2022-08-18, 01:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
At akkurat husnøkkelen forsvant kan være en av tabbene som ble gjort den dagen. Det kan peke mot noe.

Hvorfor skulle liksom GM ta med seg den når alle andre saker og ting tilhørende AE ble liggende igjen i S4...
Ingen grunn til å ha med nøkkelen. Kan det være en forglemmelse fra en som er vant til å bruke husets nøkkel?
Dersom GM hadde plantet avisutklippene i S4 for å frame TH, var kanskje denne uløste saken blant utklippene politiet fant i boligen:

https://www.vg.no/spesial/2015/uloste-drap/?id=595

Obduksjonen viste at dødsårsaken var vold, eller en kombinasjon av volden og nedkjøling. I tillegg påviste rettsmedisinerne sæd fra en ukjent person på kroppen hans.
(...)
Ramm var kjent i byen for å ha mye penger. Ifølge vitner politiet avhørte, skal han ha skrytt av å ha både gull og over hundre tusen kroner i kontanter liggende hjemme i boligen på Rødberget.
(...)
På tross av dette fant politiet store pengesummer i huset. Delvis skjult i stuen lå en lommebok med over 7000 kroner. Et smykkeskrin var delvis smadret, men smykkene var ikke stjålet. Og i et spesielt rom i kjelleren lå en safe som ikke var blitt åpnet. Der fant de to lommebøker med til sammen over 140.000 kroner.
(...)
Huset bar heller ikke preg av at noen hadde tatt seg inn med makt. Med unntak av det åpne vinduet, var inngangsdør og vinduer uskadde. Det viste seg også at husnøkkelen til 71-åringen var borte.*
(...)
Politiet trodde derfor at Ramm kunne ha kjent vedkommende, eller i det minste at han åpnet døren frivillig

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/vAkR4X/loerenskog-saken-fant-avisartikler-om-uloeste-drap

Under ransaking hos Tom Hagen fant politiet artikler om kriminalsaker. Noen av dem handler om uløste drap.

• Drapet på Najaf Abbas, som ble skutt og drept på gatekjøkkenet Skårer Grill & Pizza i Lørenskog i mai 2006. Drapet ble omtalt som profesjonelt og en ren henrettelse. Saken er fortsatt uløst.

• Drapet på Meta Øverli, som ble stukket i hjel i sitt eget hjem i Høybråtenveien på Furuset 7. april i 2006. Det var hjemmehjelpen som fant 75-åringen da hun kom til leiligheten ved 9-tiden på morgenen. Saken er fortsatt uløst.

• Politiet har også beslaglagt artikler om andre uløste drapssaker. Disse har ikke den lokale forankringen til Lørenskog, som de to sakene over.

VG er ikke kjent med om det er Tom Hagen selv som har tatt vare på artiklene.*
Citera
2022-08-18, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Dersom GM hadde plantet avisutklippene i S4 for å frame TH, var kanskje denne uløste saken blant utklippene politiet fant i boligen:

https://www.vg.no/spesial/2015/uloste-drap/?id=595

Obduksjonen viste at dødsårsaken var vold, eller en kombinasjon av volden og nedkjøling. I tillegg påviste rettsmedisinerne sæd fra en ukjent person på kroppen hans.
(...)
Ramm var kjent i byen for å ha mye penger. Ifølge vitner politiet avhørte, skal han ha skrytt av å ha både gull og over hundre tusen kroner i kontanter liggende hjemme i boligen på Rødberget.
(...)
På tross av dette fant politiet store pengesummer i huset. Delvis skjult i stuen lå en lommebok med over 7000 kroner. Et smykkeskrin var delvis smadret, men smykkene var ikke stjålet. Og i et spesielt rom i kjelleren lå en safe som ikke var blitt åpnet. Der fant de to lommebøker med til sammen over 140.000 kroner.
(...)
Huset bar heller ikke preg av at noen hadde tatt seg inn med makt. Med unntak av det åpne vinduet, var inngangsdør og vinduer uskadde. Det viste seg også at husnøkkelen til 71-åringen var borte.*
(...)
Politiet trodde derfor at Ramm kunne ha kjent vedkommende, eller i det minste at han åpnet døren frivillig

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/vAkR4X/loerenskog-saken-fant-avisartikler-om-uloeste-drap

Under ransaking hos Tom Hagen fant politiet artikler om kriminalsaker. Noen av dem handler om uløste drap.

• Drapet på Najaf Abbas, som ble skutt og drept på gatekjøkkenet Skårer Grill & Pizza i Lørenskog i mai 2006. Drapet ble omtalt som profesjonelt og en ren henrettelse. Saken er fortsatt uløst.

