2022-08-18, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Each1Teach1
Ja okej. Det var nog det sjukaste jag hört. Räntekostnaden är största delen av man betalar för sitt boende. Att den kostnaden ökar med ett par hundra procent och det gör att marknaden prisar in nivåer motsvarande förra sommarens bostadspriser.

Tror du seriöst att de som går i köptankar nu inte har en aning om att räntan förmodligen kommer gå upp om de redan har en begränsad ekonomi lever du i det blå
Citera
2022-08-18, 09:58
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Tror du seriöst att de som går i köptankar nu inte har en aning om att räntan förmodligen kommer gå upp om de redan har en begränsad ekonomi lever du i det blå

Räntekostnaden är bara en del av den totala kostnaden. Den stora krisen är inte de stigande räntekostnaderna i sig, utan snarare de skenande energikostnaderna.
Citera
2022-08-18, 10:18
Medlem
DVikings avatar
Citat:

Finns exempel även i denna tråd som optimistiskt tror att räntan toppar på 1.5% för att sedan falla tillbaka till nollan bara för att KPI börjar sjunka ner mot 6-4-2% igen de kommande åren. Räcker med att 20% av de som är ute för att köpa ska ha en optimistisk syn på konjunktur och ränta för att det ska skapas ett tryck uppåt. Dessa optimister är dessutom dåligt insatta och lever väl kvar i "det-går-alltid-upp" tänket ett tag till. Inte förrän de ställs inför faktiska höga räntor ändras deras syn.

"Andelen hushåll som tror på stigande priser det kommande året ligger den här månaden på 15 procent, vilket är en minskning med 9 enheter från förra månaden. Andelen hushåll som tror på sjunkande priser uppgår till 57 procent, vilket är en ökning med 6 enheter från föregående månad. Andelen som tror på oförändrade priser ökar med 3 enheter till 20 procent. "
Citera
2022-08-18, 10:35
Medlem
Each1Teach1s avatar
Citat:

Haha du verkar ha en väldigt stor tilltro till att flocken agerar rationellt. Det är alltså samma flock som i panik köpte slut på allt toapapper i Sverige i våren 2020. Jag umgås med en del bostadskarriärister med 4-5 miljoners lån. De har väldigt liten koll på hur marknadsräntor fungerar. Konsensus där är mer att boräntorna kommer spika nu men allt kommer bli som "vanligt" igen.
Citera
2022-08-18, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Räntekostnaden är bara en del av den totala kostnaden. Den stora krisen är inte de stigande räntekostnaderna i sig, utan snarare de skenande energikostnaderna.

Räntekostnaden är det som gör att man inte kan äta ute 4 dagar/v och inte heller köra den senaste BMW:n på leasing när kontraktet går ut. Då var man helt plötsligt inte rik längre och verkligheten börjar komma ikapp.
Citera
2022-08-18, 10:51
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Haha du verkar ha en väldigt stor tilltro till att flocken agerar rationellt. Det är alltså samma flock som i panik köpte slut på allt toapapper i Sverige i våren 2020. Jag umgås med en del bostadskarriärister med 4-5 miljoners lån. De har väldigt liten koll på hur marknadsräntor fungerar. Konsensus där är mer att boräntorna kommer spika nu men allt kommer bli som "vanligt" igen.
Men då har dom inte så dålig koll. Vilken grund hade du för att påstå att dom hade dålig koll.
Citera
2022-08-18, 10:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja, nej, jag vet inte om det stämmer. Förstår hur du tänker, att det är de "onda" Miljöpartisternas fel. Min gissning är att Miljöpartister vet väldigt lite om hur världen fungerar i stort. Anledningen till att den här situationen ens har uppstått är den monetära policyn som drivs på av centralbankerna.
Senast redigerad av RiksbanksGangster 2022-08-18 kl. 10:54.
Citera
2022-08-18, 10:55
Medlem
Each1Teach1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Men då har dom inte så dålig koll. Vilken grund hade du för att påstå att dom hade dålig koll.
Jag kan exempelvis titta på terminskontrakten på Stibor 3M fram till 2026. Det "normala" skulle då vara ett minustecken framför nivåerna på skärmen. Det är inte det jag ser.
Citera
2022-08-18, 10:56
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rysktriumf
Nej.
Jodå, boendekostnaden ökar vilket höjer inflationen.
Citera
2022-08-18, 10:59
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ja okej. Det var nog det sjukaste jag hört. Räntekostnaden är största delen av man betalar för sitt boende. Att den kostnaden ökar med ett par hundra procent och det gör att marknaden prisar in nivåer motsvarande förra sommarens bostadspriser.
Backar vi tillbaka ett par år så var den andel av disponibel inkomst som småhusägare betalar för boende ca 15%. (Motsv för BR och HR är 20% och 30%).

