2022-08-18, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Mindre järnväg för orcherna, Ukraina satsar stenhårt på att störa försörjningslinjerna för orcharmén.

https://liveuamap.com/en/2022/18-august-railway-blown-up-at-krynychna-in-donetsk-region
Det lagas nog inom någon timma. Det är broar och järnvägsbankar man ska gå efter, dessa är betydligt mer besvärliga att reparera. Kan man slå ut elförsörjningen till järnvägen samt dieselförsörjningen och signalsystemen så blir det än mer besvärligt för barnamördare V.Puttin och hans undermåliga trupper
Citera
2022-08-18, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det finns givetvis argument för och emot både det ena och det andra. Jag måste kanske skriva ned mina reflektioner i punktform pga. tidsbrist och annat. Jag gör det:

— En invasion av hela Ukraina. Min uppfattning är att det fanns en vision och förhoppning om att snabbt lamså den ukrainska militären, vilket man lättast gör genom att angripa viktiga mål inte minst i huvudstaden. Enklast har varit att röja ledningen ur vägen, vilket hade decimerat motståndskraften avsevärt och skapat kaos i UAF. Jag syftar inte primärt på Zelensky/regeringen, utan mer på det militära högkvarteret. Oklart varför man gick bet.

I specialoperationens inledande fas angreps även militära mål samt infrastruktur rent allmänt runt om i Ukraina vilket ligger i linje med de uppsatta officiella målen. De som Putin drog innan rysk trupp korsade gränsen. Jag själv har alltid utgått från dem, och vad som faktiskt sas. Det kan också tänkas att man utökat målen på senare tid och planerat att översvämma resten av Ukraina efter slaget om Donbass — Intel Slava Z nämner det i en lägesrapport postad i förrgår.

— Det kan tyckas hjärtlöst att lämna Rosgvardia stående på motorvägen till Kiev, som måltavlor, för att hota huvudstaden om det aldrig fanns en plan som involverade dem på annat sätt. Det kan det ha gjort. Flera olika planer. Där håller jag med dig.

Frågan är om Kreml visste att man väntade ett massivt anfall på andra sidan gränsen, i Ukraina, och att Ukraina hade pålitliga underrättelser från amerikanerna. Det är tänkbart att det helt enkelt fick bära eller brista.

— Förhandlingar i Turkiet i mars. Bra poäng. Jag har ibland återkommit till dem och tror att Kiev drog sig ur inte bara pga. påtryckningar från UK och BJ, utan också för att man ansåg att man slagit tillbaka den ryska invasionen och att den akuta faran var över. Redan då tyckte man kanske att Ukraina hade tiden på sin sida.

Zelensky har ändrat attityd sedan dess. I början var han nästan samarbetsvillig, till skillnad från många andra ukrainska höjdare. Han har blivit mer arrogant och självsäker. Han känner att han har stödet från sina allierade i ryggen. Men, jag tror att det finns sprickor i fasaden och att ett maktspel pågår i kulisserna. Zelensky är gisslan. Han förväntas se till att Ukraina plockar hem det här — om det inte är han som leder Ukraina till seger ska Ukraina i alla fall segra under Zelensky. Annars är han rökt.

Tiden i detta krig är ett skäl varför det inte blir fred. Båda sidor tror sig ha tiden på sin sida. Vem har rätt? Jag tror det är Ukraina. Men som det handlar om vilja är det svårt i grunden att veta. Sen har krig den förmågan att få människor att fortsätta att satsa i förlorade projekt. Bästa exemplet i nutid är vår käre Adolf. Han visste att Tyskland hade förlorat 1943. Men tyskarna fortsatte två år till.

Nästa fråga, som jag har ställt mig själv och andra. Vad är en vinst för Ryssland och vad är en vinst för Ukraina? Ryssland vann vinterkriget men var inte finnarna de egentliga segrarna? Jag tror vi inte vet vad en seger är i detta krig. Jag är inte säker Putin och Zelensky vet det heller längre.

