2022-08-18, 13:45
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judgment
Jag är inte ansvarig för något gällande kriget. Jag har trots det rätt att uttrycka min åsikt, men jag förstår att det är svårt för dig att förstå.

Jaha, vad trist. Då tycker jag ännu mer synd om ukrainarna och alla västmuppar som vill att de slaktas för ett enda syfte - heder.
”Västmupp”, vad är det? Är det när man likt Ukraina inte vill leva under Kremls stövelklack? Jag är med i så fall.

Alltid rörande när Rysslandskramare tar till krokodiltårarna och beklagar sig över ukrainska dödsoffer när Ukraina försvarar sitt land. Ukrainarna slåss bokstavligen för sin nations överlevnad, sin frihet och rätten att själva bestämma sin framtid. Deras motståndare, Putins Ryssland, har som målsättning att förvägra dem det genom att underkuva sig delar av eller hela Ukraina. Att i det läget ha förluster på några 10 000-tal är ingenting. Parallellen har ofta dragits till Frankrike under WWI som förlorade flera miljoner man under 4 års krig mot det invaderande Tyskland. Lycka till med att hitta en fransman som tycker att det var fel och att man borde kapitulerat 1914.
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-08-18 kl. 13:50.
Citera
2022-08-18, 13:46
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Jaha, men då kanske de skulle invaderat USA istället för Ukraina!
För övrigt är det helt ointressant vad Ryssjävlarna tycker och tänker om kubakrisen.

Tvärtom. Det är en tyst överenskommelse mellan parterna om intressesfärer som USA bröt genom sitt inträde i Rysslands intressesfär. USA ändrade spelreglerna på eget bevåg.
Citera
2022-08-18, 13:48
Medlem
lapons avatar
En full ryss ofredade passagerare på en buss i Warsawa. Han påstod några vulgära saker om Polens förhållande till USA, och skrek: "Jag älskar Putin !". Bråkmakaren gick sedan till handgripligheter som fortsatte utanför bussen, till dess han blev övermannad.

https://bit.ly/3dFdd0M

Putins propagandister i dagsläget i ett nötskal ?
-
Citera
2022-08-18, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Tråden handlar inte bara om Ryssland har en korrekt motivering. Snarare skvallrar det om din världssyn; det är enormt viktigt att hitta vem som gjorde rätt och fel. Jag är mer intresserad av hur man gör i framtiden, för att minimera skadeverkningar.

Jag tycker att statskuppen handlar mest om USAs handlande. Vad gav dem en "korrekt motivering" att destabilsera Ukraina, med krig som följd? Är NATO något som skapar oro, eller trygghet, och för vem? Kan man optimera på effekterna USA och NATO har, visa av erfarenheterna här i Ukraina?

Jag noterar att du inte kunde googla fram en källa på det "oklara" parlamentariska läget i Ukraina.

Tråden handlar om Rysslands invasion av Ukraina, vilket du uppenbarligen stöder. Men jag får inga vettiga argument från din sida.
Möjligen kan jag läsa in att p.g.a att USA inte stängt dörren för stater att söka sig till NATO har Ryssland rätt att invadera de länder som inte är medlemmar?

Att du inte har koll på de grundläggande frågorna runt händelsen 2014, men gärna diskuterar detaljer gör att jag inte ser någon motivering till att fortsätta diskusionen.
Jag tillhör inte de som sätter mig och tokgooglar en händelse , utan jag följer med händelseföloppet under en längre tid. Och då är just oklarheterna runt den parlamentariska situationen i Ukraina en av huvudorskerna till händelserna i Parlamentet.
Har du inte koll på det bevisar bara att du inte har nån koll utan bara googlar fram propaganda som stöder ditt motstånd mot USA.
Citera
2022-08-18, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
Vad jag vet så har Ryssland inte invaderat USA heller.

Men det som ryssland gjorde på 60-talet mot USA är samma sak man gnäller att Ukraina idag gjorde mot ryssland i form av vapen och förberedelse för krig mm och ändå invaderade inte USA ryssland i förebyggande syfte.
Citera
2022-08-18, 13:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Jag försöker föra en saklig dialog (vilket sannerligen saknas i denna tråd). Men jag tycker att du är intellektuellt ohederlig när du först hävdar att "man" har "brutit igenom" något som du lite oprecist (och i singular) kallar "försvarslinjen i norr", för att sedan, när jag vänligt ber om en precisering, bli avfärdad på detta vis. Det får mig att misstänka att du inte har riktigt torrt på fötterna, utan kanske av rent retoriska skäl använder dig av svepande formuleringar som inte har täckning i verkligheten. Men jag kan ju ha fel och det var därför som jag vände mig till dig.

Min fråga är alltså: Vad menar du med att "man" har brutit igenom "försvarslinjen" i norr? I ditt inlägg hänvisade du till kartor i din besittning som skulle avfärdas "rysspropaganda" om du länkade till dem. Du kan gärna lägga ut dessa länkar. Jag tror att jag överlever.
Jag måste erkänna att jag inte är en större konsument av alla dessa kartor därute men denna kan följa med i:

Ukraine. Military Summary And Analysis 17.08.2022

https://youtu.be/1eUsEN0L64s via @YouTube
Citera
2022-08-18, 13:58
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ok. Dags för dig att ta medicinen kanske. Kan inte vara hälsosamt att vara så hatfylld.
Det har varit ytterst hälsosamt för Rysslands grannar att vara "ryssofober" jag har enbart bott i städer som någon gång har bränts ner av Ryssland.
Jag har haft släktingar som slagits mot ryssar i Karelen.
Man kan aldrig vara tillräckligt ryssofobisk.
Citera
2022-08-18, 14:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Basen för din övertygelse är dock din blinda tillbedjan av den psykotiske dvärgen i kreml...

