2022-08-18, 10:48
Medlem
Daniel501s avatar
Kiev Independent har gått och nyktrat till;

https://t.me/DonbassDevushka/19709

Keef Independent... Are you ok? What is this Russian propaganda?

https://kyivindependent.com/investigations/suicide-missions-abuse-physical-threats-international-legion-fighters-speak-out-against-leaderships- misconduct

Top findings:

The leadership of the intelligence-run wing of the International Legion is allegedly implicated in various violations, including abuse, theft, and sending soldiers unprepared on reckless missions.

One of the unit’s commanders and a frequent subject of the soldiers’ complaints is an alleged former member of a criminal organization from Poland, wanted at home for fraud. In the Legion’s unit, he is involved in coordinating military operations and logistics.
The legion’s fighters accuse him of abusing power by ordering soldiers to loot shops, threatening soldiers with a gun, and sexually harassing the legion’s female medics.
Citera
2022-08-18, 10:52
Medlem
Jag läste för en stund sedan på "Ukrinform" och enligt försvarsdepartementet har ryska (bög)styrkor försökt avancera på en del platser men slagits tillbaka.

Det verkar som om Ukrainas försvarslinjer håller men man är också mer flexibla i krigföringen än tidigare. Jag tror man på sikt föra fram förstärkningar och att Ryssland inte är förberedda på ett försvarskrig. Man ser ju hur det redan nu fräter.

200 dödade bögfascister senaste dygnet och hela 17 utslagna artilleripjäser och 2 eliminerade raketartillerisystem.... ....

Jag tror det blir oerhört svårt för Ryssland att motivera sina bögsoldater och det kommer uppstå svåra slitningar inom krigsmakten, man har hamnat i ett ohållbart krig.
Citera
2022-08-18, 10:53
Medlem
Railway blown up at Krynychna in Donetsk region
https://liveuamap.com/en/2022/18-august-railway-blown-up-at-krynychna-in-donetsk-region
Citera
2022-08-18, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av more4you
Railway blown up at Krynychna in Donetsk region
https://liveuamap.com/en/2022/18-august-railway-blown-up-at-krynychna-in-donetsk-region

Bra!!! Tack för att du förmedlar glädjande nyheter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag läste för en stund sedan på "Ukrinform" och enligt försvarsdepartementet har ryska (bög)styrkor försökt avancera på en del platser men slagits tillbaka.

Det verkar som om Ukrainas försvarslinjer håller men man är också mer flexibla i krigföringen än tidigare. Jag tror man på sikt föra fram förstärkningar och att Ryssland inte är förberedda på ett försvarskrig. Man ser ju hur det redan nu fräter.

200 dödade bögfascister senaste dygnet och hela 17 utslagna artilleripjäser och 2 eliminerade raketartillerisystem.... ....

Jag tror det blir oerhört svårt för Ryssland att motivera sina bögsoldater och det kommer uppstå svåra slitningar inom krigsmakten, man har hamnat i ett ohållbart krig.

Ryssland har inte gjort något framsteg alls längs hela fronten från norr till söder på över en månad.

https://deepstatemap.live/en#6/49.490/31.641
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Vad är det för skitfråga? Vad diskuterar vi ens?

din missupfattning och direkta felaktigther kring vad som hände i samband med att landsförrädare presidenten sprang till sin ryska husse efter att demokratiskt blivit avsatt.

För det var ju det som endå hände.....
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag blir så jvla trött på hela diskussionen. Sjukhus, skolor och bostadshus kan vara legitima platser att sätta upp sitt försvar i som Ukraina gör i vissa fall. Det kan också då bli legitima mål för rysk beskjutning.

Däremot ska Ukraina försöka evakuera så många som möjligt men det går inte alltid av olika skäl. Ett vanligt skäl är att folk vägrar. Bästa sättet att få folk att röra på sig är att ge människor en penna och säg till dem att skriva sitt ID-nummer på sina ben och armar samt även på sina barn. Det brukar få effekt att folk lämnar.

PS Jag var i princip krigsplacerad i en svensk skola (I flera skolor). Givetvis hade den lede fi från öster fått sprängt skolan i luften. Givetvis så hade vi evakuerat skolbarn och lärare först innan vi hade tagit besittning. Det hade kunnat uppstå situationer där man inte hinner eller kan evakuera och då kan det gå åt helvete. Men normalt vill man inte ha civila runt sig - de kräver resurser som ska egentligen användas till annat - döda lede fi.

Du har tyvärr helt missförstått Putinanhängarnas syn på hur man (eller i vart fall Ukraina) ska försvara sig mot en angripare (i varje fall om angriparen är Ryssland).

Den ukrainska försvarsdoktrinen ska/borde, enligt Putinanhängarna, vara ungefär så här:
En ukrainsk soldat som hotas av ryska anfall ska
- i första hand ge upp för övermakten
- i andra hand ställa sig på en öppen plats så att soldaten lätt kan dödas utan att civila drabbas
- i tredje hand ta skydd i ett tält eller bakom ett träd som lätt kan sprängas av ryssarna
- i fjärde hand ta skydd i hus av trä, glas eller plåt eller som lätt kan sprängas av ryssarna

Att ta skydd i mer bastanta byggnader, som ger soldaten faktiskt skydd, är totalt förbjudet (ska ses som krigsbrott).