Antag att Ryssland tar hela Ukraina

1 Måste vakta det i 10-30år

2 Måste bygga upp landet

3 Sanktionerna fortsätter och väst gör allt för sluta handla med Ryssland

Är det då en seger för Ryssland?

Antag att Ukraina tar tillbaks allt

1 Måste vakta de östra delarna och Krim länge

2 Måste bygga upp landet

3 Investera i en stor arme.

Jag kan förstå varför oligarkerna tar livet av sig - De är de som måste hosta upp kulorna.
Citera
2022-08-18, 12:48
Medlem
QuietExits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judgment
Självklart drabbas Ryssland av förluster, men de som drabbas värst är Ukraina. Därför ska kriget ta slut så fort som möjligt, om man nu bryr sig om sina människor. Men hedern kanske är viktigare än att överleva, vad vet jag.

Kan du få Putin att dra tillbaka sina trupper så kriget slut på nolltid.
Citera
2022-08-18, 12:50
Medlem
Judgments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foliekiller
Ha ha och det säger en knarkande blatte som du? Sluta knarka så kanske du tänker bättre!

Givetvis vinner nån detta krig liksom andra.

Just nu så ser det inget vidare ut för ryssen. De flyr just nu Krim vilket är en indikation på hur det kommer att gå….
Självklart. Ryssland har varit påväg att förlora striden säkert 50 gånger sedan det startade, enligt er. Ni är ju för roliga… vad röker du? Kanske jag kan få lite av det så att jag hamnar på er nivå?
Citera
2022-08-18, 12:51
Bannlyst
De utländska soldaterna i den internationella legionen hos ukrainska armén riktar allvarliga anklagelser mot ledning och att man inte har fått gehör för sina klagomål varken i Kiev eller hos Zelensky:

Suicide missions, abuse, physical threats: International Legion fighters speak out against leadership’s misconduct

Top findings:
The leadership of the intelligence-run wing of the International Legion is allegedly implicated in various violations, including abuse, theft, and sending soldiers unprepared on reckless missions.
One of the unit’s commanders and a frequent subject of the soldiers’ complaints is an alleged former member of a criminal organization from Poland, wanted at home for fraud. In the Legion’s unit, he is involved in coordinating military operations and logistics.
The legion’s fighters accuse him of abusing power by ordering soldiers to loot shops, threatening soldiers with a gun, and sexually harassing the legion’s female medics.
In early May, a lieutenant from Brazil arrived in Ukraine to join the International Legion following President Volodymyr Zelensky’s call to “citizens of the world” to come and help defend Ukraine.

He thought his vast experience in the Brazilian army had prepared him for pretty much any task.

Yet he was neither ready to carry out suicide missions by order of his command, nor to tolerate orders to loot and steal.

As a platoon commander of the International Legion, he was ordered to do just that.

The Brazilian officer recalls his subordinates saying, before resigning from the legion: “We came here to help these people to fight for this country, against this invasion. We didn’t come here to do exactly what f*cking Russian people do when they’re on Ukrainian soil.”
Fruktansvärda berättelser om missförhållanden och krigsbrott.

Källa:

The Kyiv Independent: https://kyivindependent.com/investigations/suicide-missions-abuse-physical-threats-international-legion-fighters-speak-out-against-leaderships- misconduct
Citera
2022-08-18, 12:52
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Därför ska kriget ta slut så fort som möjligt, om man nu bryr sig om sina människor.

Du får väl ringa Putin och be honom lämna Ukraina snarast?

Lyssnar han på dig, då tar kriget slut fort.

Citat:
Men hedern kanske är viktigare än att överleva, vad vet jag.

Att behålla sitt land är viktigare än livet, för många.

Och detta är inget nytt i historien. Så har det varit i många krig.
Citera
2022-08-18, 12:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det spelar ingen roll vad man skriver till dig. Du tar inte åt dig av informationen ändå.

Erkännande
https://www.dw.com/en/russian-court-says-countrys-soldiers-stationed-in-ukraine/a-60153034

Bevis
https://ilovaisk.forensic-architecture.org/

Säger då Ryssland att inga trupper är i Ukraina 2014 så är det ljug. Det är inte jag som skriver definitionen av ett ljug. Det är att ljuga.
Varför angav de inte de som skäl då.

