Citat:
Ursprungligen postat av
SiamGnome
Jag blir så jvla trött på hela diskussionen. Sjukhus, skolor och bostadshus kan vara legitima platser att sätta upp sitt försvar i som Ukraina gör i vissa fall. Det kan också då bli legitima mål för rysk beskjutning.
Däremot ska Ukraina försöka evakuera så många som möjligt men det går inte alltid av olika skäl. Ett vanligt skäl är att folk vägrar. Bästa sättet att få folk att röra på sig är att ge människor en penna och säg till dem att skriva sitt ID-nummer på sina ben och armar samt även på sina barn. Det brukar få effekt att folk lämnar.
PS Jag var i princip krigsplacerad i en svensk skola (I flera skolor). Givetvis hade den lede fi från öster fått sprängt skolan i luften. Givetvis så hade vi evakuerat skolbarn och lärare först innan vi hade tagit besittning. Det hade kunnat uppstå situationer där man inte hinner eller kan evakuera och då kan det gå åt helvete. Men normalt vill man inte ha civila runt sig - de kräver resurser som ska egentligen användas till annat - döda lede fi.
Du har tyvärr helt missförstått Putinanhängarnas syn på hur man (eller i vart fall Ukraina) ska försvara sig mot en angripare (i varje fall om angriparen är Ryssland).
Den ukrainska försvarsdoktrinen ska/borde, enligt Putinanhängarna, vara ungefär så här:
En ukrainsk soldat som hotas av ryska anfall ska
- i första hand ge upp för övermakten
- i andra hand ställa sig på en öppen plats så att soldaten lätt kan dödas utan att civila drabbas
- i tredje hand ta skydd i ett tält eller bakom ett träd som lätt kan sprängas av ryssarna
- i fjärde hand ta skydd i hus av trä, glas eller plåt eller som lätt kan sprängas av ryssarna
Att ta skydd i mer bastanta byggnader, som ger soldaten faktiskt skydd, är totalt förbjudet (ska ses som krigsbrott).
Så har jag i alla fall uppfattat att Niburi, LeVerdadTodo, björnen Daniel och några andra ser på saken.