Citat:
Ursprungligen postat av
Dameon
Det var lockdown i hela världen 2020, det är ett bevis på att covid 19 är jättefarligt, för annars skulle man inte infört lockdown i hela världen.
Nu är det inte lockdown, så enligt denna logik bör covid 19 inte vara jättefarligt längre, för annars skulle man väl ha lockdown?
Så hur är det? Är globala lockdowns bevis på att covid 19 är farligt eller inte? För om ja, då är bristen på lockdowns också bevis på att covid 19 inte längre är faligt, dvs ENLIGT DIN EGEN LOGIK så är covid 19 just nu inte särskilt farligt, eftersom vi just nu inte har lockdowns.
Haha, IMBILDEN du kan verkligen konsten att diskvalificera dina egna argument

Nej, det var inte lockdown i Sverige år 2020. Vi har aldrig haft lockdown. Bara rekommendationer om att inte samlas stora grupper, samt att jobbba hemma, rekommendation om munskydd på bussen osv. Givetvis har dessa rekommendationer, men även de länder som infört olika grader av lockdown haft det syftet att minska smittspridning, sjukdom och i värsta fall död.
Läget nu, hösten 2022 är något annorlunda jämfört med läget år 2020. Dels har väldigt många människor vaccinerat sig, vilket kan ge ett partiellt skydd. Dels har många människor varit smittade, vilket också kan ge ett partiellt skydd. Viruset har också muterat till något som ser ut att vara en mildare variant. Vården har även blivit bättre på att hantera covid19.
Vad är det för argument som jag diskvalificerar anser du?
Om staten/stater runt om i världen enbart hade som enda uppgift att förhindra smittspridning, skulle vi givetvis ha lockdown även nu. Helt klart är det ju så att andra intressen, såsom ekonomi, sysselsättning och pengar vägs in i vilka åtgärder som vidtas. Kanske sägs det inte rent ut, men det är ju fullständigt uppenbart att det är på det viset.
För övrigt finns det länder som fortfarande slår ned kraftfullt mot smittspridningen av Covid19. Såsom Kina och Nordkorea exempelvis. Och nej, jag tror inte det beror på att de är ondskefulla kommunister som älskar att plåga folk (som det brukar heta i vissa kretsar här på Flashback). Nej, jag tror det handlar om att det är tätbefolkade länder, med dåligt utbyggd sjukvård. De har ingen chans att hantera omfattande utbrott på något rimligt sätt och de vet om det. Dessutom är de långsiktiga konsekvenserna av smittspridningen till stora delar fortfarande okända. Det finns ändå rapporter om förändringar och skador på hjärta, kärl och lungor. Även risk för diabetes tycks öka. För varje gång man blir smittad ökar sannolikheten att infektionen tar illa. Det finns det forskning på.
Jag tror många stater har allt att vinna på att begränsa smittspridning och skjuta upp den så länge det bara går. Virus har ju den egenheten att mutera och ofta bli mildare. Det har hänt med många virus som mänskligheten drabbats av genom tiderna. Vi ser att det händer med covid19 och det är en process som lär fortsätta. Hade världen bara stoppat huvudet i sanden våren 2022. Inte infört restriktioner, begränsningar och lockdowns hade garanterat läget varit mycket värre. Många fler hade blivit svårt sjuka och ännu fler hade dött. På dig låter det som att länder som infört olika former av begränsningar och restriktioner har handlat felaktigt. Jag tycker snarare tvärtom. Många fler länder borde gjort mycket mycket mer, långt tidigare. Man kan ju för enkelhetens skull jämföra Norge, Sverige, Danmark och Finland. Tror utan omsvep man kan säga att Sverige haft de slappaste åtgärderna. Vi har också haft flest antal döda, även i relation till döda/capita. Sverige stängde inte ned skolorna, man var jättesega med att rekommendera munskydd inom såväl vård som kollektivtrafik. Smittan spreds fritt på många äldreboenden, när smittad personal gick runt och vårdade och behandlade likt dödsänglar. Det sköttes verkligen uselt i Sverige.