2022-08-16, 20:32
  #201073
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Den ryska impotensen visade sig redan den 24/2 när man kapital misslyckades med att ödelägga ukrainskt luftvärn och stridsflyg i sina inledande robotattacker där man mestadels lyckades med att bomba attrapper och kannibaliserade gamla mig29or och där man följde upp med Hostomel fiaskot där VDV, Eliten av den ryska armén blev mossat av ukrainska hemvärnet. Så att begära att de ska ha koll på gränsen till Krimhalvön är för mycket begärt.

Absolut, men det är ett "krig", 6månader in.

Att ryssen höga på dålig intel och drömmar om att våldta,mörda och stjäla tvätmaskienr ,men med usel förmåga och med materiell som bokstavligen kördes fram och övergavs kan man ju inte utgå ifrån... eller så kanske det är precis det de gör, det är häpnadsväckande.

iden om att ukrainska jamesbond typer glider runt oantatade med minst sagt kraftfulla laddningar för att sedemera infiltrera ryska militärbaser, på vad som i mångt och mycket är en halvö full av militärbaser....

hade någon sagt att det kunde ske, typ i januari i år, så hade jag aldrig trott det.
Citera
2022-08-16, 20:33
  #201074
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Ryssland är knappast ett bihang varken för Kina eller Europa och det får folk uppleva då dom fryser i vinter och en del blir arbetslösa. EU har dramatiskt minskat sitt blodflöde av energi, olja, mineraler och mycket annat och framför allt den tunga industrin kommer att dö om inget görs.

EU kommer inte att kunna konkurera med asiatiska länder utan billig och enkel energi från Ryssland, framför allt Tyskland och Italien, och det är inte svårt att förstå. Lägg till BRICS och andra handelssammarbeten Ryssland och Kina har med övriga asien, afrika och sydamerika.

Nämn ett land i Afrika som har kärnvapen, egenutvecklad vapenindustri, ett rymdprogram, egen fordonstillverkning etc, etc?
Lada är ju knappast en hightech bil direkt och även Mexiko och Brasilien har fordonstillverkning. Av betydligt högre kvalitet dessutom. Vapenindustrin kan ha betydelse för ekonomin om man säljer dem men de är absolut inget som påverkar betydelsen av landet i världsekonomin. Ryssland är fortfarande bara ett bihang där om än med kärnvapen
Citera
2022-08-16, 20:37
  #201075
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Absolut, men det är ett "krig", 6månader in.

Att ryssen höga på dålig intel och drömmar om att våldta,mörda och stjäla tvätmaskienr ,men med usel förmåga och med materiell som bokstavligen kördes fram och övergavs kan man ju inte utgå ifrån... eller så kanske det är precis det de gör, det är häpnadsväckande.

iden om att ukrainska jamesbond typer glider runt oantatade med minst sagt kraftfulla laddningar för att sedemera infiltrera ryska militärbaser, på vad som i mångt och mycket är en halvö full av militärbaser....

hade någon sagt att det kunde ske, typ i januari i år, så hade jag aldrig trott det.

För mycket Stolichnaya i alla led för att något ska fungera skapligt någon annan förklaring finns inte till ryssens impotensen man visar upp.
Citera
2022-08-16, 20:39
  #201076
Moderator
-Info-s avatar
De som drev Wagnergruppens Telegram-kanal ("Grey Zone") dog eventuellt i HIMARS-attacken i Popasna:

Citat:
The Wagner Russian mercenaries, who ran the “Grey Zone” Telegram channel, with 268,000 followers, have no updates since August 13.

