Citat:
Ursprungligen postat av
amado88
Hvilken løgn er avslørt i avhør av TH?
Et motiv er et tema i en etterforskning, men ikke en type fakta som kan "bekreftes" slik du fremstiller det. Man lager hypoteser om motiver, og sannsynliggjør de. Man kan si at mange kan ha motiv om mye hvis man har god fantasi, og leser bevis slik fanden leser bibelen. Hypoteser om motiv kan være viktig i etterforskningen, men det er ikke et bevis i seg selv.
Å nekte å stille i avhør har TH jo all rett til - det forstår jeg ekstremt godt at han gjør siden han anser seg selv som uskyldig. Han har snakket mer enn nok med politiet fra før, men så er det ham de er ute etter. Han er allikevel uskyldig inntil det motsatte bevises.
Så: enig i at vi må komme ut av folkeeventyrenes verden, men samtidig blir det litt Asbjørnsen og Moe fra deg også. Det forbauser meg dog ikke om du har rett i at politiets mål fortsatt kan være tiltale og rettssak. Men ikke snarest mulig - var man nær tiltale ville ikke etterforskningsledelsen sluttet/blitt byttet ut.
Politiet har konfrontert TH med mange løgner, det var hovedgrunnen til at han valgte å nekte videre avhør. En av løgnene er blant annet sannheten om forholdet mellom han og kona, skilsmisseplanene etc.
Hvis jeg hadde vært i hans situasjon, og vært uskyldig, så hadde jeg selvsagt samarbeidet med politiet, uansett om de mente jeg var skyldig i drapet på min kone. Alt annet er meningsløst, og vil jo nødvendigvis øke mistanken ytterligere.
Den nye etterforskningsledelsen uttalte senest til VG i dag at de ønsket tiltale og rettssak snarest mulig, men at det også kunne ta lang tid. Dette berodde på når den manglende brikken falt på plass.
Mitt inntrykk av intervjuet var at etterforskningen fortetter som før, nødvendige ressurser for å ivareta etterforskningen er fortsatt inntakt, TH og RU er fortsatt de eneste som er siktet, og hovedmålet er fortsatt tiltale og rettssak mot de allerede siktede.
Så da er det bare å vente og se🧐