2022-08-18, 17:01
Medlem
Ordkløveri på høyt nivå. Svarer på alle spørsmål uten å svare.
Dette kan fort, sakte men sikkert gli over i en av mange saker med laaangt mindre fokus og personal.
Så et tips til de som kan og vet det meste her i tråden. At politiet ikke kommer noen vei med ditt og datt er IKKE det samme som at det er sjekket ut.
Citera
2022-08-18, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OleStoltenberg
Ida Melbo Øystese:

AEH ble «bortført og sannsynligvis drept»
TH og RU «er uskyldig inntil det motsatte er bevist»

https://tv.vg.no/video/243363/politiet-i-nytt-intervju-tror-vi-skal-oppklare-saken?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_ro w3_pos1&utm_medium=df-86-oe6eed9d

Du må forsøke å lese hele intervjuet, og ikke kun bruke små avsnitt som grunnlag for dine fantasier. Det hun sier er at AEH ble drept hjemme og bortført, eventuelt i omvendt rekkefølge. Hun sier også at siktelsen mot TH opprettholdes, og at de regner med å løse saken. At TH er uskyldig inntil det motsatte er bevist er jo en selvfølgelighet, hun kan jo ikke si noe annet. Det intervjuet var positivt sett fra min side, og jeg har fortsatt stor tro på at saken blir oppklart✌️
Citera
2022-08-18, 17:13
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coysman
Dette kan fort, sakte men sikkert gli over i en av mange saker med laaangt mindre fokus og personal.
Så et tips til de som kan og vet det meste her i tråden. At politiet ikke kommer noen vei med ditt og datt er IKKE det samme som at det er sjekket ut.

Hva skal hun si da? At gjerningspersonene blir pågrepet om to uker?
Politiet kan selvsagt ikke gi detaljer eller opplysninger som en gang
hinter om hvor langt unna de er en løsning. Det er jo helt åpenbart.
De skyldige i saken går jo rundt i frihet enn så lenge, og følger selvsagt
godt med i media og hva som skrives der. Jeg tror ingen av dem
kommer til å gå frivillig inn i politibilen når den en gang kommer
for å hente dem.
Citera
2022-08-18, 17:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Troverdig
Du må forsøke å lese hele intervjuet, og ikke kun bruke små avsnitt som grunnlag for dine fantasier. Det hun sier er at AEH ble drept hjemme og bortført, eventuelt i omvendt rekkefølge. Hun sier også at siktelsen mot TH opprettholdes, og at de regner med å løse saken. At TH er uskyldig inntil det motsatte er bevist er jo en selvfølgelighet, hun kan jo ikke si noe annet. Det intervjuet var positivt sett fra min side, og jeg har fortsatt stor tro på at saken blir oppklart✌️
Ikke glem at siktelsene må stå ved lag, når skyld og uskyld etterforskes. Sånn sett skjønner man at løsningen kan bli noe helt annet, enn det man trodde, for politiet sier også, at de mangler en viktig brikke før en tiltalebeslutning kan tas. Det understrekes at man er uskyldig til det motsatte er bevist, og at politiet er fast bestemt på at saken skal bli løst. Politiet er preget av pitbull-syndromet, og det er bra.

Politiet har inntil videre ikke sagt noe annet enn, at de fortsatt etterforsker både TH-skyldig-hypotesen/drap fingert som kidnapping og kidnappingshypotesen. Legg merke til det siste ✌️ for så lenge det fortsatt etterforskes mer enn én hypotese, er ingen hypoteser sterke. Her er det bare til å bite tennene sammen.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/g6Vroq/politimesteren-om-loerenskog-saken-dette-er-ikke-en-nedtrapping

Vi kommer til å finne ut hva som skjedde med Anne-Elisabeth Hagen. Og noen vet, det kan være at svarene er i det materialet vi allerede har, men tidspunktet for når dette kan skje er vanskelig å si noe om. Vi er forberedt på stå i denne saken i lang tid. Vi håper på at den puslespillbrikken vi mangler, plutselig er der, sier politimesteren.*

(...)

– Har dere noe spesielt dere vil si til de etterlatte til Anne- Elisabeth Hagen?

– De skal være trygge på at vi fortsatt gjør alt vi kan for å finne ut hva som har skjedd med henne og gi de svarene som nå står ubesvart. Jeg kan bare ane konturen av smerten for dem å ikke vite hva som har skjedd med deres kjære, sier politimester Ida Melbo Øystese.
Senast redigerad av Havhest 2022-08-18 kl. 17:56.
Citera
2022-08-18, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OleStoltenberg
Ida Melbo Øystese:

AEH ble «bortført og sannsynligvis drept»
TH og RU «er uskyldig inntil det motsatte er bevist»

https://tv.vg.no/video/243363/politiet-i-nytt-intervju-tror-vi-skal-oppklare-saken?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_ro w3_pos1&utm_medium=df-86-oe6eed9d

Skriver man noe slikt i denne tråden, blir det ramaskrik.
Citera
2022-08-18, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amado88
Hvilken løgn er avslørt i avhør av TH?

Et motiv er et tema i en etterforskning, men ikke en type fakta som kan "bekreftes" slik du fremstiller det. Man lager hypoteser om motiver, og sannsynliggjør de. Man kan si at mange kan ha motiv om mye hvis man har god fantasi, og leser bevis slik fanden leser bibelen. Hypoteser om motiv kan være viktig i etterforskningen, men det er ikke et bevis i seg selv.

Å nekte å stille i avhør har TH jo all rett til - det forstår jeg ekstremt godt at han gjør siden han anser seg selv som uskyldig. Han har snakket mer enn nok med politiet fra før, men så er det ham de er ute etter. Han er allikevel uskyldig inntil det motsatte bevises.