My friend, Ukrainian journalist Denis Kazansky, reports that it’s probable that it’s editors were wiped out during the HIMARS strike on Popasna.

https://twitter.com/officejjsmart/status/1559491609108119552

Det stämmer kanske. De brukade uppdatera sin Telegram-kanal flera gånger per dag. Men sedan den 13 augusti har det varit helt tyst på kanalen. Inte en enda uppdatering sedan dess:

https://t.me/s/grey_zone
Citera
2022-08-16, 20:40
  #201077
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Har du sett TSMC:s kommande produktionsanläggning?
Kommande? När är den klar då?
Citera
2022-08-16, 20:41
  #201078
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Vad det så mycket intressant förstört så kan vi nog vänta en ordentlig vedergällning. Ukraina lever farligt för sådana här operationer på ryskt territorium leder till att förhandlingar blir omöjliga och Ryssland måste ta hela landet och gör det till en polisstat i många år innan delar möjligen kan släppas. Det är kanske det alla parter egentligen vill för EU kan inte hantera Ukraina och ultranationalisterna som möljigen biter handen som föder dom och USA bryr sig som vanligt inte och vill bara lämna.

du är medveten om att det kräver att ett flertal militärstrategiskt relvanta mål uppnås, och att ryssen är längre ifrån att ens uppnå delmål för att nå ett?

Citat:
Med andra ord blir Zelenskyj som ser mer galen ut för var dag kvar i bunkern en lång tid, precis som en liten österikare en gång i tiden. Därimot skuttar Arestovitj omkring på stan och berättar att han är villig att ta över som president om Zelenskyj inte ställer upp igen. Allt medans Zelenskyj sparkar fler top chefer inom SBU i Lviv, Kiev och andra ställen. Desperationen i Kiev verkar snart vara total.
mm, man kan läsa sig till vari och vem som lider av desperation.....

Citat:
Sen får man väl tycka att ryssar hantering av ammunition och annat är ynkligt, inga bunkrar och hangarer där inte. Man gömmer inte ens ammunitionen efter att ha lastad av det på perronger. Som tur är för Ryssland så hanterar Ukraina det hela på samma slappa sätt och ryssarna förstör lättsamt mycket mer. Konstigt ändå att ingen sida vill förbättra säkerhetstänkandet. En av orsakerna till att Ryssland kunde slå ut så mycket de första dagarna och framför allt flygvapnet, allt står ute och öppet för båda sidor.

det ser inte ut så, dvs objektivt.....

https://www.oryxspioenkop.com/2022/02/attack-on-europe-documenting-equipment.html

https://www.oryxspioenkop.com/2022/02/attack-on-europe-documenting-ukrainian.html
Citera
2022-08-16, 20:43
  #201079
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chamdar
På kort tid ja, men det är överkomligt. Du underskattar flexibiliteten i systemen hos väst. Vi har en tillfällig minskning av elkapaciteten i år vilket kommer ge vissa problem i vinter men när vi lagt om leveranserna nästa år är det business as usual igen. Likadant är det på råvarusidan, det finns andra leverantörer än Ryssland, vi måste bara lägga om leveranserna och det blir en aning dyrare omkostnader.
Jahapp. Allt verkar ju jätteenkelt men utan Ryssland och dess enorma kapacitet som råvaruleverantör kommer ju priserna troligen gå i taket på många varor…
Citera
2022-08-16, 20:43
  #201080
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Vad det så mycket intressant förstört så kan vi nog vänta en ordentlig vedergällning. Ukraina lever farligt för sådana här operationer på ryskt territorium leder till att förhandlingar blir omöjliga och Ryssland måste ta hela landet och gör det till en polisstat i många år innan delar möjligen kan släppas. Det är kanske det alla parter egentligen vill för EU kan inte hantera Ukraina och ultranationalisterna som möljigen biter handen som föder dom och USA bryr sig som vanligt inte och vill bara lämna.

Med andra ord blir Zelenskyj som ser mer galen ut för var dag kvar i bunkern en lång tid, precis som en liten österikare en gång i tiden. Därimot skuttar Arestovitj omkring på stan och berättar att han är villig att ta över som president om Zelenskyj inte ställer upp igen. Allt medans Zelenskyj sparkar fler top chefer inom SBU i Lviv, Kiev och andra ställen. Desperationen i Kiev verkar snart vara total.

