Citat:
Javisst, i 30-årsåldern upp till 40, börjar man logga ut från varandra. Av 15-20 kompisar jag hade från studentåren återstår väl två-tre idag. Jag saknar inte de övriga. Vi hade kul och festade ihop, åkte skidor på vintern, charter på sommaren, spelade spel nätterna igenom osv.
Baksmällan blir också på något märkligt sätt värre med åren, nu tar en rejäl festkväll tre dagar för mig att kurera mig från, så det får man inte göra mer än någon gång om året eller vartannat år. Festande är i sig också idag ett otillräckligt och tråkigt umgänge, tycker jag.
Intressant att reflektera är vilka kompisar som blir kvar. Vad är du delar med de som är kvar, och vad är du inte delar med de andra? Ofta är det också så att man vid 40 års ålder mognat fram sin inre kärna (40-årskrisen helt enkelt) och då är umgänge som inte matchar kärnan tråkiga att umgås med.
Baksmällan blir också på något märkligt sätt värre med åren, nu tar en rejäl festkväll tre dagar för mig att kurera mig från, så det får man inte göra mer än någon gång om året eller vartannat år. Festande är i sig också idag ett otillräckligt och tråkigt umgänge, tycker jag.
Intressant att reflektera är vilka kompisar som blir kvar. Vad är du delar med de som är kvar, och vad är du inte delar med de andra? Ofta är det också så att man vid 40 års ålder mognat fram sin inre kärna (40-årskrisen helt enkelt) och då är umgänge som inte matchar kärnan tråkiga att umgås med.
Egentligen så tror jag att det stora problemet ligger i hur vi träffas, vilket cirkulerar kring fest. Nästan som att det blivit en slags pavlovian klocka, när vi ses så vet vi vad som gäller. Rätt sorgligt egentligen. När man väl får ensamtid med någon så kan man komma varandra närmre, men i o m storleken på gruppen (och gruppdynamik i övrigt) så håller det oftast inte länge. Kan ju faktiskt vara så, att om jag tar ett steg tillbaka och bygger på det livet jag önskar för mig själv så kanske någon/några andra vågar ta det steget med, och tar kontakt i framtiden. Tror att den stora skillnaden är att jag är väldigt trött på att ha mig själv som mittpunkten i mitt liv. Har upplevt mycket och det är inte så mycket som gör mig exalterad längre. Vill på ett eller annat sätt göra saker för andra - och misstolka mig inte, jag förstår att i grunden så är även detta en självisk önskan.
Men jag håller med, fest är roligt så länge det är roligt. Nuförtiden känns det mer som ett test för sig själv - har jag ungdomen i mig fortfarande