2022-08-18, 14:08
Medlem
Reimers avatar
Goda nyheter!

Citat:
Russian arms depot in Bilogirtsi, Kherson region was targeted earlier.

29 Russian soldiers confirmed dead

https://twitter.com/WarMonitor3/status/1560236436707737603
Citera
2022-08-18, 14:14
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judgment
”The ideas put forward by Sergeitsev are “phantom ideas”, Andrei Kolesnikov, a political analyst at Carnegie Moscow Center, told The Moscow Times. Consultants like him can be used to float strategies for the authorities but they “don’t have any serious influence on anything,” he added.”

Du tror att han ansvarar för militären? Ja, du är ju inte intelligent direkt. Att han vill det betyder ingenting. Så, nej.

Dmitrij Medvedev är vice ordförande i det ryska säkerhetsrådet, och fd president och fd premiärminister i Ryssland. Så det han säger har tyngd.

Men de där personernas uttalanden är bara ett urval av vad som har sagts. Liknande tankar har kommit ut då och då, i olika sammanhang. Få har nog kunnat undgå budskapet. Ibland har det varit i förtäckta ordalag. Ibland helt öppet.

Jag börjar alltmer misstänka att du är pro-ryss. Du spelar bara neutral.
Citera
2022-08-18, 14:16
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Västmupp är man när man likt många i denna tråd vill att kriget fortgår för att de ska kunna heja på en sida, på bekostnad av oskyldiga människors liv. Är det tydligt nog?
Ni är uppenbarligen mycket desperata när ni till och med vädjar och ber på era bara knän att Ukraina ska sluta försvara sig.

Kanske Ivan- mongol skulle låtit bli att försvara sig 1941, det hade varit bäst för hela världen?
Citera
2022-08-18, 14:16
Medlem
QuietExits avatar
Citat:
Man kan ju nästan konstatera att majoriteten i denna tråd vill att fler oskyldiga människor, främst ukrainare, fortsätter slaktas. Väldigt tragiskt.

Dom flesta här inne vill ryssarna drar sig tillbaka ur Ukraina. Det finns inget mitt i mellan. Förstår att du vill att Ryssland ska ta över Ukraina.
Citera
2022-08-18, 14:17
Medlem
Judgments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det är ganska enkelt. Man summerar Ukrainas och Rysslands landytor (17 100 000 km² + 603 700 km²) och sedan delar man summan av dessa landytor med 2, så att länderna får hälften var. Dvs:

Innan delning:
Yta - Ryssland: 17 100 000 km² (källa)
Yta - Ukraina: 603 700 km² (källa)

Efter delning:
Yta - Ryssland: 8 851 850 km²
Yta - Ukraina: 8 851 850 km²

Då har man mötts i mitten. Både Ryssland och Ukraina kommer ha en landyta på 8 851 850 km² var. Det är rättvist.

Eller: Låter det tokigt att Ryssland ska bli av med landyta? Ja. På samma sätt som att det låter tokigt att Ukraina ska bli av med landyta. Ryssland har ingen rätt till Ukrainas landyta. Inte ens en kvadratmeter.
Ett realistiskt förslag tack. Vet du vad realistiskt betyder? Både du och jag kan drömma om de absolut bästa scenariona, men det hjälper ingen i Ukraina.

Ryssland kommer inte dra sig ur Ukraina och de kommer nog inte ge bort delar av sitt land till Ukraina. Jag säger inte att jag vill att Ukraina ska erkänna sig besegrade, men jag tror att det är det klokaste och nödvändigaste draget om man vill bevara sitt folk.

Absolut kan man få tycka att kriget ska fortsätta, men glöm inte att oskyldiga ukrainare dör varje dag som går.
Citera
2022-08-18, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Nej, basen för min övertygelse är min analys av verkligheten utan inblandning av en massa känslor.

Vi kan diskutera känslor med som det tragiska i att nuvarande WH-administration i USA visat sig vara fullständigt inkompetent och nu har flera konflikter igång i världen, två med de två andra kärnvapenförsedda supermakterna.

Men du verkar ha "missat" att det är din herre och härskare, den psykotiske dvärgen i kreml, som inlett anfallskriget mot Ukraina och söker slakta dess befolkning?
Citera
2022-08-18, 14:22
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Nej, basen för min övertygelse är min analys av verkligheten utan inblandning av en massa känslor.

Vi kan diskutera känslor med som det tragiska i att nuvarande WH-administration i USA visat sig vara fullständigt inkompetent och nu har flera konflikter igång i världen, två med de två andra kärnvapenförsedda supermakterna.
Ja ni och Kina har sannerligen gjort bort er kapitalt angående Biden-administrationen
Trodde att de skulle vara passiva inför det som ni nu håller på med.
Snacka om odugliga analyser.
Citera
2022-08-18, 14:24
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
”Västmupp”, vad är det? Är det när man likt Ukraina inte vill leva under Kremls stövelklack? Jag är med i så fall.

