner i Ukraina, dess militära överlägsenhet på pappret och hur kriget inleddes.
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-08-19 kl. 08:09.
Citera
2022-08-19, 07:40
Avstängd
Duvlorts avatar
Citat:
Det har aldrig funnits några sådana planer. Dessutom om USA hade haft korrekt intel hade man gjort allt för att förhindra detta.

Hur skulle Ukraina eller USA för den delen kunnat förhindra invasionen?
Biden trodde nog att avslöjandet av Rysslands mobilisering var skäl nog för Putin att avbryta.
Citera
2022-08-19, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Scrolla genom mina svar så ser du svar på det, från igår med Siamgnome t ex. Korta svaret är att jag inte stöder "Kreml" och Rysslands invasion, speciellt 2022, är inte befogad/har inte mandat. Du påstår bara att jag har noll koll men kan inte själv komma med en källa på ditt påstående om att det var oklart om presidenten eller parlamentet hade makten att ta Ukraina till EU. Kom nu åtminstone med en källa annars är du pinsam. Annars gör du bara själv det du anklagar andra för.

Det är bara du som gör det till en övergripande fråga. Om Ryssland hade mandat är bara en av många frågor. Speciellt när det är rörigt. Du sitter inte och gnäller över USA i Kosovo. Varför? För att "vem som började" är bara en av många frågor även där.

Jag har läst igenom dina inlägg, och i allt vad du skriver vill du lägga över ansvaret för invasionen på Ukraina/EU/USA, har inte sett ett enda inlägg där du inte på något sätt försöker försvara Ryssland.
Eller förstår du inte vad du skriver.
Jag hanterar inte dessa frågor med några snabba googlingar för de getr inga korrekta svar, du kan nog hitta svar som stödjer din tes också.
Men läser d på om krisen och då menar jag från starten 1991 så kommer du att inse att det fanns ett flertal frågetecken gällande beslutstordningen och mandated mellan Parlamentet i Ukriana(Finns nog forfarande om man går igenom allt)framför allt efter ett par lagar som klubbades som i efterhand ansågs bryta mot grundlagen.
Men forsätt du sprida Kreml propagandan för att försöka försvara Rysslands invasion.
Citera
2022-08-19, 07:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Nja, ”en avgörande militär seger” är väl så vagt det kan bli? Vad är det, erövring av Kramatorsk? Att man håller N Kherson oblast mot ukrainska attacker?

Men av resten av ditt inlägg att döma verkar att du menar att status quo är en sådan seger för Ryssland. Då får du nog inse att åtskilliga skulle se detta som närmast oavgjort med tanke på Rysslands utgångspositioner i Ukraina, dess militära överlägsenhet på pappret och hur kriget inleddes.
Målen är ganska klart uttalade från Kremls sida.

Säkra utbrytarrepublikerna, avnassifiering och demilitarisering av Ukraina.

De bredare målen fick vi skriftligt i två dokument i dec 2021.
Citera
2022-08-19, 07:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Hur skulle Ukraina eller USA för den delen kunnat förhindra invasionen?
Biden trodde nog att avslöjandet av Rysslands mobilisering var skäl nog för Putin att avbryta.
Jo, jag förstår att du i din begränsade värld tror att kriget började i februari2022 med att Putin oprovocerat anföll det oskyldiga västliberala Ukraina.
Citera
2022-08-19, 07:47
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Alla snackar att jag ska ge någon exakt SITREP på ryssarnas insatser. Jag vill säga att jag inte är någon kartnörd eller MÖP som håller stenkoll på händelserna på slagfältet. Det finns flera duktigare på det på båda sidor därute.
Ja, de flesta nog att du skall backa upp påståenden som att ”det enda du behöver veta är att Ryssland kommer att segra”.

Det vore spännande att veta hur du når sådan kunskap utan ”stenkoll på händelserna på slagfältet” eftersom det är där kriget vinns eller förloras. De flesta skulle säga att de inte vet hur det kommer att gå, just för att vi inte vet hur mycket trupp man har och vad förlusterna är, men ditt förtroende för Ryssland är uppenbart på en helt egen nivå.
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-08-19 kl. 08:12.
Citera
2022-08-19, 07:51
Medlem
Judgments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Men du tycker att Ukraina borde låta dvärgarmèn ta över halva landet?
Ukraina kan ju knappast bara ge sig sådär. Om en kukaugare attackerar min familj, försvarar jag mig till angriparna eller jag är döda. Finns inget annat sätt att lösa det på..

Att du skulle sälja ut din familj för att rädda ditt eget skin är en sak, men det finns faktiskt folk med ryggrad fortfarande
De som bor i Donbas vill inte längre vara en del av Ukraina, det är inte Putin som bestämt det, utan de som konstant blivit förnedrade av sina egna (Ukraina) i form av bombningar och mördande. Innan ukrainska blev det enda officiella språket, var även ryska ett accepterat språk i Ukraina. Helt plötsligt togs det bort och de tvingas lära sig ukrainska. När de som pratar ryska tycker det är fel och protesterar så förtjänar de att dö enligt dig?

Du förstår väl att Ukraina dessutom är ett korrupt pissland? Nej, det betyder inte att jag tycker invasionen är något bra, men det kanske är nödvändigt ont när resten av världen vänt ryggen åt de drabbade? Eller skulle de fortsätta bli bombade tills de rysktalande ukrainarna var utrotade, det är ok?

Varför åker du inte ned dit och frågar de som bor där istället för att lita på svensk media?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in