2022-08-18, 13:08
Medlem
Judgments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Håller med! Kriget bör ta slut så snart som möjligt: antingen genom att fienden retirerar hem till Mordor eller att ryssjävlarna skickas till helvetet med enkel biljett.
Det är detta svartvita tänket som gör er så naiva. Du tror inte några andra länder har något med detta krig att göra? Endast Ryssland? Att Ryssland är de som invaderat är vi nog eniga om. Det bör finnas fler sätt att avsluta kriget på, än det du tar upp (vilket inte Ryssland går med på vilket gör det till ett ganska orealistiskt scenario).
Citera
2022-08-18, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
.... och Ukraina har redan förlorat kriget minst 200 gånger på drygt 170 dagar. Samt förlorat ca 150% av sina flygplan, 30 av 16 levererade Himar och minst 175% av själva armén. I alla fall om man ska tro på flera av de Putinanhängare som vi har i tråden.
Skall man tro Putins fanklubb så är Ukrainas militär släkt med särimner, som slaktas varje kväll för att vara helt återstäld och färdig för slagt nästa dag.

Men det är klart att delar av den överlever är enbart Propaganda från Kiev.
Citera
2022-08-18, 13:11
Medlem
Judgments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiddieoxo
Oh you support the opposite of the current thing do you?
Jag supportar ingen. Jag vill att kriget ska ta slut. Problem? Till skillnad från dig vågar jag tänka själv och inte svälja allt som pappa staten förmedlar till oss.
Citera
2022-08-18, 13:11
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Så du menar att användandet av ett bildligt uttryck per automatik innebär att vi är med i ett krig?

Jag menar inget utan konstaterar bara vilket budskap som pumpas ut i media till allmänheten.
Citera
2022-08-18, 13:12
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judgment
Jag är inte ansvarig för något gällande kriget. Jag har trots det rätt att uttrycka min åsikt, men jag förstår att det är svårt för dig att förstå.

Jaha, vad trist. Då tycker jag ännu mer synd om ukrainarna och alla västmuppar som vill att de slaktas för ett enda syfte - heder.

Dom försvarar sitt land. Dom försvarar sitt folk mot ryssarnas folkmord. Dom stoppar rysk fascism att sprida sig i Europa.
Citera
2022-08-18, 13:13
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Jaha, vad trist. Då tycker jag ännu mer synd om ukrainarna och alla västmuppar som vill att de slaktas för ett enda syfte - heder.

Nej. Inte heder utan Ukraina slåss för:

- Rätten till ett eget land.
- Rätten till att slippa utsättas för ett folkmord.
Citera
2022-08-18, 13:15
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Man har brutit igenom försvarslinjen i norr och ukrainska armén har tagit ordentligt med stryk. Jag skulle kunna länka till kartor men du skulle bara avfärda dem som rysspropaganda.

Men redovisa istället de ukrainska framgångarna de sista veckorna.

Utveckla det där lite grann, är du snäll. Lite platser och datum vore på sin plats. Länka gärna till kartor också. Jag misstänker att du möjligtvis har missförstått det operativa läget i Donbasområdet som det ser ut just nu.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det finns givetvis argument för och emot både det ena och det andra. Jag måste kanske skriva ned mina reflektioner i punktform pga. tidsbrist och annat. Jag gör det:

— En invasion av hela Ukraina. Min uppfattning är att det fanns en vision och förhoppning om att snabbt lamså den ukrainska militären, vilket man lättast gör genom att angripa viktiga mål inte minst i huvudstaden. Enklast har varit att röja ledningen ur vägen, vilket hade decimerat motståndskraften avsevärt och skapat kaos i UAF. Jag syftar inte primärt på Zelensky/regeringen, utan mer på det militära högkvarteret. Oklart varför man gick bet.

I specialoperationens inledande fas angreps även militära mål samt infrastruktur rent allmänt runt om i Ukraina vilket ligger i linje med de uppsatta officiella målen. De som Putin drog innan rysk trupp korsade gränsen. Jag själv har alltid utgått från dem, och vad som faktiskt sas. Det kan också tänkas att man utökat målen på senare tid och planerat att översvämma resten av Ukraina efter slaget om Donbass — Intel Slava Z nämner det i en lägesrapport postad i förrgår.

— Det kan tyckas hjärtlöst att lämna Rosgvardia stående på motorvägen till Kiev, som måltavlor, för att hota huvudstaden om det aldrig fanns en plan som involverade dem på annat sätt. Det kan det ha gjort. Flera olika planer. Där håller jag med dig.

