Citat:
Ursprungligen postat av
-Info-
Det är ganska enkelt. Man summerar Ukrainas och Rysslands landytor (17 100 000 km² + 603 700 km²) och sedan delar man summan av dessa landytor med 2, så att länderna får hälften var. Dvs:
Innan delning:
Yta - Ryssland: 17 100 000 km² (
källa)
Yta - Ukraina: 603 700 km² (
källa)
Efter delning:
Yta - Ryssland: 8 851 850 km²
Yta - Ukraina: 8 851 850 km²
Då har man mötts i mitten. Både Ryssland och Ukraina kommer ha en landyta på 8 851 850 km² var. Det är rättvist.
Eller: Låter det tokigt att Ryssland ska bli av med landyta? Ja. På samma sätt som att det låter tokigt att Ukraina ska bli av med landyta. Ryssland har ingen rätt till Ukrainas landyta. Inte ens en kvadratmeter.
Ett realistiskt förslag tack. Vet du vad realistiskt betyder? Både du och jag kan drömma om de absolut bästa scenariona, men det hjälper ingen i Ukraina.
Ryssland kommer inte dra sig ur Ukraina och de kommer nog inte ge bort delar av sitt land till Ukraina. Jag säger inte att jag vill att Ukraina ska erkänna sig besegrade, men jag tror att det är det klokaste och nödvändigaste draget om man vill bevara sitt folk.
Absolut kan man få tycka att kriget ska fortsätta, men glöm inte att oskyldiga ukrainare dör varje dag som går.