2022-08-18, 16:41
Medlem
Judgments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
det har redan skett ett folkmord, har ju utalats såväl som beslutats från vissa länders håll.

att putin o9ch hans troll inte tycker att det är folkmord utan "denazifiering" förändrar ju inte verkligheten....
Nej. Du ljuger. Det har inte skett något folkmord.
Citera
2022-08-18, 16:41
Bannlyst
En anti-Putin-aktivists resa genom ett krigsdrabbat Ukraina. Ta er tid att se denna intervju. Den är verkligen bra:

I took a LIBERAL, ANTI WAR Protester to see the truth in Donbass, and THIS Happened!
This is my most powerful interview yet. I took Maria, a fierce liberal, anti-war protester to the FRONT LINES of the war in the Donbass to see things for herself, to speak to the people for herself. This woman, with balls of steel, even walked with me through the streets of Svyatogorsk, with Ukrainian snipers just 200 meters away, to speak to civilians trapped in their basements and bring them food. How much of what she believed was right? Or wrong? This is an interview you must see to believe.
https://youtu.be/0OysQ7yQl_o
Citera
2022-08-18, 16:44
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judgment
Ditt inlägg verkade oseriöst.

1. Ja.
2. Ja.

Jag har inget svar på hur man kan avsluta kriget på bästa sätt, men jag vet att Ryssland aldrig bara kommer dra sig ur landet för att vi på Flashback önskar det. Så att fortsätta säga att det är enda sättet är bara löjligt och orealistiskt.
Varför är det orealistiskt? Både Ryssland och USA lämnade Afghanistan efter 10 resp. 20 år, och deras motståndare hade knappt stöd av någon. Likaså lämnade USA Sydvietnam efter ca 10 år trots massivt ekonomiskt och militärt övertag. Krig innefattar många moment, och en av dem är vilja. Ukraina har uppenbart åtskilligt av den varan, och de slåss för nationens överlevnad.

I något läge blir Rysslands krig i Ukraina dyrare än vad de kan vinna. Vid den punktet, eller ett stycke senare, så kommer de att vilja avsluta det. Om jag skall försöka mig på en gissning så blir det tidigast till våren och då kan man t.ex. tänka sig:
- Ukraina behåller formellt Krim men Ryssland hyr hela halvön på 100 år (cf. Hong Kong).
- Donbass blir en demilitariserad självstyrande del av Ukraina, med rätt att teckna egna avtal med Ryssland. I praktiken kan landsdelen då helt liera sig med Ryssland.
- Den riktigt knepiga biten blir krigsskadeståndet. En diplomatisk lösning skulle kunna vara att EU avcepterar fortsatt gasimport genom de befintliga ledningarna genom Ukraina (där gasen strömmar på idag!), men med en drakonisk avgift/skatt till Ukraina. Pss skulle Ryssland kunna betala för sig utan att Kreml förlorar ansiktet på hemmaplan.
Citera
2022-08-18, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Jag tror att en rysk seger kommer att sända chockvågor genom det politiska livet i Europa.

De chockvågor er allerede sendt, og har forårsaget sammenhold og de nødvendige tiltag for at stoppe Rusland - som sagt en eller anden Russisk "sejr" bliver en phyrrhussejr - tro det eller lad være.
Citera
2022-08-18, 16:48
Medlem
Glenn-Matthewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Enligt twittertranslate så borde Ryssland invadera baltstaterna och om väst protesterar så ska ryssarna använda kärnvapen.
Hur motiverar de denna ytterligare invasion?
Citera
2022-08-18, 16:48
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Nu dör det inte lika många på den ryska sidan mer än i huvudena på folket i ISW och UK MoD.

Varken du eller jag vet hur många som dör eller har dör på endera sidan. Skillnaden är att du påstår dig veta. Och det vi definitivt vet är att Ukrainas förluster är minst en 10-potens från att påverka deras fömåga att fortsätta kriget. En belysande parallell är britternas förluster på en dag vid Somme (ca 20 000 döda) vilket kan visa sig överstiga Ukrainas förluster hittills. Storbrittanien krigade på i 2 år till.

Mer intressant är att du helt ignorerar det faktum att din inställning till Ryssland, försvar av nationen och uppoffringar gör dig till en paria som de flesta andra svenskar inte skulle vilka ta i med tång. Känns det… ingenting alls?
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-08-18 kl. 16:53.
Citera
2022-08-18, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Judgment
Nej. Du ljuger. Det har inte skett något folkmord.

Nejnej, du ljuger. eller på trollspråk, du har inte förståt vad "denasifiering" är för något....

https://www.reuters.com/world/canada-lawmakers-vote-unanimously-label-russias-acts-ukraine-genocide-2022-04-27

April 27 (Reuters) - Canadian lawmakers voted unanimously on Wednesday to call Russia's attacks in Ukraine a "genocide", with members of parliament saying there was "ample evidence of systemic and massive war crimes against humanity" being committed by Moscow.

The Canadian House of Commons' motion said war crimes by Russia include mass atrocities, systematic instances of willful killing of Ukrainian civilians, the desecration of corpses, forcible transfer of Ukrainian children, torture, physical harm, mental harm, and rape.
Citera
2022-08-18, 16:52
Medlem
Citat:
Jag tror att en rysk seger kommer att sända chockvågor genom det politiska livet i Europa.

Det har det redan gjort, det är därför ryssland är satt i kollaps.
Citera
2022-08-18, 16:56
Medlem
Citat:
Ryssland kommer att segra. Det är det enda du behöver bry dig om.

Svårt att veta om man inte vet vad seger är för något. Då gissar jag att du inte vet själv då du inte kan tala om det.

När ska det ske? Då har sagt hela tiden från feb?

Så om Ukraina tar Moskva om ett år så kommer du hävda rysk seger?
Citera
2022-08-18, 16:57
Medlem
Citat:

Vilken seger??
Citera
2022-08-18, 16:58
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:

Förstår du inte att du blir matad av propaganda varje dag? Har du inget att tänka med? Men det är ju klart, tror man att ryssarna bombar ett kärnkraftverk som dessutom är vitala för de områden man har tagit kontroll över samtidigt som man har egen personal där då förstår jag att man sväljer allt annat.
Om man hittar på vad motståndaren skrivit så blir debatten meningslös. När har jag påstått att ”Ryssland bombar kärnkraftverket”?

Förmodligen blandar du ihop det med ditt eget påstående om att ”Ukraina har redan bombat kärnkraftverket” som du sedan backade ifrån.
(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-08-18 kl. 17:01.
Citera
2022-08-18, 16:58
Medlem
Citat:
Jag spekulerar inte. Det finns ganska gott om information därute från båda sidor som förklarar styrkeförhållandena. Och lite allmänbildning måste man väl ha så att man förstår storleken på Ryssland.

Det var kört från första stund för Ukraina. Enda chansen hade varit om NATO lagt sig i men det hade säkerligen slutat med en katastrof för hela mänskligheten.

Klart du spekulerar som alla andra Putler-luder.
Ryssland är ett efterblivet och kört land och alla civiliserade länder vet det nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in