Varför behövde man lagstifta om att man inte kunde gå med på villkoren i avtalen?
Citera
2022-08-18, 12:54
Medlem
Citat:
Självklart drabbas Ryssland av förluster, men de som drabbas värst är Ukraina. Därför ska kriget ta slut så fort som möjligt, om man nu bryr sig om sina människor. Men hedern kanske är viktigare än att överleva, vad vet jag.

Håller med! Kriget bör ta slut så snart som möjligt: antingen genom att fienden retirerar hem till Mordor eller att ryssjävlarna skickas till helvetet med enkel biljett.
Citera
2022-08-18, 12:55
Medlem
Citat:
Annars kan ju barnamördare V.Puttin med fördel dra tillbaka alla sina trupper från Ukraina och betala krigsskadestånd, det vore den enklaste lösningen för alla. Eller bryr sig Puttler mer om att komma i historieböckerna än hur många ryska värnpliktiga pojkar som slaktas?

Slapptasken i Kreml har väl redan skrivit in sig i historieböckerna som 2000-talets mest misslyckade despot, Mugabe har förlorat ledartröjan.
Citera
2022-08-18, 12:56
Medlem
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Ja, den psykotiske dvärgen i kreml har onekligen viss (begränsad) kapacitet vad gäller anfallskrig mot fredliga grannländer och slaktandet av grannländernas befolkning. Varför tycker du att det är bra?

Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
Det tycker jag inte alls är bra. Det är ju för fan skandal att man offrar 80 000 man för och gå med i NATO. Och vi i väst skickar bara mer vapen så dom kan ta livet av sig. Men Ok, vill dom slåss till siste man för och gå med i NATO så lär det väl bli så.

Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Varför anser du att Ukraina inte skall tillerkännas rätt till självbestämmande?

Varför tror du Ukraina vill bli medlem i försvarsalliansen NATO? Varför tror du att Sverige och Finland vill bli medlemmar i försvarsalliansen NATO? Vad tror du var anledningen till att Tjeckien, Ungern, Polen, Bulgarien, Estland, Lettland, Litauen, Rumänien, Slovakien och Slovenien gick med i försvarsalliansen NATO? Kan det ha något att göra med att dom INTE vill bli invaderade, och ockuperade, av ryssland (igen)?

Detta i stark kontrast till putains "organisation" (ryssland) vilket inga länder (i den civiliserade världen) vill "bli medlemmar i"...

Som tidigare sagt; att putain, som f.d. KGB överste, blev rysslands Store Ledare efter sovjetunionens kollaps är att jämföra med om en GESTAPO överste hade blivit förbundskansler i Tyskland efter andra världskriget. En GESTAPO överste som ansåg att tredje rikets fall var den största geopolitiska katastrofen som någonsin inträffat...

Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
Har du hört talas om Kubakrisen? Tydligen inte.
Det var 1962. Då ville Kuba tillerkännas rätt till självbestämmande. Det fick dom inte.
Hotet från USA gjorde att man ville ha hjälp från Sovjetunionen. Det vägrade USA att gå med på.

Efter ett antal mycket nervösa dagar så lastade Sovjet sina vapen och seglade hem. Det var väldigt förnuftigt gjort!!! Tack vare detta handlande lever människan fortfarande idag.

USAs agerande har varit rakt motsatt. Istället för nedrustning har man rustat upp och förberett Ukraina för krig. Och man fick sitt krig. Ukraina ville fullt förståeligt ta tillbaka det man förlorade 2014. Och Putin höll sitt löfte från 2008. Han tänkte inte backa som Krusse gjorde. Istället hade han lärt läxan. Gör som USA. Backa aldrig. Och där är vi nu.

