Citat:
Ursprungligen postat av
Judgment
Ditt inlägg verkade oseriöst.
1. Ja.
2. Ja.
Jag har inget svar på hur man kan avsluta kriget på bästa sätt, men jag vet att Ryssland aldrig bara kommer dra sig ur landet för att vi på Flashback önskar det. Så att fortsätta säga att det är enda sättet är bara löjligt och orealistiskt.
Varför är det orealistiskt? Både Ryssland och USA lämnade Afghanistan efter 10 resp. 20 år, och deras motståndare hade knappt stöd av någon. Likaså lämnade USA Sydvietnam efter ca 10 år trots massivt ekonomiskt och militärt övertag. Krig innefattar många moment, och en av dem är vilja. Ukraina har uppenbart åtskilligt av den varan, och de slåss för nationens överlevnad.
I något läge blir Rysslands krig i Ukraina dyrare än vad de kan vinna. Vid den punktet, eller ett stycke senare, så kommer de att vilja avsluta det. Om jag skall försöka mig på en gissning så blir det tidigast till våren och då kan man t.ex. tänka sig:
- Ukraina behåller formellt Krim men Ryssland hyr hela halvön på 100 år (cf. Hong Kong).
- Donbass blir en demilitariserad självstyrande del av Ukraina, med rätt att teckna egna avtal med Ryssland. I praktiken kan landsdelen då helt liera sig med Ryssland.
- Den riktigt knepiga biten blir krigsskadeståndet. En diplomatisk lösning skulle kunna vara att EU avcepterar fortsatt gasimport genom de befintliga ledningarna genom Ukraina (där gasen strömmar på idag!), men med en drakonisk avgift/skatt till Ukraina. Pss skulle Ryssland kunna betala för sig utan att Kreml förlorar ansiktet på hemmaplan.