Alltid rörande när Rysslandskramare tar till krokodiltårarna och beklagar sig över ukrainska dödsoffer när Ukraina försvarar sitt land. Ukrainarna slåss bokstavligen för sin nations överlevnad, sin frihet och rätten att själva bestämma sin framtid. Deras motståndare, Putins Ryssland, har som målsättning att förvägra dem det genom att underkuva sig delar av eller hela Ukraina. Att i det läget ha förluster på några 10 000-tal är ingenting. Parallellen har ofta dragits till Frankrike under WWI som förlorade flera miljoner man under 4 års krig mot det invaderande Tyskland. Lycka till med att hitta en fransman som tycker att det var fel och att man borde kapitulerat 1914.

Befolkning
Frankrike 1914: 38,5 miljoner (exkl det sedan tidigare ockuperade Elsass-Lothringen)
Ukraina 2022: 39,8 miljoner (exkl det sedan tidigare ockuperade Krim, DNR och LNR)

Krig antal dagar
Frankrike 1914-18: 1561 dagar
Ukraina 2022: 175 dagar

Stupade soldater per dag
Frankrike 1914-18: 850
Ukraina 2022: 150
Citera
2022-08-18, 14:27
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Västmupp är man när man likt många i denna tråd vill att kriget fortgår för att de ska kunna heja på en sida, på bekostnad av oskyldiga människors liv. Är det tydligt nog?
Vad har det med ”väst” att göra? De som verkligen vill slåss bor ju i öst, dvs i Ukraina och framförallt i Ryssland.

Du tycks ha missat att Putins Ryssland startade detta krig och därmed bär ansvar för dödsoffren på båda sidor. Det ansvaret vilar inte på Ukrainas folkvalda regering (som gör precis vad nationens medborgare kan kräva: leder landet i försvar mot utländsk aggression) eller de länder och privatpersoner som stödjer Ukrainas självklara rätt att försvara sig.

Edit: DN skriver om de Ukrainska soldater som utbildas 10 000 åt gången i UK: https://www.dn.se/varlden/10-000-ukrainska-soldater-utbildas-pa-hemliga-baser-i-storbritannien/
Ingenting tyder på att man behöver tvinga dit rekryterna, som verkar mycket motiverade att bekämpa den ryska angriparen.
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-08-18 kl. 14:32.
Citera
2022-08-18, 14:32
Medlem
Citat:
Ett realistiskt förslag tack. Vet du vad realistiskt betyder? Både du och jag kan drömma om de absolut bästa scenariona, men det hjälper ingen i Ukraina.

Ryssland kommer inte dra sig ur Ukraina och de kommer nog inte ge bort delar av sitt land till Ukraina. Jag säger inte att jag vill att Ukraina ska erkänna sig besegrade, men jag tror att det är det klokaste och nödvändigaste draget om man vill bevara sitt folk.

Absolut kan man få tycka att kriget ska fortsätta, men glöm inte att oskyldiga ukrainare dör varje dag som går.

En bra fråga, men då jag har lite erfarenhet gällande Rysskt tankesätt och deras synssätt på avtal är varje sådant avtal en risk då Ryssland har en tendens att bryta ingågna avtal om motparten står i underläge.
Ett troligt senarie är att Ryssland kommer att återgå till sin offensiv vid nästa tillfälle som Världen är i lite gungning och de känner att de byggt upp sin militär igen.
Så givetvis skulle det vara bra för alla med en fred, men samtidigt kan Ryssland se detta som en framtida möjlighet att utöka sin landyta.
Citera
2022-08-18, 14:33
Medlem
Citat:

Det är ju rysslands ansvar och konsekvens att hantera, de får väll acceptera att väst (nåja, den överväldiganden majoriteten av jordens länder om man ska vara petig) stöttar ukraina tills putin går med på att ge up knappt halva sitt land.
Citera
2022-08-18, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Jag är medveten om att bägge sidor har gjort övertramp.
Men att säga att de flesta i Donbass ser Ryssland som befriare är nog något som kan ifrågasättas.
Möjligen en majoritet av de som nu befinner sig där då många har flytt från Donbass och just nu befinner sig även en stor mängd Rysska soldater i området.
Men tittar vi på ursprungsbefolkningen indikerar allt på att en majoritet inte vill tillhöra Ryssland eller några utbtytarstater.

Men många har lämnat området, ett antal till Ryssland men en majoritet tillövriga Ukraina.
Undersökningar innan 2014 indikerade att ca 2/3 var emot att lämna Ukraina.

Just nu är det fritt fram att välja om man vill tillhöra Ryssland eller Ukraina. Alla som vill ha ryskt pass får det. Alla som vill stanna kvar i Ukraina kan göra det.

Det verkar inte ha funnits något annat sätt att lösa det på än krig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in