2022-08-18, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Vi har diskuterat det förr.

egentligen inte, objektiv verklighet förändras inte av disskusioner.

Citat:
Man kan diskutera om det var en statskupp eller om det var en revolution med en stor minoritet som avsatte honom, men det var i alla fall inte representativt demokratiskt.

Det vi kan diskutera är varför du känner så, är det för att du är okunnig och lat, eller för att du tror på andra människors osubstansierade åsikter för att de bekräftar dina egna osubstansierade åsikter?
Citera
2022-08-18, 11:27
Medlem
OSS117s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Ryssland har inte gjort något framsteg alls längs hela fronten från norr till söder på över en månad.

https://deepstatemap.live/en#6/49.490/31.641
Ändå sitter putinrunkare här i tråden och dagligen ylar över alla framsteg ryssvinen gör!

Snacka om att köpa den ryska propagandan rakt av!
Citera
2022-08-18, 11:27
Medlem
Citat:
Vi har diskuterat det förr. Man kan diskutera om det var en statskupp eller om det var en revolution med en stor minoritet som avsatte honom, men det var i alla fall inte representativt demokratiskt.

Även om det var en olaglig revolution/statskupp så har den inget med kriget att göra.

1 Då Putin erkände den nuvarande presidenten.

2 Det är en intern ukrainskt problem

3 Ryssland har erkänt och garanterat Ukrainas gränser.
Citera
2022-08-18, 11:28
Medlem
Citat:
"Din argumentation håller helt enkelt inte för en granskning, som du säger så var valet gällande Ryssland före EU knappast enbart för 1 persons väl, utan snarare för den grupp som var alierad med Ryssland och en rest av den gamla sovjet ledningen. "

Jag förstod först inte hur du menade. Men jag antar att du menar att Yanukovich kan inte ha gjort ett rationellt val mellan EU och Ryssland, för det finns en grupp som tjänar på nära band med Ryssland. Sen tänker du att Yanukovich var en del av den gruppen?

Jag vet inte riktigt. Min huvudpoäng var att Yanukovich var i sin rätt att bestämma, och hans val var inte helt irrationellt/uppenbart mutad av Ryssland. Antagligen var där hela tiden ett komplicerat spel av allianser och kompensationer ("jag får det så får du det") mellan olika aktörer. Om tolkningen att Yanukovich ändrade sig, måste man kunna förklara varför, på aktörsnivå. Varför ändrade de sig, om de var ett "team Ryssland"? Antag att Yanukovich 2013 hade ett antal västvänliga oligarker i ryggen (annars hade han inte "bettat" på att komma med i EU, det var inte så att en massiv majoritet av befolkningen ville med i EU till varje pris). Kanske blev EU-dealen så dålig att de som stöttade Yanukovich där inte hade något att ge honom. En stor del av svagheten handlade om Ukrainas dåliga finanser (se Reuters-artikeln). Kanske några banker som tidigt 2013 trodde att det skulle bli bra, blev i en svag position med en så dålig deal. Det är alltså bara ett exempel på hur spelet kanske gick till.

Ibland när man läser i detta forum presenteras historien att Yanukovich utan att ha rätt till det sa nej till en bra deal om att få komma med i EU. Men så enkelt var det ju inte.

Nej helt klart var det en komplicerad process för honom, men slutresultated blev att han hamnade i opposition mot parlamentet och folkviljan. Dessutom så flydda han till Ryssland med en stor del av stadskassan och en stor personlig förmögenhet.
Ingen av oss i detta forum har en sån inblick att vi vet alla skeenden eller vad som föregick i Yanukovich huvud. Att han hade rätt att bestämma över Parlamentet och folkviljan är en svårare fråga, som är en del i processen. Fanns inget oomtvisligt besked om detta, det var en osäker palamentarisk situation i Ukraina på den tiden.

Så återgå till huvudfrågan gav detta Ryssland mandat att skicka in trupp för att annektera delar av Ukraina 2014 för att senare följa upp med en fullständig invasion 2022.
Citera
2022-08-18, 11:29
Medlem
OSS117s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Du har tyvärr helt missförstått Putinanhängarnas syn på hur man (eller i vart fall Ukraina) ska försvara sig mot en angripare (i varje fall om angriparen är Ryssland).

Den ukrainska försvarsdoktrinen ska/borde, enligt Putinanhängarna, vara ungefär så här:
En ukrainsk soldat som hotas av ryska anfall ska
- i första hand ge upp för övermakten
- i andra hand ställa sig på en öppen plats så att soldaten lätt kan dödas utan att civila drabbas
- i tredje hand ta skydd i ett tält eller bakom ett träd som lätt kan sprängas av ryssarna
- i fjärde hand ta skydd i hus av trä, glas eller plåt eller som lätt kan sprängas av ryssarna

Att ta skydd i mer bastanta byggnader, som ger soldaten faktiskt skydd, är totalt förbjudet (ska ses som krigsbrott).

