Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Du har fått frågan flera gånger men duckar varje gång: hur ser denna ”seger” ut enligt dig?
Du har surrat dig vid myten att anfallet mot Kiev var en listig fint, så då utgår jag från att erövring av hela eller större delen av Ukraina inte ingår i ”segern”, eller? Hur är det med regeringen i Kiev, sitter den kvar efter ”segern” eller ingår det i fredavtalet att Kiev ”denazifieras” genom att den folkvalde judiske presidenten ersätts med någon annan?
Frågor, frågor, men jag misstänker att du kommer att avstå att ge något konkret exempel på vad en ”rysk seger” innebär, eftersom du då kan hävda att Ryssland vann oavsett utgången. Praktiskt, iofs, men om du talar om ”chockvågor” så tror jag inte att Krim + Donbas levererar.
Jag tror jag har sagt det otaliga gånger i tråden. Ryssland går mot en avgörande militär seger. Vad som händer sedan står skrivet i stjärnorna. Säkert är att ingen kommer att stå som vinnare inte ens Ryssland men definitivt inte vi i EU. Möjligtvis Kina och MIC i USA samt olje- och gasindustrin där.
Nöjd?
Vad gäller tidsperspektivet så tror jag att något avgörande kommer att inträffa nu i månadsskiftet.
Jag lägger till idag mina funderingar kring gårdagens möte mellan Erdogan, António Guterres och Zelensky. Jag är övertygad om att med dessa två dignitärer var mötet av stor vikt. Man säger att det bl.a. skulle handla om kärnkraftverket och spannmålsexporten. Jag tror att det är bredare än så och min gissning är att vi just sett fortsättningen på inledande fredsförhandlingar som en del av avtalet som slöts tidigare angående ukrainsk export i Turkiet.
Så "freden" kan komma att anlända tidigare än vad alla tror. Ett annat tecken är att stöd från övriga NATO-länder i EU i princip har sinat den sista tiden:
Update August 18, 2022: data since January 24 and through August 3
The flow of new international support for Ukraine has dried up in July. No large EU country like Germany, France or Italy, has made significant new pledges. However, the gap between committed and disbursed aid has narrowed.
The newest update of the Ukraine Support Tracker (July 2 to August 3) shows that, in July, Ukraine received only around 1,5 billion euros in new pledges of support. In total, the tracker now records commitments of 84.2 billion euros.
“In July, donor countries initiated almost no new aid, but they did deliver some of the already committed support such as weapon systems," says Christoph Trebesch, head of the team that compiles the Ukraine Support Tracker. Germany, for example, has not announced any further military support, although it did send considerably military aid committed earlier.
https://www.ifw-kiel.de/topics/war-against-ukraine/ukraine-support-tracker/?cookieLevel=not-set