Sen får man väl tycka att ryssar hantering av ammunition och annat är ynkligt, inga bunkrar och hangarer där inte. Man gömmer inte ens ammunitionen efter att ha lastad av det på perronger. Som tur är för Ryssland så hanterar Ukraina det hela på samma slappa sätt och ryssarna förstör lättsamt mycket mer. Konstigt ändå att ingen sida vill förbättra säkerhetstänkandet. En av orsakerna till att Ryssland kunde slå ut så mycket de första dagarna och framför allt flygvapnet, allt står ute och öppet för båda sidor.
Jaha, samma trötta argument dåligt paketerade. "Ukraina ska inte försvara sig för då blir Ryssland jätte-jätte-arg". Klart Ukraina går för vinst, varför skulle de inte? Kan de förlora? Kanske men att förhandla med Ryssland finns inte på kartan av flera skäl. Framförallt för att Ryssland inte är pålitlig samtalspartner som står vid sitt ord och dessutom att det inte går att terrorisera ett helt land som Ryssland gjort och sedan "vända blad".

Jag tror du underskattar det hat ukrainarna känner mot Ryssland.
Även Europa har höjt insatsen - terror Putin och hans regim måste bort. Så är det bara.

Ryssland försöker "ta hela landet" men det går sisådär, bl a enligt en "kremltrogen" analytiker som sägs säga att;

- "– Ukraina och Ryssand har helt olika vapen, säger han i intervjun."
- "Ryssland har för få soldater".
- "Ukrainarna är på defensiven och har mycket artilleri och många stridsplan."
- Om väst fortsätter att leverera vapen och den ukrainska arméns numerära överlägsenhet fortsätter så tror Putjov att situationen för Ryssland kan ”försämras dramatiskt” i höst.

Jag säger bara lycka till att "ta hela Ukraina". Men det är kul att i realtid att se bjässen Ryssland krasha och kollapsa, alltid något nöje i ett annars mycket tragiskt krig.
Citera
2022-08-16, 20:45
  #201081
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
För mycket Stolichnaya i alla led för att något ska fungera skapligt någon annan förklaring finns inte till ryssens impotensen man visar upp.

jo, supandet och alkoholskador är ju vanligt bland ryska bebisar i spannet 30%-60%
Citera
2022-08-16, 20:47
  #201082
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Jahapp. Allt verkar ju jätteenkelt men utan Ryssland och dess enorma kapacitet som råvaruleverantör kommer ju priserna troligen gå i taket på många varor…
Tills marknaden stabiliserats ja, Ryssland kommer dock få investera lite i infrastruktur för att lägga om leveransvägarna
Citera
2022-08-16, 20:47
  #201083
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Jahapp. Allt verkar ju jätteenkelt men utan Ryssland och dess enorma kapacitet som råvaruleverantör kommer ju priserna troligen gå i taket på många varor…

på vadå tex?

gödsel?
Citera
2022-08-16, 20:47
  #201084
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Vad det så mycket intressant förstört så kan vi nog vänta en ordentlig vedergällning. Ukraina lever farligt för sådana här operationer på ryskt territorium leder till att förhandlingar blir omöjliga och Ryssland måste ta hela landet och gör det till en polisstat i många år innan delar möjligen kan släppas. Det är kanske det alla parter egentligen vill för EU kan inte hantera Ukraina och ultranationalisterna som möljigen biter handen som föder dom och USA bryr sig som vanligt inte och vill bara lämna.

Med andra ord blir Zelenskyj som ser mer galen ut för var dag kvar i bunkern en lång tid, precis som en liten österikare en gång i tiden. Därimot skuttar Arestovitj omkring på stan och berättar att han är villig att ta över som president om Zelenskyj inte ställer upp igen. Allt medans Zelenskyj sparkar fler top chefer inom SBU i Lviv, Kiev och andra ställen. Desperationen i Kiev verkar snart vara total.

Sen får man väl tycka att ryssar hantering av ammunition och annat är ynkligt, inga bunkrar och hangarer där inte. Man gömmer inte ens ammunitionen efter att ha lastad av det på perronger. Som tur är för Ryssland så hanterar Ukraina det hela på samma slappa sätt och ryssarna förstör lättsamt mycket mer. Konstigt ändå att ingen sida vill förbättra säkerhetstänkandet. En av orsakerna till att Ryssland kunde slå ut så mycket de första dagarna och framför allt flygvapnet, allt står ute och öppet för båda sidor.


För det första är inte Krim ryskt territorium, för det andra kan inte Ryssland ’ta hela landet och göra det till en polisstat i många år’ hur arga de än blir.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in