• Drapet på Meta Øverli, som ble stukket i hjel i sitt eget hjem i Høybråtenveien på Furuset 7. april i 2006. Det var hjemmehjelpen som fant 75-åringen da hun kom til leiligheten ved 9-tiden på morgenen. Saken er fortsatt uløst.

• Politiet har også beslaglagt artikler om andre uløste drapssaker. Disse har ikke den lokale forankringen til Lørenskog, som de to sakene over.

VG er ikke kjent med om det er Tom Hagen selv som har tatt vare på artiklene.*

Diskusjonen her inne begynner nå å overgå «Norske folkeeventyr» med god margin. Det er mye vi ikke vet, men det får være grenser for fantasi. La oss derfor bevege oss inn i virkelighetens verden. Etterforskningen har så langt sjekket ut kidnapping, BMW i Ås, hettemenn, observasjonene utenfor Futurum etc. etc. Det vi står igjen med er at TH er siktet for drap, eller medvirkning til drap, på sin kone AEH, motivet er grundig vurdert og bekreftet, avhørene har avslørt at TH lyver, TH nekter deretter å la seg avhøre og samarbeide med politiet, familien følger opp dette, den videre etterforskningen har vist at siktelsen er korrekt, og der står saken i dag. Nye etterforskere er nå på vei inn i saken, og målet er fortsatt tiltale og rettssak snarest mulig. Dette er virkeligheten. Amen😇
Citera
2022-08-18, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troverdig
Diskusjonen her inne begynner nå å overgå «Norske folkeeventyr» med god margin. Det er mye vi ikke vet, men det får være grenser for fantasi. La oss derfor bevege oss inn i virkelighetens verden. Etterforskningen har så langt sjekket ut kidnapping, BMW i Ås, hettemenn, observasjonene utenfor Futurum etc. etc. Det vi står igjen med er at TH er siktet for drap, eller medvirkning til drap, på sin kone AEH, motivet er grundig vurdert og bekreftet, avhørene har avslørt at TH lyver, TH nekter deretter å la seg avhøre og samarbeide med politiet, familien følger opp dette, den videre etterforskningen har vist at siktelsen er korrekt, og der står saken i dag. Nye etterforskere er nå på vei inn i saken, og målet er fortsatt tiltale og rettssak snarest mulig. Dette er virkeligheten. Amen😇

Ja, det kan sies at dette virkeligen er virkeligheten slik Hagen-saken står i dag.
Citera
2022-08-18, 09:45
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
At akkurat husnøkkelen forsvant kan være en av tabbene som ble gjort den dagen. Det kan peke mot noe.

Hvorfor skulle liksom GM ta med seg den når alle andre saker og ting tilhørende AE ble liggende igjen i S4...
Ingen grunn til å ha med nøkkelen. Kan det være en forglemmelse fra en som er vant til å bruke husets nøkkel?

Kan vel like gjerne være en forglemmelse fra en som ikke er vant til å legge
den på plass igjen i garasjen, en som er vant til at folk er hjemme når hen er
på besøk. Men jeg ser poenget ditt. En husvarm person.

Man skulle likevel tro at den som var i huset den morgenen kan ha fått
hastverk på et tidspunkt.
Citera
2022-08-18, 10:31
Medlem
Citat:

den hang på en spiker i garsjen og ikke i støvelen. Gm visste det meste inkl telefonbord og vaskerommet. Ukjent gm ja. Ikke gode odds.
Citera
2022-08-18, 11:48
Medlem
Politiet har fått 0 nye bevis for 100 millioner. Litt av en prestasjon av gm om da ikke familien står bak.
Citera
2022-08-18, 12:11
Medlem
Citat:

TT hopper glatt over fakta uansett. Havhest mener nøkkelen lå inne selv om den forsvant sammen med GM.
Citera
2022-08-18, 12:22
Avslutad
Citat:
"motivet er grundig vurdert og bekreftet", du liksom...
Vi har nettopp fått bekreftet at du farer med tøv og fanteri

Etterforskningen fortsetter. Kidnappingshypotesen etterforskes fremdeles. Ifølge Holden vil siktelsen mot TH snart bli henlagt. Samme gjelder siktelsen mot RU.

Jeg tror gjerningspersonen har planlagt denne kidnappingen over lengre tid. Åstedet er staget opp til ørene, tror jeg. GM er nok en person som har levd utenfor samfunnet hele sitt liv, og opplever nå å være midtpunktet. Jeg tror ikke at motivet er personlig rettet mot Hagenfamilien. Jeg tror Hagenfamilien representerer samfunnet i sin helhet for GM, og nå er det paytime.