Så: enig i at vi må komme ut av folkeeventyrenes verden, men samtidig blir det litt Asbjørnsen og Moe fra deg også. Det forbauser meg dog ikke om du har rett i at politiets mål fortsatt kan være tiltale og rettssak. Men ikke snarest mulig - var man nær tiltale ville ikke etterforskningsledelsen sluttet/blitt byttet ut.

Politiet har konfrontert TH med mange løgner, det var hovedgrunnen til at han valgte å nekte videre avhør. En av løgnene er blant annet sannheten om forholdet mellom han og kona, skilsmisseplanene etc.

Hvis jeg hadde vært i hans situasjon, og vært uskyldig, så hadde jeg selvsagt samarbeidet med politiet, uansett om de mente jeg var skyldig i drapet på min kone. Alt annet er meningsløst, og vil jo nødvendigvis øke mistanken ytterligere.

Den nye etterforskningsledelsen uttalte senest til VG i dag at de ønsket tiltale og rettssak snarest mulig, men at det også kunne ta lang tid. Dette berodde på når den manglende brikken falt på plass.

Mitt inntrykk av intervjuet var at etterforskningen fortetter som før, nødvendige ressurser for å ivareta etterforskningen er fortsatt inntakt, TH og RU er fortsatt de eneste som er siktet, og hovedmålet er fortsatt tiltale og rettssak mot de allerede siktede.

Så da er det bare å vente og se🧐
Citera
2022-08-18, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coysman

Følgende ble påpekt i intervjuet: «Politimester Ida Melbo Øystese avviser at de interne rokeringene i Lørenskog-saken i realiteten er en nedtrapping av forsvinningsgåten. Hun er trygg på at politiet til sist vil oppklare saken»
Høres jo lovende ut dette spør du meg✌️😎
Citera
2022-08-18, 18:21
Medlem
Citat:
Politiet har konfrontert TH med mange løgner, det var hovedgrunnen til at han valgte å nekte videre avhør. En av løgnene er blant annet sannheten om forholdet mellom han og kona, skilsmisseplanene etc.

Hvis jeg hadde vært i hans situasjon, og vært uskyldig, så hadde jeg selvsagt samarbeidet med politiet, uansett om de mente jeg var skyldig i drapet på min kone. Alt annet er meningsløst, og vil jo nødvendigvis øke mistanken ytterligere.

Den nye etterforskningsledelsen uttalte senest til VG i dag at de ønsket tiltale og rettssak snarest mulig, men at det også kunne ta lang tid. Dette berodde på når den manglende brikken falt på plass.

Mitt inntrykk av intervjuet var at etterforskningen fortetter som før, nødvendige ressurser for å ivareta etterforskningen er fortsatt inntakt, TH og RU er fortsatt de eneste som er siktet, og hovedmålet er fortsatt tiltale og rettssak mot de allerede siktede.

Så da er det bare å vente og se🧐

Du skal ikke se bort fra at TH vil samarbeide med politiet nå, hvis de greier å overbevise ham om at alle tunnelarbeiderne er ute av saken.
Citera
2022-08-18, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandemose
Du skal ikke se bort fra at TH vil samarbeide med politiet nå, hvis de greier å overbevise ham om at alle tunnelarbeiderne er ute av saken.

Det tviler jeg sterkt på, da ingenting tyder på at politiet og etterforskerene så langt har endret fokus i saken🧐
Citera
2022-08-18, 18:43
Medlem
Niffys avatar
Det at dette nå behandles som en "vanlig" drapssak er vel ikke videre positivt for TH, den enorme ressursbruken som saken foreløpig har krevd er jo på grunn av villedningen både i form av krypto og historien om potensielle "ukjente utenlandske aktører" som kunne finne på ta flere andre mål i Norge også.

Nå som saken sidestilles med andre alvorlige drapssaker i Norge betyr vel det bare at det ikke lenges finnes grunnlag for å etterforske dette som hverken utenlandsk terror eller som et utspekulert kryptoplott.

Så man kan vel si at kidnappingshistorien er undersøkt, og lagt død.
Citera
2022-08-18, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Politiet må følge de sporene som finnes på åstedet.

Hvis ikke GM selv hadde bodd på åstedet, så ville det heller ikke ha vært noen "rimelig tvil" rundt bevisene som knytter TH til ugjerningen.

Så vidt jeg vet er det ingenting som tyder på at det har dukket opp "nye" og eller "andre" spor i det materialet som åstedsgranskerne opprinnelig sikret fra åstedet.

At "saken synes syltynn" som du kaller det, mener jeg rett og slett er faktisk feil. Det er vurderingen av bevisene som skaper problemer.

Ja, politiet må etterforske alle tenkelige muligheter. De må også ha frihet til å vurdere, for de sitter både med langt mer informasjon og en bedre oversikt totalt. Men det er jo noen prioriteringer som etterhvert ser litt merkelige ut (uten å ta det mer her nå).

Faktum er i hvert fall at vi står utenfor etterforskningen og vurderer, så vil tiden vise til slutt hva politiet sitter med og hva de gjør.
Citera
2022-08-18, 19:07
Medlem
Citat:

Intervjuet det lenkes til kan ikke leses, det er video. Der sies det absolutt null og niks om at AEH ble drept hjemme og bortført. "Finne ut hva som skjedde med AEH" er ordlyden. Dette er en useriøs og tendensiøs fremstilling av intervjuet.

Intervjuet var profesjonelt, men ga egentlig svært lite. Det virker som folk leser det de vil inn i noe som på mange måter bare var veldig overordnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in