Så har jag i alla fall uppfattat att Niburi, LeVerdadTodo, björnen Daniel och några andra ser på saken.
Ja stollarna har väl ändå fattat att det är enda chansen för ryssen om de ska kunna vinna kriget.
Citera
2022-08-18, 11:31
Medlem
Reimers avatar
Mindre järnväg för orcherna, Ukraina satsar stenhårt på att störa försörjningslinjerna för orcharmén.

Citat:
Railway blown up at Krynychna in Donetsk region

https://liveuamap.com/en/2022/18-august-railway-blown-up-at-krynychna-in-donetsk-region
Citera
2022-08-18, 11:34
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel501
Kiev Independent har gått och nyktrat till;

https://t.me/DonbassDevushka/19709

Keef Independent... Are you ok? What is this Russian propaganda?

https://kyivindependent.com/investigations/suicide-missions-abuse-physical-threats-international-legion-fighters-speak-out-against-leaderships- misconduct
Hoppsan. Att länders nyhetsredaktioner kan vara kritiska mot sin egen ledning är nog något helt nytt för Pro-Ryssar tydligen.
Citera
2022-08-18, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Återkom om en månad kan vi diskutera då.
Utveckla gärna rysslands framgångar de senaste veckorna . Skrev inte du att Ukrainas armé skulle falla ihop ?
Citera
2022-08-18, 11:41
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Men det är ingen som betvivlar det. De är dessutom daterade vad jag förstår. Du har ingen relation till annonsen som är publicerad idag i dina länkar.

Jag vet inte vad du invänder mot här. Men Switchblade-annonsen på Dark Web som du och Twitter-kontot AZmilitary1 länkade till här:

https://www.flashback.org/sp81191747

är falsk. Switchblade-annonsen innehåller två bilder på Switchblade med en papperslapp märkt "THIEF" för att göra sken av att bilderna är nytagna bilder på nyligen infångade Switchblade-drönare. Men det är fejk. Ursprungsbilderna är fotograferade år 2015 och 2016 i Syrien, och papperslappen är infogad digitalt med ett fotoredigeringsprogram.

Citat:
Originalbilderna från år 2015 och 2016 (från Syrien):

(#1)
Uppladdad: 7 aug 2016
https://twitter.com/abraxasspa/status/762314810805682176
(#2)
Uppladdad: 3 nov 2015
https://twitter.com/green_lemonnn/status/661550996263411713
Citat:
Dina bilder på annonsen:

(#1)
https://pbs.twimg.com/media/FZt4UZ7XgAAhj0V?format=jpg&name=large
(#2)
https://pbs.twimg.com/media/FZt4UaXWYAAFitQ?format=jpg&name=large

Jag har sett den annonsen tas upp på social media en period. T.ex på Twitter:

Jag gissade direkt att den är falsk, men i och med att originalbilderna dök upp nu så fick man 100% bevis på det. Så nu kan den annonsen debunkas till 100%.

Så för att summera: Switchblade-annonsen är falsk.
Senast redigerad av -Info- 2022-08-18 kl. 11:49.
Citera
2022-08-18, 11:45
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Jag tror när det gäller Kiev att det faktiskt kan handla om både en "misslyckad" operation och en skenmanöver samtidigt faktiskt.

Man måste då först ta in vad allt handlar och vad Kreml har sagt vad målen är nämligen demilitarisering och avnazifiering samt utbrytarregionernas säkerhet. Man har aldrig talat om en invasion av hela Ukraina. Dessutom har man sagt sig inte vilja att den civila delen av Ukraina ska komma komma till skada. Åtminstone har man uttryckt en vilja till det.

Jag är övertygad om att man dels hade solid information om precis allt i Ukraina om både militära styrkor och den allmänna moralen m.m., dels att man hade flera väl utarbetade planer innan man inledde operationen. Säkert en plan A, B, C... och A1, A2, A3.... osv.

Jag tror att man försökte först med att få Zelensky på bättre tankar genom att positionera en stor styrka utanför Kiev. Jag tror många glömt bort att detta nästan lyckades med de förhandlingar man inledde i Turkiet just under den tiden. Zelensky backade som alla vet dock troligtvis på uppmaning från Boris Johnson UK. Så det misslyckades kan man väl säga.

