Citat:
Ursprungligen postat av
LaVerdadTodo
Jag tror när det gäller Kiev att det faktiskt kan handla om både en "misslyckad" operation och en skenmanöver samtidigt faktiskt.
Man måste då först ta in vad allt handlar och vad Kreml har sagt vad målen är nämligen demilitarisering och avnazifiering samt utbrytarregionernas säkerhet. Man har aldrig talat om en invasion av hela Ukraina. Dessutom har man sagt sig inte vilja att den civila delen av Ukraina ska komma komma till skada. Åtminstone har man uttryckt en vilja till det.
Jag är övertygad om att man dels hade solid information om precis allt i Ukraina om både militära styrkor och den allmänna moralen m.m., dels att man hade flera väl utarbetade planer innan man inledde operationen. Säkert en plan A, B, C... och A1, A2, A3.... osv.
Jag tror att man försökte först med att få Zelensky på bättre tankar genom att positionera en stor styrka utanför Kiev. Jag tror många glömt bort att detta nästan lyckades med de förhandlingar man inledde i Turkiet just under den tiden. Zelensky backade som alla vet dock troligtvis på uppmaning från Boris Johnson UK. Så det misslyckades kan man väl säga.
Men detta utesluter inte att man hade tänkt Kiev-operationen som en skenmanöver också, vilket det faktiskt finns visst stöd för med tanke på hur det gick i söder även om det var hårda strider i Mariupol.
Det finns givetvis argument för och emot både det ena och det andra. Jag måste kanske skriva ned mina reflektioner i punktform pga. tidsbrist och annat. Jag gör det:
— En invasion av hela Ukraina. Min uppfattning är att det fanns en vision och förhoppning om att snabbt lamså den ukrainska militären, vilket man lättast gör genom att angripa viktiga mål inte minst i huvudstaden. Enklast har varit att röja ledningen ur vägen, vilket hade decimerat motståndskraften avsevärt och skapat kaos i UAF. Jag syftar inte primärt på Zelensky/regeringen, utan mer på det militära högkvarteret. Oklart varför man gick bet.
I specialoperationens inledande fas angreps även militära mål samt infrastruktur rent allmänt runt om i Ukraina vilket ligger i linje med de uppsatta officiella målen. De som Putin drog innan rysk trupp korsade gränsen. Jag själv har alltid utgått från dem, och vad som faktiskt sas. Det kan också tänkas att man utökat målen på senare tid och planerat att översvämma resten av Ukraina efter slaget om Donbass — Intel Slava Z nämner det i en lägesrapport postad i förrgår.
— Det kan tyckas hjärtlöst att lämna Rosgvardia stående på motorvägen till Kiev, som måltavlor, för att hota huvudstaden om det aldrig fanns en plan som involverade dem på annat sätt. Det kan det ha gjort. Flera olika planer. Där håller jag med dig.
Frågan är om Kreml visste att man väntade ett massivt anfall på andra sidan gränsen, i Ukraina, och att Ukraina hade pålitliga underrättelser från amerikanerna. Det är tänkbart att det helt enkelt fick bära eller brista.
— Förhandlingar i Turkiet i mars. Bra poäng. Jag har ibland återkommit till dem och tror att Kiev drog sig ur inte bara pga. påtryckningar från UK och BJ, utan också för att man ansåg att man slagit tillbaka den ryska invasionen och att den akuta faran var över. Redan då tyckte man kanske att Ukraina hade tiden på sin sida.
Zelensky har ändrat attityd sedan dess. I början var han nästan samarbetsvillig, till skillnad från många andra ukrainska höjdare. Han har blivit mer arrogant och självsäker. Han känner att han har stödet från sina allierade i ryggen. Men, jag tror att det finns sprickor i fasaden och att ett maktspel pågår i kulisserna. Zelensky är gisslan. Han förväntas se till att Ukraina plockar hem det här — om det inte är han som leder Ukraina till seger ska Ukraina i alla fall segra under Zelensky. Annars är han rökt.