2022-08-18, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Hur många tillfällen nämner du? Bara svepande påståenden. Försök sätta dig in i hennes karriär, hennes meriter som junior etc. Att hon inte nådde längre som senior hade knappast med hennes mentala styrka att göra. Hon hoppade inte bättre i andra sammanhang än vad hon gjorde på mästerskapen. Hennes kapacitet var helt enkelt inte högre. Men för min del är diskussionen avslutad.
.

Och jag är av åsikten att med ett starkare psyke så hade hon haft en mer framgångsrik karriär så vi får agree to disagree helt enkelt
Citera
2022-08-18, 23:48
Moderator
Dr Kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BillClintonsCigarr
Och jag är av åsikten att med ett starkare psyke så hade hon haft en mer framgångsrik karriär så vi får agree to disagree helt enkelt
Hennes psyke låg definitivt i vägen för att fullt ut få utdelning för den talang hon hade under sin karriär ja. Det visades inte minst av hur hon ofta lät i intervjuer samt av hur ofta hon kom på kant med och bytte tränare. Visst hade hon en del bra resultat med det kunde ha blivit så mycket mer om hon hade haft ett psyke i stil med sådana som Foppa och Anja Pärson.
Citera
2022-08-18, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Väldigt gnällande i tråden på Khaddis tränare. Att hon är kunnig är självklart. Utan en bra tränare når man definitivt inte världstoppen i en sån konkurrensutsatt gren som längdhopp. Att tränaren inte ser ut att själv klara ett hopp från plankan till gropen har inte ett skvatt med hennes tränarkunskap att göra.

Khaddi har hoppat bra. Final och bland de åtta bästa i VM och EM. Det är stort.

Säkert kunnig, ja. Men känns som att Khaddi skulle må bra av nån som är mer grounded och kan stötta henne mentalt. Tränaren verkar ju vara "all over the place". Typ som en gammal farmor.
Citera
2022-08-18, 23:52
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:

Det påståendet kan väl appliceras på de flesta elitidrottare?
Citera
2022-08-18, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr King
Hennes psyke låg definitivt i vägen för att fullt ut få utdelning för den talang hon hade under sin karriär ja. Det visades inte minst av hur hon ofta lät i intervjuer samt av hur ofta hon kom på kant med och bytte tränare. Visst hade hon en del bra resultat med det kunde ha blivit så mycket mer om hon hade haft ett psyke i stil med sådana som Foppa och Anja Pärson.

Exakt min poäng. Nämnde även intervjuerna i ett tidigare inlägg och bra poäng om tränarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Det påståendet kan väl appliceras på de flesta elitidrottare?

Nej. Vissa har bara en viss kapacitet och de maxar den och de kanske blir 5a som bäst. Jag känner att Angelica inte maxade sin kapacitet, och det var pga det svaga/bristande psyket.

Grädden på moset är att hon slutade som 28 åring och det är inte att hon var nämnvärt drabbad av skador under karriären. Hon gav upp helt enkelt. Jag skulle aldrig klandra henne för det men det visar på svagt psyke.
Senast redigerad av BillClintonsCigarr 2022-08-19 kl. 00:02.
Citera
2022-08-19, 00:03
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Håller verkligen med om Tamberi det är något jävligt med honom. Tror du är något på spåret med sojapojksauran det märktes om inte på OS förra året när man verkligen märkte hur han va den som sket på sig och ville dela guldet med Barshim och började grina som en liten sojapojke. Du slog fan huvudet på spiken där
Sojapojke?
Finns ju en anledning till att han är där och tävlar, och inte du …
Citera
2022-08-19, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Sojapojke?
Finns ju en anledning till att han är där och tävlar, och inte du …

Säger du att sojapojkar inte skulle kunna vara framgångsrika idrottare? Vilka fördomar
Citera
2022-08-19, 00:06
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Nej. Vissa har bara en viss kapacitet och de maxar den och de kanske blir 5a som bäst. Jag känner att Angelica inte maxade sin kapacitet, och det var pga det svaga/bristande psyket.

Grädden på moset är att hon slutade som 28 åring och det är inte att hon var nämnvärt drabbad av skador under karriären. Hon gav upp helt enkelt. Jag skulle aldrig klandra henne för det men det visar på svagt psyke.

Ja, det ligger kanske något i det? Björn Borg lade ju racketen på hyllan redan vid 26 års ålder och han hade ju ett erkänt svagt psyke.
Citera
2022-08-19, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Ja, det ligger kanske något i det? Björn Borg lade ju racketen på hyllan redan vid 26 års ålder och han hade ju ett erkänt svagt psyke.

Björn hade vunnit allt flera gånger om, det hade inte Angelica. Vissa har svårt att motivera sig till alla timmar i träning och alla uppoffringar när de nått så långt man kan nå helt enkelt.

Jag tror Björns psyke hade svårt för allt runtomkring, kändisskapet och liknande. På planen hade han ju järnpsyke!
Citera
2022-08-19, 00:30
Moderator
Hjv9s avatar
Var ju inget fel på Angelicas tävlingspsyke. Däremot hade hon uppenbarligen inte potentialen att utveckla sin grundtalang, om det nu berodde på mentala bitar eller annat vet jag ej. Knappast mentalt svag, men möjligen mentalt labil.

För övrigt slog ju både Khaddi och Angelica igenom sommaren 2010 med internationella mästerskapsguld som juniorer. Något ingen av dom lyckats återupprepa på seniornivå.
Citera
2022-08-19, 01:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBergman
Tack gode gud att den där äckliga gångaren missade medalj den här gången.

Han har en till chans dock på lördag.
Citera
2022-08-19, 01:48
Medlem
Om man ska klanka ner på våra idrottare (då detta verkar trenda i tråden) så väljer jag att rikta kritik mot Lovisa Lindh.

Uppenbarligen är hon ur form och har varit det i flera år nu. Att hon dessutom gnäller och framför ursäkt efter ursäkt gör inte saken bättre. Det är jobbigt att lyssna på.

Det fanns en tid när man raljerade lite över våra svenska friidrottare, att de var på mästerskap mer som turister än tävlande. Lindh är en typisk sådan turist i mitt tycke.

Med Kramer i färskt minne tror jag att vissa idrottare (de flesta) har ett fönster på säg, 3-5 år, då de är i peak peak form. De är då de måste prestera för att få ut max av sin potential. Klart man kan ju också byta gren som Almgren och på så sätt förlänga fönstret.

Kort sagt, Lindh är inte bättre än såhär och det blir naivt att tro nåt annat. Den turbon Jeng snackar om föll bort för flera år sen. Även Kramer ser seg ut. Om han har tur kan han komma till final men då ska han ha en oerhörd tur.

TL:TR kramers o Lindhs bäst före datum har passerat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in