Varför skulle inte några wannabe villaägare kunna tänka sig lite mer än 15% under något år för att köpa den villa dom gärna vill bo i?

Dvs vid lite fallande pris vaknar alla som vill byta upp sig.

(Tom slemhog är på gång att bli bolånetorsk. Har alltid varit ett gäng bubbelpratare som skall fynda när priserna faller. Det dom inte förstod var att om många står och skall fynda så faller inte priserna. Hur gick det med fyndandet för dom under finanskrisen och under corona?)
Citera
2022-08-18, 11:04
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intolerante-Igor
Att den svenska massimporten av kebabsvarvare innebär ökade och extrema kostnader står klart, men jag köper inte helt att den är bostadsprisdrivande i den utsträckning du vill göra gällande. Spelar det någon roll om det bor 20,000 frigående eller 40,000 trångbodda kaosblattar i Rinkeby? Knappast i särskilt stor utsträckning, jag vill ändå inte bo i Ursvik eller Bromsten. Likväl deltar de inte i några budgivningar och hyresmarknaden är totalt havererad ändå.

Folk behöver någonstans att bo, men de behöver också leva och min tes är att man hellre släpper iväg lägenheten eller villan än låter familjen svälta.
Säger inte att det är hela anledningen men en del av varför priser drivs upp. Ingen svensk vill bo i en no-go zon. Inte skötsamma invandrare heller.

Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Du trollar

Men hursomhelst, om hyresbeståndet som redan är knôkfullt, blir ännu mer knôkfullt, påverkar inte ett skvatt. Det var 0 chans att få tag på hyresrätt i attraktiva regioner redan för 10 år sedan utan lång kötid.

Och sedan pratar du om "white flight". Ok, om skötsamma redan undviker dessa områden och har gjort så sedan länge, varför skulle något ändras i priserna nu? Det enda som kommer att hända, är att områdena som redan är toksegregerade, blir ännu mer toksegregerade. Folk som har kunnat köpa eller få tag på HR i attraktivare område, har redan dragit för länge sedan.

Red: Faktiskt tror jag den troligaste effekten på priserna, är att BR i "utsatta områden" blir lite billigare, ifall dessa områden försämras. Alternativt inte går upp lika mkt som de annars skulle gjort.
Varför påstår du att jag trollar när du inte bara vet vad jag pratar om men även håller med mig? Bostäder i utsatta områden betalar folk för att slippa. Det är inte hela anledningen men en utav anledningarna till att jag tror att priserna inte kommer störtdykta för det finns alltid en efterfrågan. Här i Stockholm iallafall.
Vad det gäller villor, som inte kan få bättre elavtal som bostadsrätter så är det nog annorlunda.
Citera
2022-08-18, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Jodå, boendekostnaden ökar vilket höjer inflationen.

Det påverkar inte RBs styrränta

Sedan september 2017 använder Riksbanken konsumentprisindex med fast ränta, KPIF, som målvariabel för inflationsmålet.

https://www.riksbank.se/sv/penningpolitik/inflationsmalet/hur-mats-inflation/
Senast redigerad av trickget 2022-08-18 kl. 11:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in