2022-08-17, 14:31
Medlem
illernis avatar
Hej, jag vill gärna ha en pistol som smäller likt en riktig för självförsvar, har uppfattat att blankvapen/startvapen kräver tillstånd och att införskaffa en illegalt har låtit svårt. Finns det typ någon marknad för "sound guns" eller liknande?
Citera
2022-08-17, 14:36
Medlem
JagMatarHuslimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illerni
Hej, jag vill gärna ha en pistol som smäller likt en riktig för självförsvar, har uppfattat att blankvapen/startvapen kräver tillstånd och att införskaffa en illegalt har låtit svårt. Finns det typ någon marknad för "sound guns" eller liknande?

Inte så smart såvida du inte önskar polispådrag x50 poliser och eventuellt bli nerskjuten.
Citera
2022-08-17, 15:23
Medlem
Citat:

Känns dumt av flera skäl, vilket nog förklarar varför du haft svårt att hitta en marknad.

Om du ska ha det som effektivt självförsvar kräver det rimligen att motparten inte bär pistol själv. Om det sker ens någorlunda i närheten av bebyggelse lär polisen komma vid skottknall, och de lär då anta att du bär ett skarpladdat vapen, vilket är riskfyllt som redan nämnts. Om polisen inte skjuter dig utan bara griper dig för misstänkt vapenbrott skulle det nog ändå sluta i åtal om olaga hot. Olaga hot handlar främst om hur du uppfattas av den hotade, inte vad din intention är eller huruvida du har vetskap om hotet syftar på faktiskt våld eller ej. Åtal kräver förvisso målsäganden men om det bara blir ord mot ord om huruvida den andre hotade dig först ligger du pga teknisk bevisning fortfarande rätt risigt till.

Låter dumt som sagt.

Edit: Menar alltså att skillnaden mot att bära en riktig pistol är marginell och att du tar större risker genom att bära en attrapp. Givetvis är det inte omöjligt att du hinner skjuta och fly i en skarp situation men då funkar väl någon annan olaglig variant på självförsvar lika bra.
Senast redigerad av SjuLyktor 2022-08-17 kl. 15:26.
Citera
2022-08-17, 15:38
Medlem
Kackotopis avatar
Citat:

Skaffa en Umarex HDR .50 Caliber eller något liknande istället.
Citera
2022-08-17, 16:52
Medlem
Citat:
Haha, knallpulverpistoler finns det gott om: https://brabilligt.se/butik/knallpulver-45-1-gonher-polis-pistol-8-skott/

Med det sagt, skyll dig själv om du börjar hota folk med RIKTIGA vapen…
Citera
2022-08-20, 02:42
Medlem
Akvavitaes avatar
Att inneha krut i huvudtaget behöver licens.

Kanske bättre med en gas-pistol som skjuter icke-dödliga projektiler?
Citera
2022-08-21, 10:40
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akvavitae
Att inneha krut i huvudtaget behöver licens.

Kanske bättre med en gas-pistol som skjuter icke-dödliga projektiler?
Innebär det verkligen det?

Har för mig att svartkrutsvapen tillverkade innan 1890 var licensfria? Och det borde väl innebära att hela vapnet,med krut,kulor och allt är licensfritt?

Dock är ju en fungerande svartkrutsrevolver lite dyr..
Citera
2022-08-21, 11:22
Medlem
Akvavitaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren

Har för mig att svartkrutsvapen tillverkade innan 1890 var licensfria? Och det borde väl innebära att hela vapnet,med krut,kulor och allt är licensfritt?

Svartkrut får man inte ha utan licens.

Tror lagen syftar främst till mynnings laddare och knallhatts revolvrar.
Vapen som kräver patroner får man inte äga oavsett om det är svartkrut eller ej.
Citera
2022-08-21, 11:37
Medlem
Citat:
Svartkrut får man inte ha utan licens.

Tror lagen syftar främst till mynnings laddare och knallhatts revolvrar.
Vapen som kräver patroner får man inte äga oavsett om det är svartkrut eller ej.
Fast nu ville TS inte ha något som faktiskt sköt iväg någonting. Bara något som LÄT som ett vapen. Och då är väl det enklaste att hänvisa till närmsta Buttericks?
Citera
2022-08-21, 12:22
Medlem
Akvavitaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanAnte
Fast nu ville TS inte ha något som faktiskt sköt iväg någonting. Bara något som LÄT som ett vapen. Och då är väl det enklaste att hänvisa till närmsta Buttericks?

Första alternativet man kommer fundera på är svartkrut eller blankpatroner. Jag förstod mycket väl vad ts fråga var och villa bara klargöra för honom att han får inte springa på stan med en flintlåspistol laddad med bara krut.
Citera
2022-08-21, 16:52
Medlem
Citat:
Första alternativet man kommer fundera på är svartkrut eller blankpatroner. Jag förstod mycket väl vad ts fråga var och villa bara klargöra för honom att han får inte springa på stan med en flintlåspistol laddad med bara krut.
XD, det vore en syn det. Ögonlapp och träben ingår! 😂
Citera
2022-08-21, 17:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren

Jag har sett töntar till vapenhandlare som kräver licens för sådana vapen också. Tydligen måste man då gå till polisen och ansöka om licens, fast lagen inte kräver det för att få handla av dem?!

Svenska vapenägare och vapenhandlare är sina egna värsta fiender.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in