Frågan är om Kreml visste att man väntade ett massivt anfall på andra sidan gränsen, i Ukraina, och att Ukraina hade pålitliga underrättelser från amerikanerna. Det är tänkbart att det helt enkelt fick bära eller brista.

— Förhandlingar i Turkiet i mars. Bra poäng. Jag har ibland återkommit till dem och tror att Kiev drog sig ur inte bara pga. påtryckningar från UK och BJ, utan också för att man ansåg att man slagit tillbaka den ryska invasionen och att den akuta faran var över. Redan då tyckte man kanske att Ukraina hade tiden på sin sida.

Zelensky har ändrat attityd sedan dess. I början var han nästan samarbetsvillig, till skillnad från många andra ukrainska höjdare. Han har blivit mer arrogant och självsäker. Han känner att han har stödet från sina allierade i ryggen. Men, jag tror att det finns sprickor i fasaden och att ett maktspel pågår i kulisserna. Zelensky är gisslan. Han förväntas se till att Ukraina plockar hem det här — om det inte är han som leder Ukraina till seger ska Ukraina i alla fall segra under Zelensky. Annars är han rökt.
Ingen vet egentligen Putins planerna. Inte ens de mest initierade analytikerna på den ryska sidan. Eftersom jag är övertygad om en rysk militär seger faktiskt sedan starten så är jag också övertygad om att flera i ledningen i Kiev förstår detta. Varför jag är det? Ryssland är större och starkare helt enkelt och detta är existentiellt för Ryssland. Dessutom kan inte Putin förlora och samtidigt överleva politiskt.

Så frågan är vad som är Zelenskys roll och vad han egentligen har för planer. När jag ser nya beslut hela tiden från Washington att sända mer vapen för xx miljarder dollar hela tiden undrar jag verkligen vad det är frågan om. Rimligtvis borde man inse vid det här laget att det är kört. Kan vara att man vill se en utdragen strid till sista ukrainaren för att nöta ut och försvaga Ryssland.

Men det kan också vara en pengakarusell som den i Afghanistan med korrupta politiker på båda sidorna. Biden är ju uppenbarligen insyltad sedan tidigare i Ukraina via sin son om inte annat. Ibland frågar jag mig vad egentligen Kiev har på Biden & son. Hursomhelst, Zelensky och Co. håller därför igång allting för att krama ut allt som går innan man flyr landet. Vilket jag är övertygad om att Zelensky och hans följe kommer att göra och redan har planer för det oavsett. Om ingen tar honom av daga innan dess.
Citera
Medlem
Judgments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Annars kan ju barnamördare V.Puttin med fördel dra tillbaka alla sina trupper från Ukraina och betala krigsskadestånd, det vore den enklaste lösningen för alla. Eller bryr sig Puttler mer om att komma i historieböckerna än hur många ryska värnpliktiga pojkar som slaktas?

Slapptasken i Kreml har väl redan skrivit in sig i historieböckerna som 2000-talets mest misslyckade despot, Mugabe har förlorat ledartröjan.
Det hade ju varit härligt, eller hur? Men är det realistiskt att kriget slutar på det sättet? Nej.

Är det då:
1. Bättre att kriget fortgår så att fler civila slaktas?
eller
2. Lösa det på ett annat sätt. Mötas på mitten möjligtvis?
Citera
2022-08-18, 13:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Utveckla det där lite grann, är du snäll. Lite platser och datum vore på sin plats. Länka gärna till kartor också. Jag misstänker att du möjligtvis har missförstått det operativa läget i Donbasområdet som det ser ut just nu.
Jag tror nog snarare att du har det tillsammans med dina vänner i tråden.

Kom igen nu! Redovisa de ukrainska framgångarna nu.
Citera
2022-08-18, 13:17
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Jag supportar ingen. Jag vill att kriget ska ta slut. Problem? Till skillnad från dig vågar jag tänka själv och inte svälja allt som pappa staten förmedlar till oss.
Lustigt att din linje då råkar vara i linje med Rysslands strävande trots att du är en sån edgy liten edgelord .
Citera
2022-08-18, 13:17
Medlem
Judgments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiddieoxo
Det bästa för mänskligheten är om Ryssland tar slut så fort som möjligt.
Jaha, du är en russofob. Då förstår jag, du är en sån som sväljer allt MSM pumpar ut. Måste vara jobbigt att vara så rädd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in