Men detta utesluter inte att man hade tänkt Kiev-operationen som en skenmanöver också, vilket det faktiskt finns visst stöd för med tanke på hur det gick i söder även om det var hårda strider i Mariupol.
Det finns givetvis argument för och emot både det ena och det andra. Jag måste kanske skriva ned mina reflektioner i punktform pga. tidsbrist och annat. Jag gör det:

— En invasion av hela Ukraina. Min uppfattning är att det fanns en vision och förhoppning om att snabbt lamså den ukrainska militären, vilket man lättast gör genom att angripa viktiga mål inte minst i huvudstaden. Enklast har varit att röja ledningen ur vägen, vilket hade decimerat motståndskraften avsevärt och skapat kaos i UAF. Jag syftar inte primärt på Zelensky/regeringen, utan mer på det militära högkvarteret. Oklart varför man gick bet.

I specialoperationens inledande fas angreps även militära mål samt infrastruktur rent allmänt runt om i Ukraina vilket ligger i linje med de uppsatta officiella målen. De som Putin drog innan rysk trupp korsade gränsen. Jag själv har alltid utgått från dem, och vad som faktiskt sas. Det kan också tänkas att man utökat målen på senare tid och planerat att översvämma resten av Ukraina efter slaget om Donbass — Intel Slava Z nämner det i en lägesrapport postad i förrgår.

— Det kan tyckas hjärtlöst att lämna Rosgvardia stående på motorvägen till Kiev, som måltavlor, för att hota huvudstaden om det aldrig fanns en plan som involverade dem på annat sätt. Det kan det ha gjort. Flera olika planer. Där håller jag med dig.

Frågan är om Kreml visste att man väntade ett massivt anfall på andra sidan gränsen, i Ukraina, och att Ukraina hade pålitliga underrättelser från amerikanerna. Det är tänkbart att det helt enkelt fick bära eller brista.

— Förhandlingar i Turkiet i mars. Bra poäng. Jag har ibland återkommit till dem och tror att Kiev drog sig ur inte bara pga. påtryckningar från UK och BJ, utan också för att man ansåg att man slagit tillbaka den ryska invasionen och att den akuta faran var över. Redan då tyckte man kanske att Ukraina hade tiden på sin sida.

Zelensky har ändrat attityd sedan dess. I början var han nästan samarbetsvillig, till skillnad från många andra ukrainska höjdare. Han har blivit mer arrogant och självsäker. Han känner att han har stödet från sina allierade i ryggen. Men, jag tror att det finns sprickor i fasaden och att ett maktspel pågår i kulisserna. Zelensky är gisslan. Han förväntas se till att Ukraina plockar hem det här — om det inte är han som leder Ukraina till seger ska Ukraina i alla fall segra under Zelensky. Annars är han rökt.
Citera
2022-08-18, 11:47
Medlem
OSS117s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkelstorp1
Utveckla gärna rysslands framgångar de senaste veckorna . Skrev inte du att Ukrainas armé skulle falla ihop ?
Han hävdade ju för några veckor sen att Zelensky skulle kasta in handduken då!

Han fantasier är inget att bry sig om. Bara stor humor som visar på att han lever i sin egen bubbla och tror på all rysk propaganda
Citera
2022-08-18, 11:53
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Nej helt klart var det en komplicerad process för honom, men slutresultated blev att han hamnade i opposition mot parlamentet och folkviljan. Dessutom så flydda han till Ryssland med en stor del av stadskassan och en stor personlig förmögenhet.
Ingen av oss i detta forum har en sån inblick att vi vet alla skeenden eller vad som föregick i Yanukovich huvud. Att han hade rätt att bestämma över Parlamentet och folkviljan är en svårare fråga, som är en del i processen. Fanns inget oomtvisligt besked om detta, det var en osäker palamentarisk situation i Ukraina på den tiden.

Så återgå till huvudfrågan gav detta Ryssland mandat att skicka in trupp för att annektera delar av Ukraina 2014 för att senare följa upp med en fullständig invasion 2022.

Det skulle vara intressant att se en källa på det påståendet, jag tror inte det finns?

För att vara helt tydlig så försvarar jag inte Yanukovich som person. Ett rimligt förlopp hade varit att allt lugnat ner sig efter Euromaidan, Yanukovich hade fått förklara sig vad som var så in i helvete bra med att göra en deal med Ryssland, EU hade fått en chans att sockra sitt bud, och en internationell genomgång av vem som sköt i Maidan. Tidigarelagda val, och vintern 2014 hade befolkningen kunnat rösta om vem som skulle bestämma.

Problemet i såna här länder är att alla figurer med makt är korrupta. Så Yanukovich var korrupt och om de bytt ut honom hade de fått någon ny korrupt figur. Det enda man kan göra är att gradvis fasa ut skiten. Att vara med i EU är ingen garanti för att det går, men det är större chans än om de är knutna till Ryssland. Men folket och deras ledande lokala ledare måste själva vilja det, och dealen måste vara bra, så det inte bara blir ett B-EU som blir utsuget. Moldavien fick ju en deal på samma tid som Euromaidan, och det har inte varit fantastiskt för dem, så kanske inte Yanukovich hade bisarrt mycket fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in