På vilket sätt är den psykotiske dvärgen i kremls anfallskrig mot Ukraina och strävan att slakta landets befolkning "existentiellt" för ryssland? För den psykotiske dvärgen i kreml är det kanske "existentiellt" då hens position kommer att bli än mer ohållbar när Ukraina driver de vidriga angriparna ur landet, om inte annat m.a.a. att det är omöjligt för narcissistiska megalomaniska psykopater att erkänna att de någonsin har fel...

Som tidigare sagt; att putain, som f.d. KGB överste, blev rysslands Store Ledare efter sovjetunionens kollaps är att jämföra med om en GESTAPO överste hade blivit förbundskansler i Tyskland efter andra världskriget. En GESTAPO överste som ansåg att tredje rikets fall var den största geopolitiska katastrofen som någonsin inträffat...
Nej, basen för min övertygelse är min analys av verkligheten utan inblandning av en massa känslor.

Vi kan diskutera känslor med som det tragiska i att nuvarande WH-administration i USA visat sig vara fullständigt inkompetent och nu har flera konflikter igång i världen, två med de två andra kärnvapenförsedda supermakterna.
Citera
2022-08-18, 14:02
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
2. Lösa det på ett annat sätt. Mötas på mitten möjligtvis?
Citat:
Ursprungligen postat av QuietExit
2. Vad skulle vara att mötas på mitten enligt dig?
Citat:
Jag har helt ärligt ingen aning, men jag kan tänka mig att de som leder länder är mer kunniga på det området. Har du något bättre förslag?

Det är ganska enkelt. Man summerar Ukrainas och Rysslands landytor (17 100 000 km² + 603 700 km²) och sedan delar man summan av dessa landytor med 2, så att länderna får hälften var. Dvs:

Innan delning:
Yta - Ryssland: 17 100 000 km² (källa)
Yta - Ukraina: 603 700 km² (källa)

Efter delning:
Yta - Ryssland: 8 851 850 km²
Yta - Ukraina: 8 851 850 km²

Då har man mötts i mitten. Både Ryssland och Ukraina kommer ha en landyta på 8 851 850 km² var. Det är rättvist.

Eller: Låter det tokigt att Ryssland ska bli av med landyta? Ja. På samma sätt som att det låter tokigt att Ukraina ska bli av med landyta. Ryssland har ingen rätt till Ukrainas landyta. Inte ens en kvadratmeter.
Senast redigerad av -Info- 2022-08-18 kl. 14:05.
Citera
2022-08-18, 14:05
Medlem
Judgments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ryssland vill ta över så mycket av Ukraina som deras styrka tillåter dem. I första hand hela sydöstra Ukraina, inklusive hela kusten, men gärna mer om det går.

De rester av Ukraina som blir kvar ska styras av en marionettregering som i sin tur styrs av Ryssland.

Så jo. Ryssland vill beröva ukrainarna rätten till sitt eget hemland.

De vill bedriva ett folkmord mot Ukrainas befolkning. Dels genom att mörda ett stort antal av dem och dels genom att utrota Ukrainas kultur i de områden som ryssarna ockuperar/annekterar.

Så jo. Ett folkmord.
”The ideas put forward by Sergeitsev are “phantom ideas”, Andrei Kolesnikov, a political analyst at Carnegie Moscow Center, told The Moscow Times. Consultants like him can be used to float strategies for the authorities but they “don’t have any serious influence on anything,” he added.”

Du tror att han ansvarar för militären? Ja, du är ju inte intelligent direkt. Att han vill det betyder ingenting. Så, nej.
Citera
2022-08-18, 14:07
Medlem
BlackKnightDuncans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel501
Man krigar inte mot bergsaraber och getherdar längre.. Ryssarna byggde burar på sina torn för 50 kr i material så vart miljonsystemet Javelin obrukbart

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhyi88QgF3jfKrn-L8EBLf_IVEiVmxfIPE0obySrfT7HmOmwOKwr4-JplxxUlf347qGOUjHw81fx9_i3q4bp0XFfOYVy6F7 _dDC_mbj3bpI80DaI_pz-nZ4zj-2oDryAwhnQxK8Fq-bDv2HGxexVGsKBkBiS-8KMY0Xc4ifsVcOFTmi2UKcdkfJTSn3/s16000/k0.jpg

Från https://www.oryxspioenkop.com/2022/02/attack-on-europe-documenting-equipment.html.

Visst, vi vet inte exakt vad som pulvriserat denna cope cage-försedda rysska stridsvagn.
Citera
2022-08-18, 14:07
Medlem
Judgments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
”Västmupp”, vad är det? Är det när man likt Ukraina inte vill leva under Kremls stövelklack? Jag är med i så fall.

Alltid rörande när Rysslandskramare tar till krokodiltårarna och beklagar sig över ukrainska dödsoffer när Ukraina försvarar sitt land. Ukrainarna slåss bokstavligen för sin nations överlevnad, sin frihet och rätten att själva bestämma sin framtid. Deras motståndare, Putins Ryssland, har som målsättning att förvägra dem det genom att underkuva sig delar av eller hela Ukraina. Att i det läget ha förluster på några 10 000-tal är ingenting. Parallellen har ofta dragits till Frankrike under WWI som förlorade flera miljoner man under 4 års krig mot det invaderande Tyskland. Lycka till med att hitta en fransman som tycker att det var fel och att man borde kapitulerat 1914.
Västmupp är man när man likt många i denna tråd vill att kriget fortgår för att de ska kunna heja på en sida, på bekostnad av oskyldiga människors liv. Är det tydligt nog?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in