Så har jag i alla fall uppfattat att Niburi, LeVerdadTodo, björnen Daniel och några andra ser på saken.
Citera
2022-08-18, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Ryssland har inte gjort något framsteg alls längs hela fronten från norr till söder på över en månad.

https://deepstatemap.live/en#6/49.490/31.641

Nej i stort sett inte men kanske man har kommit närmare Bahmut och vid pissiga Pissky kommit in i ett industriområde, men jag har lite dålig överblick.

På någon plats verkar det som om Ukraina krupit närmare Lysychansk, det är flexibel krigföring.
Citera
2022-08-18, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel501
Kiev Independent har gått och nyktrat till;

https://t.me/DonbassDevushka/19709

Keef Independent... Are you ok? What is this Russian propaganda?

https://kyivindependent.com/investigations/suicide-missions-abuse-physical-threats-international-legion-fighters-speak-out-against-leaderships- misconduct

Top findings:

The leadership of the intelligence-run wing of the International Legion is allegedly implicated in various violations, including abuse, theft, and sending soldiers unprepared on reckless missions.

One of the unit’s commanders and a frequent subject of the soldiers’ complaints is an alleged former member of a criminal organization from Poland, wanted at home for fraud. In the Legion’s unit, he is involved in coordinating military operations and logistics.
The legion’s fighters accuse him of abusing power by ordering soldiers to loot shops, threatening soldiers with a gun, and sexually harassing the legion’s female medics.

Det visar väl om något på skillnaden mellan Ukraina och Ryssland och att man i Ukraina inte är särskilt rädda att berätta sanningar även om de kanske är obekväma till skillnad får en diktatur som Ryssland.

Oavsett så debunkar det ju att allt bara är propaganda i Ukrainsk media även om det säkert också förekommer.
Citera
2022-08-18, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Nej i stort sett inte men kanske man har kommit närmare Bahmut och vid pissiga Pissky kommit in i ett industriområde, men jag har lite dålig överblick.

På någon plats verkar det som om Ukraina krupit närmare Lysychansk, det är flexibel krigföring.

Ja! Man har ju gjort någon marginell vinst omkring Bakhmut men som jag förstår det till extrema förluster.
Citera
2022-08-18, 11:11
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Intressant med din argumentation, men läs på lite om hur Ryssland jobbade hårt för att få just honom vald, och agerandet effter när han flydde till Ryssland.

Din Argumentation om att Ryssland är ond men hela din argumentation handlar om att USA försöker ta över andra länder.

Din argumentation håller helt enkelt inte för en granskning, som du säger så var valet gällande Ryssland före EU knappast enbart för 1 persons väl, utan snarare för den grupp som var alierad med Ryssland och en rest av den gamla sovjet ledningen. Som du vet tillhörde Ukraina Sovjet framtill 1991 och faktum är att maktstukturer oftas hänger kvar länge.

Men kontentan var att Presidenten och Parlamentet hamnade i en kollisionskurs gällande om man skulle vända sig mot EU eller Ryssland.
Parlamentet med hjälp av folkvijan asvatte presidenten och i efterdyningarna annekterade Ryssland en del av Ukraina. Det är det vi diskuterar i tråden, gav den folkresningen Ryssland mandat att annektera delar av grannlandet 2014 för att senare genomföra en invation 8 år senare.

"Din argumentation håller helt enkelt inte för en granskning, som du säger så var valet gällande Ryssland före EU knappast enbart för 1 persons väl, utan snarare för den grupp som var alierad med Ryssland och en rest av den gamla sovjet ledningen. "

Jag förstod först inte hur du menade. Men jag antar att du menar att Yanukovich kan inte ha gjort ett rationellt val mellan EU och Ryssland, för det finns en grupp som tjänar på nära band med Ryssland. Sen tänker du att Yanukovich var en del av den gruppen?

Jag vet inte riktigt. Min huvudpoäng var att Yanukovich var i sin rätt att bestämma, och hans val var inte helt irrationellt/uppenbart mutad av Ryssland. Antagligen var där hela tiden ett komplicerat spel av allianser och kompensationer ("jag får det så får du det") mellan olika aktörer. Om tolkningen att Yanukovich ändrade sig, måste man kunna förklara varför, på aktörsnivå. Varför ändrade de sig, om de var ett "team Ryssland"? Antag att Yanukovich 2013 hade ett antal västvänliga oligarker i ryggen (annars hade han inte "bettat" på att komma med i EU, det var inte så att en massiv majoritet av befolkningen ville med i EU till varje pris). Kanske blev EU-dealen så dålig att de som stöttade Yanukovich där inte hade något att ge honom. En stor del av svagheten handlade om Ukrainas dåliga finanser (se Reuters-artikeln). Kanske några banker som tidigt 2013 trodde att det skulle bli bra, blev i en svag position med en så dålig deal. Det är alltså bara ett exempel på hur spelet kanske gick till.

Ibland när man läser i detta forum presenteras historien att Yanukovich utan att ha rätt till det sa nej till en bra deal om att få komma med i EU. Men så enkelt var det ju inte.
Citera
2022-08-18, 11:17
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
din missupfattning och direkta felaktigther kring vad som hände i samband med att landsförrädare presidenten sprang till sin ryska husse efter att demokratiskt blivit avsatt.

För det var ju det som endå hände.....

Vi har diskuterat det förr. Man kan diskutera om det var en statskupp eller om det var en revolution med en stor minoritet som avsatte honom, men det var i alla fall inte representativt demokratiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in