Jeg har ikke selv lest "Forbrytelse og Straff" av Fjodor Dostojevskij, men jeg har en magefølelse på at GM bl.a. har hentet inspirasjon fra denslags litteratur, i tillegg til kriminalsaker generelt. Dette er liksom GMs livsverk.
Det er min hypotese. Spekulasjon. Ja, én av mine fantasier, om du vil.

Jeg har flere hypoteser
Citera
2022-08-18, 12:45
Medlem
Citat:
"motivet er grundig vurdert og bekreftet", du liksom...
Vi har nettopp fått bekreftet at du farer med tøv og fanteri

Etterforskningen fortsetter. Kidnappingshypotesen etterforskes fremdeles. Ifølge Holden vil siktelsen mot TH snart bli henlagt. Samme gjelder siktelsen mot RU.

Jeg tror gjerningspersonen har planlagt denne kidnappingen over lengre tid. Åstedet er staget opp til ørene, tror jeg. GM er nok en person som har levd utenfor samfunnet hele sitt liv, og opplever nå å være midtpunktet. Jeg tror ikke at motivet er personlig rettet mot Hagenfamilien. Jeg tror Hagenfamilien representerer samfunnet i sin helhet for GM, og nå er det paytime.

Jeg har ikke selv lest "Forbrytelse og Straff" av Fjodor Dostojevskij, men jeg har en magefølelse på at GM bl.a. har hentet inspirasjon fra denslags litteratur, i tillegg til kriminalsaker generelt. Dette er liksom GMs livsverk.
Det er min hypotese. Spekulasjon. Ja, én av mine fantasier, om du vil.

Jeg har flere hypoteser

Du tar grundig feil, motivet til TH er det ingen tvil om, noe som vil vise seg ved neste korsvei. Men lykke til med dine eventyrfortellinger, de er jo underholdende på en måte😎
Citera
2022-08-18, 12:50
Medlem
Citat:
Du tar grundig feil, motivet til TH er det ingen tvil om, noe som vil vise seg ved neste korsvei. Men lykke til med dine eventyrfortellinger, de er jo underholdende på en måte😎

Ny oppdatering i VG: https://tv.vg.no/video/243363
Citera
2022-08-18, 12:53
Medlem
Det er et nytt videointervju med Ida Melbo Øystese på VG i dag.

Politiet i nytt intervju: – Tror vi skal oppklare saken
Senast redigerad av kornblomst 2022-08-18 kl. 13:38. Anledning: rettet navn
Citera
2022-08-18, 12:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Kan vel like gjerne være en forglemmelse fra en som ikke er vant til å legge
den på plass igjen i garasjen, en som er vant til at folk er hjemme når hen er
på besøk. Men jeg ser poenget ditt. En husvarm person.

Man skulle likevel tro at den som var i huset den morgenen kan ha fått
hastverk på et tidspunkt.
På samme måte slik jeg har tolket åstedet I innlegget nedenfor, kan kidnapper(ne) ha tatt med husnøkkelen (dersom ytterdøren var låst), for å gi TH inntrykk av at AEH var ute et ærend, og på den måten hale ut tiden, før TH eventuelt meldte ifra om kidnappingen til politiet.

Citat:
Jeg tror trusselbrevet ble presentert i papirformat i S4, for å unngå risikoen ved at TH ikke leste mailen, og derfor kunne risikert å kontakte politiet, før han hadde lest trusselbrevet.

Dessuten var det ikke mulig for kidnapperne å vite nøyaktig hvilket tidspunkt TH kom hjem til S4, ved å legge trusselbrevet i S4, sørget kidnapperne også for å drøye tiden lengst mulig, i tilfellet TH kontaktet politiet tross trusselen.

Da TH ankom S4 lette han etter AEH. Det var først når TH åpnet badreromsdøren i 1. etasje, at TH la merke til disse sporene. I følge opplysninger tidlig i saken, var det tydelige spor (situasjonspor) som indikerte kamp. I tillegg fantes slepespor, klærne med biologiske spor, ringene og klokken, strips, AEHs mobil og ubesvarte anop.

Sånn sett, kan det også tenkes, at det var en bevisst handling fra kidnappernes side, at åstedet ble staget slik, at det ikke ble åpenbart at noe kriminelt hadde skjedd (at AEH hadde blitt ufrivillig bortført), før baderomsdøren ble åpnet.

Man reagerer ikke på at det ligger en konvolutt på en stol i gangen, og derfor kan konvolutt ha blitt benyttet (hente posten er dagligdags). Det samme gjelder plasseringen av ringer og armbåndsur, under konvolutten, bevisst for å skjule noe uvanlig (AEH tok visstnok aldri av seg gifteringen).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in