Anser du att Kuba krisen på något sätt berättigar den psykotiske dvärgen i kremls anfallskrig mot Ukraina och strävan att slakta landets befolkning? Du känner uppenbarligen inte heller till vad som hände under Kuba krisen, men i korthet placerade din älskade sovjetunion ut kärnvapen på Kuba vilka givetvis kunde nå USA på mkt kort tid vilket amerikanarna givetvis inte blev så glada över.

Känner du till "the Budapest Memorandum"?
"The memorandum prohibited the Russian Federation, the United Kingdom and the United States from threatening or using military force or economic coercion against Ukraine, Belarus, and Kazakhstan, 'except in self-defence or otherwise in accordance with the Charter of the United Nations.' As a result of other agreements and the memorandum, between 1993 and 1996, Belarus, Kazakhstan and Ukraine gave up their nuclear weapons.
https://en.wikipedia.org/wiki/Budapest_Memorandum_on_Security_Assurances

Det var förmodligen dumt av Ukraina att ge upp kärnvapnen.
"In 1993, International relations theorist and University of Chicago professor John Mearsheimer published an article including his prediction that a Ukraine without any nuclear deterrent was likely to be subjected to aggression by Russia, but this was very much a minority view at the time."

Det senare blev dessvärre besannat, inte minst 2014 då den psykotiske dvärgen i kreml invaderade, och ockuperade, del av Ukraina. Vid den tidpunkten gällde "the Russian–Ukrainian Friendship Treaty", genom vilket avtal Ukraina garanterades (av ryssland) att dess gränser skulle vara okränkbara, att ryssland skulle respektera landets territoriella integritet, samt att båda länderna inte skulle använda sitt territorium för att skada det andra. Detta bröt givetvis putain och anhang mot redan 2014 när Krim invaderades, och annekterades.
https://en.wikipedia.org/wiki/Russian%E2%80%93Ukrainian_Friendship_Treaty

Den sinnessjuke putain håller sig uppenbarligen inte till ingångna avtal och går inte att lita på i något som helst hänseende.

putain är paria i den civiliserade världens ögon så länge han lever. ryssland är paria vis-a-vis den civiliserade världen så länge putain lever och regerar i egenskap av landets diktator.

Som tidigare sagt; att putain, som f.d. KGB överste, blev rysslands Store Ledare efter sovjetunionens kollaps är att jämföra med om en GESTAPO överste hade blivit förbundskansler i Tyskland efter andra världskriget. En GESTAPO överste som ansåg att tredje rikets fall var den största geopolitiska katastrofen som någonsin inträffat...
Citera
2022-08-18, 12:56
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Du har tyvärr helt missförstått Putinanhängarnas syn på hur man (eller i vart fall Ukraina) ska försvara sig mot en angripare (i varje fall om angriparen är Ryssland).

Den ukrainska försvarsdoktrinen ska/borde, enligt Putinanhängarna, vara ungefär så här:
En ukrainsk soldat som hotas av ryska anfall ska
- i första hand ge upp för övermakten
- i andra hand ställa sig på en öppen plats så att soldaten lätt kan dödas utan att civila drabbas
- i tredje hand ta skydd i ett tält eller bakom ett träd som lätt kan sprängas av ryssarna
- i fjärde hand ta skydd i hus av trä, glas eller plåt eller som lätt kan sprängas av ryssarna

Att ta skydd i mer bastanta byggnader, som ger soldaten faktiskt skydd, är totalt förbjudet (ska ses som krigsbrott).

Så har jag i alla fall uppfattat att Niburi, LeVerdadTodo, björnen Daniel och några andra ser på saken.
Vad som är värre är att Magda Gad, Victor Pressfeldt och Svenska freds och Amnesty delar den uppfattningen.
Citera
2022-08-18, 12:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Arkelstorp1
Utveckla gärna rysslands framgångar de senaste veckorna . Skrev inte du att Ukrainas armé skulle falla ihop ?
Man har brutit igenom försvarslinjen i norr och ukrainska armén har tagit ordentligt med stryk. Jag skulle kunna länka till kartor men du skulle bara avfärda dem som rysspropaganda.

Men redovisa istället de ukrainska framgångarna de sista veckorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in